Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. marts 2006.
Freeway og Groupcare er begge virksomheder, der lever af at levere fællesskaber. Begge har oplevet en nærmest boomende vækst, selv om deres produkter er vidt forskellige.
Hvad har Arto.dk til fælles med Cancer.dk ?
Ikke meget. Men så alligevel. Begge søger at etablere virtuelle fællesskaber eller communities - altså små samfund i samfundet, hvor interessen for noget bestemt samler folk, der ikke nødvendigvis nogensinde behøver mødes, men som alligevel dyrker et socialt liv på nettet.
Arto.dk ejes af det viborgensiske firma Freeway, der stort set ikke beskæftiger sig med andet end virtuelle fællesskaber. Selskabet ejer også portalen dating.dk, der efter massiv vækst i Danmark nu er blevet eksporteret til en række andre lande. Men mens Dating.dk er en portal, man besøger med et meget specifikt formål, er Arto.dk mere løst defineret. Her har ethvert skolebarn med respekt for sig selv en profil, og mens portalen mere end et par gange har været genstand for nogle lidet flatterende historier om mobning og trusler, foregår livet på Arto.dk for det meste i god ro og orden som en virtuel legeplads for børn, der snakker med andre børn. Freeway står også bag portalen Studienet.dk, hvor børn deler lektier og håber ikke at blive taget i det.
Hos Freeway forklarer en af selskabets tre stiftere, Peter Sønderby, at fremtiden for Freeways webcommunities bliver at frigøre dem fra internettet som platform. Allerede i dag kører Freeway forsøg på Arto.dk, hvor brugerne kan hente en Java-applikation ned på mobilen, og som så kan bruges til at tilgå Arto.dk uafhængigt af en pc. Forsøget har været en succes på Arto.dk, mens det går noget mere trægt med at lære Dating.dk's noget ældre brugere at bruge den nye teknologi.
- Vi vil ikke holde krampagtigt fast i et billede af, at webcommunities skal være på nettet, siger Peter Sønderby.
Han mener, at også det digitale tv's set-top-bokse kan være en platform, hvor man i fremtiden vil kunne dyrke sit netværk, lige som Freeway forsøger at integrere andre medier - for eksempel video - i de eksisterende portaler.
Mens Freeway primært gør sig i færdigpakkede virtuelle fællesskaber, har den danske virksomhed Groupcare rettet fokus et helt andet sted. Groupcare blev stiftet i 1999 og har siden udviklet både community-software, egentlig samarbejdssoftware og en portal, hvor virksomheder, foreninger og andre, der har behov for at kunne arbejde i virtuelle teams, kan dele kalendere, filer, debattere eller chatte. Samtidig leverer Groupcare også infrastruktur til egentlige communities, og firmaet har blandt andet leveret en løsning til Kræftens Bekæmpelse, hvor folk med interesse for sygdommen kan debattere og søge råd blandt ligesindede.
Hos Groupcare melder administrerende direktør, Niels Kaae, om, at særligt kommuner er begyndt at få øjnene op for de muligheder, der ligger i de virtuelle fællesskaber. Mens mange foreninger for længst har opdaget, at klublivet sagtens kan fortsætte på nettet efter lukketid, har kommunerne ellers traditionelt holdt sig tilbage.
- Men kommunerne er nu begyndt at interessere sig for at få opbygget en tættere kontakt mellem borgerne og politikerne, hvilket sagtens kan foregå i debatforum på nettet. Det kan dog godt være svært for kommunerne at vænne sig til tanken om, at de er nødt til at slippe noget kontrol, hvis de vil have succes med at etablere et community, siger Niels Kaae.
Han påpeger, at danskerne traditionelt hurtigt tager nye teknologier til sig - og særligt hvis teknologien bidrager til nye former for kommunikationsmuligheder.
- De helt unge har allerede gladeligt taget arbejdsformen til sig, og både net, hotspots og bærbare pc'er bliver konstant mere udbredt. Det giver nogle muligheder for at arbejde uafhængigt af tid og rum, som kan være meget nyttigt, siger Niels Kaae.
Groupcare forsøger løbende at etablere nye funktionaliteter til deres løsninger, så mulighederne kommer tættere på den virkelighed, kunderne befinder sig i. Et af de seneste påfund er videokonferencer, der dog ikke umiddelbart har været den store succes.
- Folk har en tendens til at aflyse netmøder, fordi de ikke betragter dem som rigtige møder. Vores generation er ikke vokset op med det, og derfor kræver det disciplin og oplæring. Også selv om der ofte er store fordele forbundet med at kunne mødes over nettet, siger Niels Kaae, der har erfaring for, at det ofte går noget bedre, hvis deltagerne i de virtuelle arbejdsgrupper, Groupcare tilbyder, også af og til mødes i virkeligheden.
Groupcare har især de senere år rettet fokus mere og mere mod erhvervsmarkedet - blandt andet fordi community-ideen er ved at være en standardvare, som i stigende grad bliver integreret i eksempelvis Content Management-systemer.
OriginalModTime: 09-03-2006 14:38:11