Staten skærper krav til kvalitet i kontrakter

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. februar 2006.


Det offentlige og it-leverandørerne er tæt på enighed om, hvordan krav om modenhed skal udmøntes. Nu skal de indføjes i standardkontrakten for store offentlige indkøb.

Efter et år med forberedelser og benhårde forhandlinger er Videnskabsministeriet og leverandørorganisationerne omtrent nået til enighed om, hvordan krav om modenhed - evnen til at holde styr på projektplanlægning og udviklingsprocesser - skal formuleres.
- Vi er enige om, at modenhed skal ind som vurderingskriterium, når en offentlig kunde står over for at indgå kontrakt med en it-leverandør, og også om hvordan det skal gøres, siger vicedirektør i Videnskabsministeriet Mikkel Hemmingsen.

Videnskabsministeriet har lavet en model med 30 områder af modenhed, der skal vurderes. Den opererer med to niveauer - basal og avanceret - og er skruet sammen af elementer fra den internationale certificeringsstandard CMMI, hvorfra man har plukket dele fra både niveau et, to og tre.
En række organisationer har haft modellen til høring, heriblandt IT-Brancheforeningen (ITB) der fra starten har været meget kritisk over for projektet.
- Nu lader det til, at vi lander et sted, der er acceptabelt, siger Michael Wätjen, chefkonsulent i TietoEnator og formand for ITB's modenhedsudvalg.
Han understreger, at det vigtigste for ITB har været, at de stillede krav svarer til den internationale standard, så leverandøren kan ‘genbruge' arbejdet og leve op til dem i en eventuel certificeringsproces, frem for at det er spildt.
Grundlæggende handler det om at dokumentere, at man har styr på sine processer, kan estimere risici og omfanget af opgaven, kan sammensætte et
team, der kan levere varen, og at man kan samarbejde med kunden.
- Med modenhedskravet er der vundet noget gennemsigtighed, når kunderne skal vælge mellem en række leverandører. Enhver kan komme med alle mulige referencer, men her er en måde at sammenligne kompetencer på, siger Michael Wätjen. Dog med den tilføjelse, at man stadig ikke får nogen garanti for, at man får leveret et godt it-projekt.
Mens der er enighed om substansen i kravene til leverandørerne, udestår stadig en række spørgsmål - om henholdsvis modkrav til kunderne og hvem der skal betale omkostningerne ved modenhedskravene. Samt hvorvidt leverandørernes ønske om, at deres bud på offentlige opgaver fremover, kan blive vurderet af en uvildig tredjepart frem for den enkelte myndighed på basis af de standardiserede modenhedskrav. Det kunne eksempelvis være SKI, Statens og Kommunernes Indkøbs Service.
Hvad angår modenhedskrav til kunderne, har Videnskabsministeriet udarbejdet en vejledning til, hvordan man kan måle sig selv og afdække sin evne til at køre den interne proces ved et stort it-projekt.
It-branchen har spillet tilbage med forslag, og Mikkel Hemmingsen siger, at man efter hans mening godt kan tage afdækningen af kundens modenhed med i standardudbudsmaterialet.
Michael Wätjen noterer, at det ikke nytter noget, at leverandøren alene har styr på sine processer, hvis kunden ikke har styr på sine.
- Så er man lige vidt. Det svarer til at stille en professionel tennisspiller op på den ene side af nettet og en amatør på den anden. Du får ikke noget godt samspil, siger han.

Ud over vejledningen håber ITB, ITEK og Dansk IT, der alle er involveret i arbejdet, at der vedtages et egentligt sæt spørgsmål, kunden kan stille sig selv. Blandt andet om sin egen projektledelse, evne til at give tid til projektdeltagerne, evne til risikostyring, og paratheden til at modtage et projekt - altså test og implementering. Alt på basis af konkrete spørgsmål såsom: ‘Har vi en dedikeret projektleder? Ja/nej"
- Vi er midt i diskussionen om krav til kunden. Vi håber, kunden skal svare på spørgsmålene og vedlægge svarene i sit prækvalifikationsmateriale. For så kan leverandøren gå ind og vurdere, hvor risikabelt er det pågældende projekt. Og så komme med anbefalinger på basis af det - eller sætte prisen efter det. Som leverandører håber vi naturligvis på commitment fra kunden og forståelse for, hvad skal der til for at være en god it-kunde, siger Michael Wätjen.

Billedtekst:
enighed Vicedirektør i Videnskabsministeriet Mikkel Hemmingsen siger, man er blevet enig om, at modenhed skal ind som vurderingskriterium.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere