Tidsrøveri martrer it-afdelingerne

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. marts 2006.


Danske it-afdelinger er ineffektive, fremgår det af et rundspørge til it-cheferne i 100 danske virksomheder.
Mange it-afdelinger er plaget af tidsspilde - blandt andet med at løse brugerproblemer ad hoc, fremgår det af en undersøgelse, foretaget af det nordiske markedsanalysefirma Norstat for it-konsulentvirksomheden Syscom.
Norstat har gennemført et rundspørge til it-chefer i 100 danske virksomheder med flere end 100 ansatte. Heraf fremgår det blandt andet, at 46 procent af it-afdelingerne bruger mellem 20 og 40 procent af deres tid på at håndtere ad hoc brugerproblemer. Driftsproblemer stjæler også megen tid. 42 procent af it-cheferne siger, at afdelingen bruger mellem 20 og 40 procent af tiden på problemer med servere, hardware og lignende.
Samtidig siger hovedparten af it-cheferne, at de har fuld kontrol over opgaverne. Således tilkendegiver 72 procent, at it-afdelingen har defineret, hvilke tjenester og services der skal leveres til organisationen og dens brugere.

Men det hænger ikke sammen, mener Pål Bakken, der er administrerende direktør for Syscom i Danmark:
- Det giver ikke mening at påstå, at du har fuld kontrol over it-afdelingen, når du samtidig bruger så megen tid på at tackle brugerproblemer og servere, der går ned. Så har du ikke styr på dine processer.
Pål Bakken fremhæver, at de økonomiske konsekvenser af den manglende effektivitet er graverende. På baggrund af tallene i undersøgelsen og med udgangspunkt i mange års erfaring med help-desk arbejde for kunder anslår han, at spildtid i en virksomhed med 1.000 ansatte og en it-afdeling med 10 ansatte koster mellem 3,5 og 4 millioner kroner årligt.

Ifølge Syscom er tendensen omtrent den samme i Danmark, Norge og Sverige, ligesom der ikke er markante forskelle mellem den private og offentlige sektor. Dog synes den offentlige sektor at være lidt længere fremme med at have styr på processerne end den private.
- Selvmodsigelserne bunder i, at it-cheferne selvfølgelig ikke kan sige, at de ikke har kontrol med tingene. Virkeligheden viser noget andet, siger Pål Bakken.
Han mener, at topledelserne frem for it-cheferne bærer ansvaret for situationen.
- It-chefen sidder som en lus mellem to negle. Topledelsen siger, at it er vigtigt, men kræver samtidig besparelser. Og samtidig er it-chefen stort set aldrig med i ledelsesgruppen, ligesom han typisk kommer med meget sent i processen, når der sker ændringer i virksomheden, der berører it-afdelingen, siger Pål Bakken.

Et centralt problem er den manglende afstemning mellem it-afdelingen og resten af virksomheden om, hvad it-afdelingen skal levere. Her er topledelsen ofte for dårlige kravstillere, mener Pål Bakken.
Han peger på, at bedre værktøjer som ITIL kan være med til at løse problemerne i og med, at de sikrer bedre styr på processerne i it-afdelingen. Men over halvdelen af de adspurgte it-chefer havde intet eller kun ringe kendskab til ITIL.

Billedtekst:
sludder Det giver ikke mening at påstå, at du har fuld kontrol over it-afdelingen, når du samtidig bruger så megen tid på at tackle brugerproblemer og servere, der går ned", siger Pål Bakken, administrerende direktør for Syscom i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering