Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. februar 2006.
Det er altid nemt at være bagklog - men det skal nu ikke afholde mig fra at være det alligevel. Bare et øjeblik.
For man kunne faktisk forestille sig, at erhvervsserviceportalen Virk.dk kunne have undgået mange af de både tekniske og organisatoriske vanskeligheder, den har været plaget af i hele sit fireårige liv.
Hvis man bare i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen havde husket sin Robert A. Heinlein (The Moon Is A Harsh Mistress), da man forelskede sig til op over begge ører i OPP, Offentligt Privat Partnerskab.
TANSTAAFL hedder det princip, der tilsyneladende blev glemt, da forstanden gik ud: There Ain't No Such Thing As A Free Lunch.
Fidusen ved OPP og virk-modellen er jo ellers, at en privat partner afholder nogle omkostninger, som ellers skulle have været afholdt af det offentlige, for til gengæld at få ret og adgang til at tjene penge på partnerskabet.
Men i stedet for at få en gratis frokost i form af en fiks og færdig erhvervsserviceportal udviklet og drevet i fem år for i omegnen af otte millioner kroner, fik Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fem år med en endeløs række af problemer af administrativ, teknisk, kontraktlig, PR-mæssig, organisatorisk, styringsmæssig og økonomisk karakter på halsen.
Tilmed har det nu også vist sig at være uforeneligt med erhvervsserviceportalens formål, at den private partner tjener penge på den aftalte måde.
Hertil er kun at sige: TANSTAAFL.
Lær det gerne udenad, for det vil fremover også være det gældende motto i den offentlige digitalisering, efter at den er blevet smedet sammen med modernisering i Administrationspolitisk Center i Finansministeriet.
Det er slut med at digitalisere, bare fordi
det kunne være sjovt.
A Harsh Mistress forlanger effektivitet.
God læselyst,
Lisbeth Egeskov
Redaktør
OriginalModTime: 10-02-2006 13:48:33