Tidsrøveri martrer it-afdelingerne

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. marts 2006.


Danske it-afdelinger er ineffektive, fremgår det af et rundspørge til it-cheferne i 100 danske virksomheder.
Mange it-afdelinger er plaget af tidsspilde - blandt andet med at løse brugerproblemer ad hoc, fremgår det af en undersøgelse, foretaget af det nordiske markedsanalysefirma Norstat for it-konsulentvirksomheden Syscom.
Norstat har gennemført et rundspørge til it-chefer i 100 danske virksomheder med flere end 100 ansatte. Heraf fremgår det blandt andet, at 46 procent af it-afdelingerne bruger mellem 20 og 40 procent af deres tid på at håndtere ad hoc brugerproblemer. Driftsproblemer stjæler også megen tid. 42 procent af it-cheferne siger, at afdelingen bruger mellem 20 og 40 procent af tiden på problemer med servere, hardware og lignende.
Samtidig siger hovedparten af it-cheferne, at de har fuld kontrol over opgaverne. Således tilkendegiver 72 procent, at it-afdelingen har defineret, hvilke tjenester og services der skal leveres til organisationen og dens brugere.

Men det hænger ikke sammen, mener Pål Bakken, der er administrerende direktør for Syscom i Danmark:
- Det giver ikke mening at påstå, at du har fuld kontrol over it-afdelingen, når du samtidig bruger så megen tid på at tackle brugerproblemer og servere, der går ned. Så har du ikke styr på dine processer.
Pål Bakken fremhæver, at de økonomiske konsekvenser af den manglende effektivitet er graverende. På baggrund af tallene i undersøgelsen og med udgangspunkt i mange års erfaring med help-desk arbejde for kunder anslår han, at spildtid i en virksomhed med 1.000 ansatte og en it-afdeling med 10 ansatte koster mellem 3,5 og 4 millioner kroner årligt.

Ifølge Syscom er tendensen omtrent den samme i Danmark, Norge og Sverige, ligesom der ikke er markante forskelle mellem den private og offentlige sektor. Dog synes den offentlige sektor at være lidt længere fremme med at have styr på processerne end den private.
- Selvmodsigelserne bunder i, at it-cheferne selvfølgelig ikke kan sige, at de ikke har kontrol med tingene. Virkeligheden viser noget andet, siger Pål Bakken.
Han mener, at topledelserne frem for it-cheferne bærer ansvaret for situationen.
- It-chefen sidder som en lus mellem to negle. Topledelsen siger, at it er vigtigt, men kræver samtidig besparelser. Og samtidig er it-chefen stort set aldrig med i ledelsesgruppen, ligesom han typisk kommer med meget sent i processen, når der sker ændringer i virksomheden, der berører it-afdelingen, siger Pål Bakken.

Et centralt problem er den manglende afstemning mellem it-afdelingen og resten af virksomheden om, hvad it-afdelingen skal levere. Her er topledelsen ofte for dårlige kravstillere, mener Pål Bakken.
Han peger på, at bedre værktøjer som ITIL kan være med til at løse problemerne i og med, at de sikrer bedre styr på processerne i it-afdelingen. Men over halvdelen af de adspurgte it-chefer havde intet eller kun ringe kendskab til ITIL.

Billedtekst:
sludder Det giver ikke mening at påstå, at du har fuld kontrol over it-afdelingen, når du samtidig bruger så megen tid på at tackle brugerproblemer og servere, der går ned", siger Pål Bakken, administrerende direktør for Syscom i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere