Sms-gevinst under angreb

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. marts 2006.


Leverandører og producenter af mobilt indhold er trætte af teleselskabernes store afgift for at formidle indholdet. De mener ikke, at de får nok for de 25 procent.

Leverandører og producenter af mobilt indhold er trætte af teleselskabernes dominans og store afgifter for at videreformidle mobilt indhold via sms - de såkaldte overtakserede sms'er, hvor kunderne kan få ringetoner, animationer, billeder og mobilspil.
- Teleselskaberne tager 25 procent for distributionen, og det er for meget. Selskaberne er jo bare dataleverandør - alt, de skal gøre, er at sende en sms til kunderne, siger Anders Riedel. Han er medieøkonom hos Aller Mobile, som er en del af Allerkoncenen, der udgiver for eksempel Se & Hør og Billed-Bladet.
Virksomheden står for mobilt indhold dels som underleverandør for en række medier - for eksempel Ekstra Bladet, Metroexpress og Alt om København - dels som leverandør af mobil indhold til Te-lias kunder.
Anders Riedel medgiver, at mobilselskaberne har besværet med at udskrive regningerne til kunderne.
- Men når de så fralægger sig ansvaret og sender kundeklager videre til indholdsleverandørerne, føler vi ikke, at de laver noget for de 25 procent, siger Anders Riedel.

Overordnet er politikken hos mobilselskaberne, at henvendelser om problemer og kundeklager vedrørende leveringen af indholdstakserede SMS-tjenester, skal rettes til udbyderen af tjenesten - altså ikke mobilselskabet - selv om det er derfra både indholdet og regningen kommer.
Har man for eksempel som Telia-kunde en klage over manglende levering af indhold eller andre problemer med mobilt indhold via sms, dur det ikke at ringe til Telias kundeservice. I stedet må man ind på Telias hjemmeside og skal her vælge mellem 14 forskellige telefonnumre til 14 forskellige leverandører af mobilt indhold. Det rigtige valg forudsætter, at man altså ved, hvem den oprindelige leverandør af indholdet er.
- Det er rigtigt, at vi beder vores kunder om selv at henvende sig direkte hos leverandøren af indholdet. Det er ofte hurtigere, end hvis vi skal gå ind i en klagesagsbehandling. Men vi siger samtidig til kunderne, at hvis de ikke synes, at de får hjælp hos leverandøren, kan de altid ringe til vores kundeservice, og så vil vi forsøge at hjælpe dem, siger Rune Fick Hansen, der er pressechef hos Telia.

Hvad får indholdsleverandørerne for de 25 procent?
- Vi står for fakturering af kunden. Det er et stort arbejde og koster rigtigt meget. Det kan godt være, at 25 procent lyder af meget, men det er jo af småbeløb som for eksempel 20 kroner, siger Rune Fick Hansen.

Men I skal jo sende regninger ud alligevel?
- Det er rigtigt, men det her kræver ekstra datakørsler mellem os og indholdsleverandørerne. Samtidig tager vi os af kreditrisikoen. Vi sender pengene til indholdsleverandørerne, uanset om kunden betaler, siger Rune Fick Hansen.

Indholdsleverandørerne undersøger alle muligheder for at komme uden om teleselskaberne og deres høje afgift for at formidle indholds-sms'erne.
- Vi holder øje med WiFi og UMA (Unlicensed Mobile Access, red.). Det kan give os mulighed for at levere indhold til helt andre priser og skabe så meget konkurrence for teleselskaberne, at de sætter deres priser ned, siger Anders Riedel fra Aller Mobile.
Ambitionen om at komme uden om teleselskabernes høje afgift illustreres også af, at Aller i januar købte mobilselskabet Kvinders.net fra CBB Mobil.
Selskabet er virtuelt. Det betyder, at Aller har det direkte kundeforhold, mens den tekniske platform leveres af CBB Mobil og Sonofon.
Købet betyder, at Aller i højere grad selv kan bestemme betalingsmodeller og ikke længere er tvunget til at acceptere en formidlingsafgift for sms'erne på 25 procent.
Foreløbig har Kvinders.net under 1.000 kunder, men selskabet skal bruges til at skabe nogle attraktive betalingsmodeller på den mobile platform uden om mobilselskaberne for Aller




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere