Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. marts 2006.
Der mangler noget, tænkte Henrik
Clausen som chef for Cybercity. Med overtagelsen af direktørstolen i Sonofon har han fået to ben at gå på i tele- og bredbåndsmarkedet som administrerende
direktør for begge Telenor-ejede
firmaer.
Der er ikke mange direktør-kvadratmeter at rutte med på Henrik Clausens kontor. En fuldstændig ombygning er nemlig i gang på de to øverste etager i Sonofons domicil i Sydhavnen i København, så der kan blive plads til Cybercity-folkene. Imens er alle rykket sammen på den plads, der nu er tilbage.
- Først sammenlagde vi ledelsen, så fik vi fælles "look and feel" med nyt logo, og til juni flytter vi sammen helt fysisk, forklarer Henrik Clausen om den glidende sammenlægning af Sonofon og Cybercity.
Efter fem år som administrerende direktør for Cybercity overtog han i august 2005 posten som chef for både Sonofon og Cybercity. En ønskeposition efter at have siddet med kun én kommunikationskanal, mens udviklingen med stormskridt gik mod konvergens af internet og telefoni.
- Vi sad i Cybercity med oplevelsen af at mangle et ben. Så det sidste halve år før overtagelsen så vi grundigt på, hvordan vi kunne komme ind på mobilområdet, siger Henrik Clausen.
Løsningen kom, da de norske Sonofon-ejere hos Telenor i maj 2005 købte Cybercity for 1,4 milliarder kroner og lagde an til en fusion mellem de danske opkøb. Hos Sonofon var der samtidig blevet skiftet administrerende direktør tre gange i de forgående to år, så der har ikke været mange rolige perioder i virksomheden.
Men telebranchen er jo heller ikke kendt for at stå i stampe, og det er derfor, Henrik Clausen er så vild med sit job.
- Det er jo en virkelig spændende industri, som er med til at sætte en dagsorden for samfundet. Der er perspektiv i det og en stor dynamik, siger Henrik Clausen, der mener, at sammenlægningen har givet Sonofon og Cybercity det helt rigtige afsæt til fremtidens udvikling.
- Markedet går mod mobilitet og bredbånd, og jeg tror på, at vi har forudsætningerne for at kunne drive den udvikling kraftigere end de andre i branchen. Vi har heller ikke en gammeldags teleforretning, vi skal tage hensyn til, siger Henrik Clausen.
Historien om Skype og visionerne om mobiltelefoni over trådløse lokalnetværk viser, at trusselsbilledet hurtigt kan vende i den branche. Men det får ikke Henrik Clausen til at ligge søvnløs om natten.
- Der ligger masser af muligheder for niche-virksomheder i randen af alt det, der kommer til at ske fremover inden for telefoni. Men jeg mener ikke, det vil være en trussel mod store teleselskaber som Telenor. Skype har fået mange kunder, uden at det egentlig har betydet ret meget for Cybercitys forretning for IP-telefoni, for eksempel. Dem, der vælger Skype-vejen, har ikke frameldt sig IP-telefoni, men bruger nu begge dele. Generelt vil vi se, at folk kombinerer mange services på den måde, der passer dem bedst, vurderer Henrik Clausen.
- Der vil ske en udvikling, og konkurrencen bliver stenhård, det er klart. Men der er mange andre dele i vores forretning end minuttakster for mobiltelefoni. Vi har de adgangsveje, der skal til, og mobiltelefoni er jo også mange andre ting, som håndsæt og indhold til kunderne, forklarer Henrik Clausen.
Han begyndte karrieren med en civilingeniørgrad fra DTU i 1987 inden for it, men har siden da ikke haft meget brug for de teknologiske finurligheder i ingeniørpensummet.
- Jeg har i princippet aldrig arbejdet som ingeniør. Lige ud af DTU startede jeg hos IBM, hvor jeg kom i salgs-sko og brugte det første år på at lære at blive en god sælger. Men jeg var heller ikke drevet af en dyb teknisk interesse, siger Henrik Clausen, der siden supplerede med en fransk mastergrad i virksomhedsledelse.
IBM blev afløst af Andersen Consulting, der blev til Accenture, og Henrik Clausen endte som partner i konsulenthuset. Indtil tilbuddet om jobbet som chef for Cybercity kom.
- Jeg er meget lystbetonet i det, jeg gør. Jeg gik fra et godt job hos Accenture til Cybercity, som ingen i år 2000 vidste, hvad ville blive til. Det var en chance at tage, men jeg troede på, at der var en god mulighed for at bygge en spændende virksomhed op, forklarer Henrik Clausen.
Følger der så nye krav med titlen som administrerende direktør i et større firma? For eksempel at spille golf?
- Nej, det er jeg ikke gammel nok til - jeg foretrækker at få sved på panden. Hvis ikke jeg får rørt mig nok, så er jeg ikke lige så rar at være sammen med, som jeg kunne være, smiler Henrik Clausen, der derfor fast har lagt tre til fire løbe-, cykle- eller svømmeture ind i ugeprogrammet.
Før i tiden var det tennis og squash, der fik pulsen i vejret, men det var svært at få tidsplanen til at hænge sammen.
- Det er lettere at passe det ind, når det ikke skal aftales med andre. Et par løbesko kan man jo altid have med i tasken på forretningsrejser.
Billedtekst:fusion - Vi er begyndt at se på fælles produkter, men indtil videre har det været mere lavpraktisk, som salgskanaler og kundesupport, siger 42-årige Henrik Clausen, der står i spidsen for sammensmeltningen af Sonofon og Cybercity.
Foto: Michael Bo Rasmussen / Baghuset.