Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. marts 2006.
Specialeskriverne
Computerworld taler hver uge med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer. oliver billing ,
(billedet) har sammen med Jack Petersen skrevet om "Aspects of peer to peer game-networks".
Der snydes på livet løs i real time
strategy-spilmiljøet, men inden for peer to peer-teknologien er der forbedringer i sigte. To specialeskrivere er kommet på en snydesikker model.
Forfattere:
Oliver Billing, 28, og Jack Petersen, 30. Begge har en eksamen i datalogi fra DIKU (Datalogisk Institut Københavns Universitet) med informationsspykologi som bifag.
Skrev speciale om?
"Aspects of peer to peer game networks". En undersøgelse af hvorfor der ikke findes fleres spil baseret på peer to peer-teknologien, end der gør, og hvordan man kan komme alt snyderiet i forkøbet.
Med andre ord?
- Vi undersøgte hvilke problemer, der opstår med RTS (real time strategy)-spil, der benytter en peer to peer-teknologi, og hvilken forskel det gør, at man ikke benytter en server. Dertil designede vi et dynamisk skalerbart netværk baseret på den forskning, som er om online-spil i forvejen. Det dynamiske netværk udvikler sig alt efter, hvor mange spillere, der kommer på.
Hvad er det nyskabende i jeres speciale?
- I traditionelle peer to
peer-spil kører du dit eget spil på din egen pc sammen med andres og kan med lethed hacke spillet ved at indbygge snydekoder. I vores model servicerer du andre spillere og omvendt, men altså ikke dit eget. På den måde har du ikke samme mulighed for at modificere software og snyde.
Hvordan fik i ideen?
- Vi undrede os over, hvorfor et spil som Battlefield 2 kræver så stor en server for at kunne være 64 spillere. En stor server er dyr, og derfor besluttede vi os for at gå i dybden for at se, hvor nødvendig den er. Desuden ville vi også undersøge, om man kunne gøre noget for at forhindre alt den snyd, der er i online-spilmiljøet.
Hvad er konklusionen?
- At vores måde at benytte peer to peer-teknologien er en fordel, når det kommer til snyd, men desværre kunne vores netværk ikke udvides til mere end 24 spillere i hvert spil. Det er immervæk mere, end hvad man kan i dag, dog færre end vi havde håbet på.
Hvad laver I nu?
- Jeg arbejder med en anden form for spil, kan man sige, da jeg er ansat i Danmarks Idræts-Forbund som systemudvikler. Jack brænder for at videreudvikle vores ide og funderer på at starte eget firma.
Oliver Billing og Jack Petersen fik 10 for deres speciale 3. februar.
Læs mere om specialet på www.p2pgamenetwork.com
Flere specialeskrivere: www.cw.dk/specialer