Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. februar 2006.
En modernisering af transportkoncernen DSV's gamle, men helt centrale, transportsystem udløste et lammende og fem dage langt nedbrud.
Transportkoncernen DSV så sit centrale, egenudviklede it-system bryde ned sidste lørdag.
Først i går, torsdag middag, var systemet, der følger koncernens transportopgaver i det meste af Europa, kommet op at køre igen for de omkring 5.000 brugere i 30 forskellige lande.
Forud for nedbruddet i det såkaldte Cargo Link-system havde DSV skiftet platform - fra en lukket HP-platform med maskiner, der ikke produceres mere, til Unix, hvilket også indebar en omskrivning til et nyt programmeringssprog, oplyser koncerndirektør i DSV Kurt Larsen.
- Det er et meget stort system og dermed en omfattende opgave. Da vi var færdige - med Sverige som det sidst migrerede land, fungerede alting fint, der skulle bare laves nogle små, tekniske justeringer. Men herefter kunne systemet ikke sættes i drift, og ingen vidste hvorfor. Det kom bag på IBM og os alle sammen. Problemet er imidlertid løst nu, siger Kurt Larsen.
Platformskiftet blev gennemført i en kontrakt med IBM, som også har stået for problemløsningen.
Cargo Link er med Kurt Larsens ord et gammelt, gammelt system, som har været bygget om, vedligeholdt og justeret gennem mange, mange år - som man har set i mange andre transportvirksomheder. Efter at DSV overtog DFDS Transport i en storfusion i 2000, blev Cargo Link valgt som det fortsættende it-system. Dog havnede man, som Kurt Larsen siger, oppe i det røde overkapacitetsfelt med det.
Iagttagere mener, at DSV måske burde have bygget et helt nyt system frem for at konvertere det gamle, meget komplekse system. Kurt Larsen siger:
- Vi har haft flere glæder end sorger med Cargo Link, og jeg tror ikke, det perfekte system findes. Derudover afventer vi den rigtige, langsigtede løsning. Vi køber stadig virksomheder, og nogen har måske noget, der er bedre end vores. Det er vi opmærksomme på hele tiden.
I december offentliggjorde DSV planer om at købe sin hollandske konkurrent Frans Maas for omkring 3,2 milliarder kroner.
- Hvorvidt vi køber Frans Maas, bliver afgjort i løbet af tre-fire uger. Så må vi eksempelvis kigge på deres systemer og se, om de er bedre, dårligere eller mere stabile end Cargo Link. Hvis vi finder noget, der er bedre end det, vi har, skal vi naturligvis have noget andet, siger Kurt Larsen.