Fra bodypaint til bogføring

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 20. januar 2006.


It-sikkerhed har ­været et gennemgående tema i Viggo Janums karriere, men ellers har den nyudnævnte partner i PricewaterhouseCoopers prøvet det meste i branchen.

Rundtur?Endnu har husets rutiner ikke helt fået indrettet sig efter de nye i PricewaterhouseCoopers' danske afdeling på Stran­dvejen nord for København. En besked kan stadig nå at blive væk på sin vej frem til en af de cirka 25 medarbejdere fra it-sikkerheds-firmaet Protego, der netop er blevet indlemmet i PricewaterhouseCoopers for 20 millioner kroner. Men netop integrationen af de nye medarbejdere i den godt 1.200 mand store organisation er noget, der ligger Viggo Janum meget på sinde. Han er forhenværende administrerende direktør i Protego og nu partner i PricewaterhouseCoopers.
- Selvfølgelig har vi lidt fælles morgenmad og team building og den slags. Men det er i det forretningsmæssige samarbejde om en kunde, at den virkelige integration finder sted, siger han.
Behov for kompetencer
Viggo Janums afdeling har nu 50 medarbejdere og består foruden de tidligere Protegofolk af især it-revisorer fra Price­waterhouseCoopers samt en række nye medarbejdere, der især skal styrke it-sikkerheds-arbejdet på det organisatoriske plan.
Netop tilgangen af nye ressourcer var et af nøglepunkterne for Viggo Janum, da beslutningen om at lade Protego, der kun har eksisteret i godt tre år, glide ind i PricewaterhouseCoopers.
- Vi stod ved en skillevej. Vi kunne vælge at fortsætte med den hidtidige vækst, der godt nok var stor, men som kun kunne bibeholdes, hvis vi fik helt nye og meget dyrere konsulenter om bord med mere fokus på de organisatoriske forhold i virksomheder. Eller vi kunne begynde at tage større risici, siger han.
- Dertil kommer, at Protego er en virksomhed, der først og fremmest er baseret på teknisk viden. Men de ydelser, der bliver efterspurgt i dag, er også konsulenter, der arbejde sammen med den øverste ledelse i en virksomhed, for it-sikkerheden er kommet på top­chefernes agenda, beretter Viggo Janum.
Skiftet fra at være en dynamisk, iværksætterorienteret virk­somhed til nu at være en afdeling har også været større, end Viggo Janum lige havde forestillet sig. Ikke mindst har det vist sig, at de tidligere Protego-medarbejdere har skullet arbejde med deres selvforståelse for at se sig selv i den nye organisation. Ifølge Viggo Janum er der dog netop i PricewaterhouseCoopers gode muligheder for positiv integration.
- Vi har allerede subkulturer i dag i PricewaterhouseCoo­pers, og så er det en del af mit job at sørge for, at nogle af de ting fra iværksætterkulturen - som eksempelvis kraftig kundeorientering, produktudvikling, evnen til at agere hurtigt og ikke mindst en salgsorienteret indstilling - også kommer til at smitte af på det øvrige hus. Så den store kommer også til at lære af den lille, fortæller han.
Læretid
Før Viggo Janum kom til Protego var han administrerende direktør i en periode i det meget ambitiøse it-sikkerheds-firma Vigilante, som it-sikkerheds-pionererne Ulf Munkedal og Lars Neupart stiftede. Vigilante kørte for fuld skrue med fokus på globalt herredømme, når det gjaldt diagnosticering af virksomheders it-sårbarheder. Ekspansionsplanerne var voldsomme, og selskabet havde på et tidspunkt hundredvis af medarbejdere og operationer i Europa og USA. Selskabet havde dog betydelige finansieringsproblemer og måtte gentagne gange ud til investorerne for at hente frisk kapital til at holde hjulene i gang.
- Det blev hurtigt tydeligt, at der ikke var noget af værdi i firmaet, og det førte også til den uundgåelige konkurs, husker Viggo Janum.
Men der er jo som bekendt aldrig noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget, og den turbulente tid i Vigilante og den næsten endnu mere turbulente opstart af Protego (der endte i fogedsager og politiransagninger begæret af Vigilante) har lært Viggo Janum at sikre sig, at man har et produkt, som kunderne er villige til at betale for.
- Når man ser på Vigilantes produkt, så var det på ingen måde unikt og havde stort set samme funktionalitet som en række gratisprogrammer, som man kunne hente på nettet. Når kunderne så heller ikke er tilfredse, ja så skal det jo gå galt. Men det har da lært mig at lytte efter, hvad det er, kunderne gerne vil have, og hvor meget de vil betale for det, fortæller han.
Slut med dansepiger
Viggo Janum er 53 år og uddannet civilingeniør. Han har tid­ligere arbejdet for GN Store Nord, ISS og IBM, så han synes selv, han er godt opdraget til at fungere i en stor international organisation. Men han indrømmer, at det er da nogle år siden, og at det bliver en omvæltning ikke længere at kunne styre hele skuden selv.
- Til gengæld er der mange muligheder i en stor organisation. Der er mange ressourcer at trække på, og det er lettere at tiltrække de dygtigste medarbejdere, siger han.
Viggo Janum har desuden været salgsdirektør i Tele2, chef for Semco Telecom og salgsdirektør i Cray Communications. Hos Cray fik han ved Kontor & Data-messen i Fredericia i 1995 den geniale idé at bruge bodypaint til at skabe lidt opmærksomhed på messen. Det får han næppe lov til i sit nye arbejde, men ifølge Viggo Janum er tiden også blevet en anden:
- Det var nu engang den måde, som man dengang brugte til at skabe opmærksomhed, men i dag er it jo blevet et emne for både erhvervsliv og familien, så det er slut med dansepiger som trækplaster, når der skal sælges it, siger han og trækker på smile­båndene.

Billedtekst:
- Vi har allerede subkulturer
i dag i PricewaterhouseCoo­pers,
og så er det en del af mit job at sørge for, at nogle af de ting
fra iværksætterkulturen - som eksempelvis kraftig ­kundeorientering, produkt­udvikling, evnen til at agere hurtigt og ikke mindst en salgs­orienteret indstilling - også kommer til at smitte af på det øvrige hus, siger Viggo Janum.

Billedtekst:
Tiden var en anden, da Viggo Janum og Cray Communications i 1995 skulle på Kontor & Data-messe. Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere