Der er også en fremtid uden farver

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 17. februar 2006.


Printerproducenten Lexmark introducerer en række multifunktionsprintere, der skal bringe Lexmark tilbage på printertoppen.
Langt de fleste printer- og kopiproducenter har sat fokus på nødvendigheden af at skifte de gamle laserprintere ud med nye avancerede multifunktionsfarveprintere. Informa­tion får så meget mere værdi, når det er muligt at sætte farver på, har sloganet lydt igen og igen.
Men hos printerproducenten Lexmark, der blandt andet også leverer printere til Dell, er man ikke så sikker på, at fremtiden ligger i at lange masser af farvemaskiner over disken.
- Det er rigtigt, at farver kan øge informationsværdien, men det er jo langt fra alt, der sættes farver på, som indeholder information, siger Lexmarks danske landechef Carsten Ottosen.
Lexmark har derfor valgt en langt mere konservativ indgang til at sætte skub i printersalget.
- Vi lancerede den første multifunktionsprinter for fem-seks år siden, men vi har ikke fulgt op på det at være først, så vi er sakket noget bagud i forhold til eksempelvis HP, der har været god til at lancere det, siger Lexmark-chefen.
Held i uheld
Selv om Lexmark har måttet se HP løbe med en god bid af markedet for multifunktionsprint, er Carsten Ottosen da også glad for den tørn, HP har taget med markedet.
- Der ligger en god del opdragelse af kunderne i det her, før de kan se det fulde potentiale i mulighederne med multifunktionsmaskiner, og der har HP allerede banet vejen på en række områder, så på den måde tror jeg, at det kan blive lettere for os, siger han.
Og midlet, der skal placere Lexmark på printertoppen igen, er en ny serie af multifunktionsprinere, som Lexmark har store forventninger til.
- Som vi ser det, er der ingen andre på markedet, der har et kompakt produkt som vores, og som kan sælge det til den pris, som vi forventer at gå ud med, siger Carsten Ottosen.
Den nye serie af multifunk­tionsprintere vil formentlig komme til at koste mellem 10.000 og 15.000 kroner i handlen. De kan konfigureres i forskellige opsætninger, der eksempelvis indeholder scanning i farver, men kun print i en farve - en kombination, som vil få stor betydning, tror Lexmark.
- For virksomhederne handler det om at få digitaliseret deres information så hurtigt som muligt, så dokumenterne kan blive delt med andre. Derfor tror vi, at virksomhederne i dag er klar til at erstatte deres eksisterende laserprinter, der måtte stå i en afdeling, med en multifunktionsprinter, siger Carsten Ottosen.
Men efter hans opfattelse er det endnu ikke nødvendigt at putte farveegenskaber i de nye printere.
- Der er stadig stor forskel i pris, om det er farve eller monoprint, så der vil gå nogen tid, før virksomhederne er parate til at kaste sig over farverne. Det vil nok komme en dag, men der vil gå mange år, siger han.
Nye funktioner
Den vigtigste udfordring for Lexmark er, om det lykkes for virksomheden at få solgt budskabet om digitaliseringen af papirgangen. Allerede i dag kan Lexmark programmere deres printere med små scripts, der gør det muligt at sende de dokumenter, som man scanner, bestemte steder hen.
I dag er det først og fremmest skan til mail, der er udbredt, men ifølge Carsten Ottosen er der ikke særlige begrænsninger på, hvad man kan gøre.
Han afviser dog, at Lexmark har planer om at udvikle egent­lige workflow-systemer i deres printere.
- Selv om det ville være muligt, er det ikke noget, vi vil gå ud og gøre generelt. Vi har lavet enkelte løsninger, hvor vi bruger printerens avancerede scriptfunktioner til at route print forskellige steder hen. Men det må være op til den enkelte kunde i det enkelte tilfælde, hvad der skal laves, for jo flere avancerede funktioner, der lægges ind, jo mere er der også, der skal serviceres. Og det vil i sidste ende blive for dyrt for kunden, siger han.
Lexmark sælger kun gennem forhandlere, men selve salget hos ikke mindst de store kunder bliver formidlet af Lexmark selv.
- Vi har en 100 procent klar kanalstrategi. Vi skal ikke nyde noget af at træde vores forhandlere over tæerne. Desuden er det forhandlerne, der har den daglige kontakt til kunderne, og som sørger for service, når det er nødvendigt, siger Carsten Ottosen.
Skandaler
På det seneste har der været en række sager om forhandlere af multifunktionsprintere, der har forsøgt at lure kunderne til at underskrive ufordelagtige leasingaftaler, men Carsten Ottosen afviser, at denne type sager også kan komme til at ramme Lexmark.
- For det første sidder vi med i et etisk råd sammen med de øvrige producenter, hvor vi taler de her ting igennem. For det andet er selve leasing­begrebet ikke særlig udbredt, når det gælder print. Det er et begreb, der først og fremmest har været anvendt af kopimaskinebranchen, mens print traditionelt er købt i it-afdelingen, hvor kopimaskiner oftest har været købt af en indkøbsfunktion eller en økonomiafdeling, siger han.

Billedtekst:
- Det er rigtigt, at farver kan øge informationsværdien, men det er jo langt fra alt, der sættes farver på, som indeholder information, siger Lexmarks danske landechef, Carsten Ottosen.

OriginalModTime: 10-02-2006 13:46:17




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere