Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. marts 2006.
Tilsyneladende har TDC endnu en gang undsluppet alvorlige aktioner fra kunderne på trods af, at en højesteretsdom sidste år viste, at TDC er forpligtet til at tilbagebetale penge, som teleselskabet uretmæssigt har opkrævet fra kunderne.
Sagen startede, da Dansk IT på vegne af Novo Nordisk lagde sag an mod TDC for at få de penge tilbage, som selskabet uretmæssigt har opkrævet i slutningen af 90'erne fra virksomheder, som har fået leveret såkaldte faste kredsløb. Ny lovgivning betød nemlig dengang, at TDC skulle sætte prisen ned.
Novo Nordisk mente, at prisnedsættelsen kom for sent, og det gav Højesteret Novo Nordisk ret i. Novo Nordisk fik over en million kroner igen.
Efter dommen meldte TDC ud, at selskabet ville se velvilligt på lignende krav fra andre virksomheder. Men tilsyneladende har meget få danske virksomheder udnyttet denne mulighed.
Hverken kommuner, apotekere eller medlemmer af Dansk Handel og Service har haft stor lyst til at kræve penge tilbage.
- Jeg har desværre ikke kendskab til, at nogle af vores medlemmer har krævet eller fået penge tilbage, lyder det fra Søren Andersen, der er advokat hos brancheorganisation Dansk Handel og Service.
Både fra kommuner, apotekere og Dansk Handel og Services medlemmer lyder forklaringen, at det var for svært at rejse kravet over for TDC. Selskabet krævede nemlig, at virksomhederne selv dokumenterede deres krav, selvom TDC's chefjurist Gitte Forsberg tid-ligere har fortalt Computerworld, at TDC sagtens kan slå op i sit it-system præcis, hvilke virksomheder der har penge til gode og hvor meget.
Flere virksomheder opgav på forhånd at finde de gamle bilag og dokumentere kravet, mens andre ikke nåede det inden for den frist, TDC havde sat.
- Problemet var, at sagerne endte med at være forældede, inden kommunerne nåede at få dem rejst, siger Michael Hald, konsulent i Kommunernes Landsforening.
- Vi informerede vores medlemmer om muligheden og stillede os til rådighed med rådgivning, men fik ikke meget respons. Det viser bare, hvor svært og uoverskueligt det var at dokumentere et krav over for TDC, siger Søren Andersen, Dansk Handel og Service.
Han mener, at det havde været mest rimeligt, hvis TDC af egen drift havde betalt pengene tilbage:
- TDC har sparet et anseeligt millionbeløb ved, at ikke alle kunder har rejst deres krav.
Også hos Dansk IT er man utilfreds.
- Det ser ud til, at selskabet har spekuleret i, at nogle virksomheder ikke var opmærksomme på muligheden. Selv om TDC ikke er juridisk forpligtet til det, så mener vi, at de har en moralsk forpligtelse til at returnere pengene af egen drift til alle de virksomheder, som har noget til gode, siger Dansk IT's direktør Tony Franke.
TDC selv vil ikke oplyse, hvor mange virksomheder det drejer sig om.
- Vi anser sagen for at være et anliggende mellem os og vores kunder. Der er nogle, der har fået tilbagebetalt penge, men vi vil ikke sige hvor mange. Langt de fleste sager er afsluttet, men der er stadig åbne sager, fordi der er uenighed om betalingen, oplyser Gitte Forsberg igennem pressesekretær Michael Laub.
Selskabet ønsker ikke at kommentere sagen yderligere.
Boks:
Novo Nordisk/TDC-sagen
Højesteret afsagde 27. juni sidste år en dom, der fastslog, at Novo Nordisk har krav på tilbagebetaling af det, virksomheden har betalt for meget i leje til TDC for såkaldte faste kredsløb i perioden 1. april 98 til 15. august 99. Ny lovgivning i slutningen af 1990'erne betød nemlig, at TDC skulle sætte prisen ned, men Novo Nordisk mente, at prisnedsættelsen kom for sent. Det gav Højesteret Novo Nordisk ret i. TDC lovede at se velvilligt på lignende krav fra andre virksomheder, der blev rejst inden to måneder efter højesteretsdommen. fog
OriginalModTime: 16-03-2006 14:07:27