Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. marts 2006.
TDC har undladt at fortælle konkurrenterne, at selskabet i starten af måneden droppede kravet om fastnetabonnement for at kunne få bredbånd. Tele2 har klaget over monopolmisbrug.
I starten af marts imødekom TDC - efter lang tids tøven - omsider kravet fra IT- og Telestyrelsen om, at danske telekunder skal kunne købe bredbånd uden samtidig at være forpligtet til at betale for et fastnetabonnement til 119 kr. I stedet kan kunderne nøjes med en såkaldt basislinje til 40 kroner om måneden, der dækker de faste omkostninger til at drive kobbernettet. Dermed kan kunderne droppe fastnet-telefonen og alene betale for bredbånd og eventuelt IP-telefoni.
TDC's konkurrenter er glade for beslutningen, for nu kan de tilbyde deres kunder endnu billigere bredbånd, og samtidig bliver det endnu mere attraktivt at droppe sin fastnet-telefon hos TDC og købe IP-telefoni.
Men selv om TDC tilsyneladende for en gangs skyld har gjort som konkurrenterne ønsker, har selskabet alligevel forsøgt at udnytte sit monopol til endnu en gang at stække konkurrenternes muligheder for at kapre kunder. Det mener i hvert fald Tele2.
Striden kerne er, at TDC Branchesalg lang tid i forvejen, og før konkurrenterne fik besked, meddelte TDC Privat, at fastnet-kravet var droppet. TDC Branchesalg er TDC's engrosafdeling, som i princippet ikke må give TDC Privat, der står for det direkte salg af ADSL til private, fordele og informationer, som TDC's konkurrenter ikke får.
At det alligevel er sket, har betydet, at TDC har givet sig selv et forspring, der kan bruges til at kapre de mange nye kunder, som ventes på baggrund af den nye basislinje, mener Thomas Nistrup, der er administrerende direktør i Tele2.
Han mener, at det er påfaldende, at TDC Privat har kunnet informere pressen om det nye produkt, før nyheden kom fra den egentlige leverandør, TDC Branchesalg, og før konkurrenterne fik besked.
- Det giver jo TDC Privat en klar markedsføringsfordel og fordele i "systemet". TDC Privat har jo kunnet forberede sig og være klar til at tilbyde bredbånd uden fastnet-telefoni lang tid før vi andre. Vi bliver sat måneder bagud, og TDC kan igen erobre en stor del af markedet, før konkurrenterne er klar. Det er klart et monopol-misbrug, siger Thomas Nistrup.
Han mener, at sagen illustrerer, at der ikke er vandtætte skodder mellem TDC's forskellige afdelinger, og at TDC ikke lever op til telelovens bestemmelser om, at selskabet ikke må diskriminere konkurrenterne.
Efter at Tele2 har klaget til IT- og Telestyrelsen, har styrelsen bedt om en redegørelse fra TDC. Oprindelig hævdede TDC over for Tele2, at TDC ikke internt havde spredt informationer om det nye produkt før tid. Men i svaret til IT- og Telestyrelsen har forklaringen ændret sig. TDC indrømmer nu at have informeret egne afdelinger om det nye produkt, før konkurrenterne fik besked, og noget tyder på, at det skete allerede i september sidste år.
I stedet er TDC's undskyldning, at det ikke er i strid med teleloven. TDC's tolkning af loven er nemlig, at selskabet kun skal informere om den slags, hvis selskabet bliver direkte adspurgt af konkurrenterne.
- Selv om vi ikke er forpligtet til at informere vores konkurrenter på forhånd, var det oprindeligt vores hensigt, at alle skulle have informationerne samtidig. På grund af en kommunikationsbrist skete det beklageligvis ikke, siger Ole Hvelplund, der er vicedirektør i TDC Branchesalg.
I IT- og Telestyrelsen har man endnu ikke færdigbehandlet klagesagen. Vicedirektør Finn Petersen oplyser, at nye regler er på vej, som forpligter TDC til at oplyse konkurrenterne om nye produkter og ændringer i eksisterende produkter af egen drift. Styrelsen venter at træffe en afgørelse i klagesagen i slutningen af marts.
Billedtekst:
misbrug Thomas Nistrup,
administrerende direktør i Tele2, beskylder TDC for monopol-misbrug.
Boks:
Ny teknologi til de gamle, høje priser
TDC's basislinje, som hele striden står om, blev lanceret i forbindelse med, at TDC omsider lancerede sit IP-telefoni-produkt, måneder efter konkurrenterne.
TDC har samtidig benyttet muligheden til at hæve priserne på almindelig telefoni. Ikke en sag TDC har reklameret voldsomt med, og kun opmærksomme kunder har kunnet konstatere det i små annoncer i dagbladene.
Samtidig har TDC ikke nedsat priserne for at oprette eller flytte et telefon-abonnement, selvom det nu kan leveres som IP-telefoni.
Det har vakt undren, for IP-telefoni er nemlig meget billigere at oprette og ikke mindst flytte. Det ligger nemlig i IP-telefoniens natur, at det er underordnet hvor man er geografisk - IP-datastrømmen, som indeholder talestrømmen, vil nemlig finde det rette telefonapperat, uanset om man er flyttet eller ej. Der er derfor slet ikke de samme omkostninger forbundet med en flytning eller en oprettelse for TDC, som der er med traditionel telefoni.