Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. januar 2006.
Banedanmarks udskiftning af et it-system til overvågning og fjernstyring af S-togsnettet gør, at DSB må nedlægge en
S-togslinje i et helt år.
Når DSB's S-togspassagerer hele 2006 kommer til at kigge langt efter linje Bx, der ellers har kørt hvert 20. minut mellem Høje Taastrup og Klampenborg, er synderen hverken sne i dørene eller nedfaldne køreledninger.
Årsagen til at linje Bx fuldstændigt forsvinder fra DSB's køreplaner skal derimod findes i et nyt it-system, som Banedanmark skal implementere. Systemet skal styre hele infrastrukturen bag S-togsnettet - som for eksempel lyssignaler, sporskift og en lang række andre funktioner. Det nye system leveres af Siemens og skal erstatte et system, som Banedanmark har brugt til stort set det samme siden starten af 70'erne. Systemet er et standardsystem, der er tilpasset danske forhold, men selv om det nye system i praksis blot erstatter et andet, er processen alligevel så omfattende, at Banedanmark har været nødt til at pålægge DSB at nedlægge en S-togslinje til gene for både passagerer og for DSB selv.
- Opgraderingen er nødvendig for at bringe vores it op på et tidssvarende niveau. Det primære formål er i første omgang at erstatte et system, der er mere end 30 år gammelt, og selv om formålet blot er en udskiftning uden nyskabelser rent funktionalitetsmæssigt, får vi skabt rum til forbedringer i fremtiden, siger projektleder hos Banedanmark Esther Holmen.
At en hel linje nedlægges i forbindelse med implementeringen skyldes, at dele af S-togsnettet i perioden skal drives manuelt. Stationerne overgår nemlig til det nye system en for en, og togene skal under processen styres manuelt. Først når et tilstrækkeligt stort antal af stationerne er overgået til det nye system, kan togene igen styres automatisk på den pågældende del af S-togsnettet. Herefter følger de næste stationer, der kobles ud af det gamle system og sættes i drift i det nye, indtil hele nettet er dækket af Siemens-systemet efter godt et års arbejde. Og processen med at styre togene manuelt trækker tænder ud, fortæller Claus B. Christiansen, der er sektionschef for Fjernstyring Hovedstad i Banedanmark.
- Derfor er vi nødt til at nedbringe antallet af afgange, så vi sikrer os, at det hele glider, siger han og pointerer, at det kun er i implementeringsfasen, at DSB må nedlægge linjer. Når det nye system er fuldt kørende, ophæves begrænsningen igen.
Hos DSB beklager man, at man skal pille en hel linje ud af S-togsnettet, men glæder sig over udsigten til, at trafikafviklingen efter opgraderingen kommer til at glide lettere.
- Vi er jo nødt til at indrette os efter forholdene. Som operatør på Banedanmarks skinnenet, kan vi ikke gøre andet end at forsøge at minimere skadevirkningerne, og det har vi så gjort efter bedste evne, siger økonomidirektør i DSB S-tog Claus Nielsen.
DSB har foretaget en række ændringer i 2006-køreplanen for at imødekomme fraværet af linje Bx, men det kan ifølge Claus Nielsen ikke kompensere fuldstændigt.
Hvad værre er, har DSB måttet udskyde en helt ny og mere omfattende køreplan til tidligst at kunne træde i kraft i 2007, når Banedanmark er færdig med implementeringen af Siemens-systemet.
Billedtekst:
Hvor er x Det næste års tid er linje B ene om at betjene S-togspassagererne mellem Høje Taastrup og Klampenborg. Linje Bx udgår, mens Banedanmark udskifter et it-system. Foto: René Strandbygaard