Amitech listede sig ind på reolen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. december 2005.


Den danske pc-producent Amitech fik en ide - og ville rykke computeren ind i de danske stuer. Den ide skabte nye krav til design - en nødvendig udfordring i en branche, der er under konstant udvikling.
Seks måneder. Det skal der til - og så helst ikke længere tid. Hos danske Amitech er tiden en vigtig faktor, når der står design-udvikling på programmet og nye produkter skal danse i takt med den teknologiske udvikling.
- Det kan godt opfattes som lidt af en halsløs gerning at sætte en designer i gang med at designe et nyt produkt, som vi ved, at der efter et halvt år allerede findes ny teknologisk indmad til - som designet måske ikke er lavet til, siger Amitechs marketingchef, Jan Bandsberg Nielsen, der vurderer, at designudviklingen helst ikke skal tage mere end seks måneder - ellers bliver det farligt.
Generelt beskriver marketingchefen det som en vanskelig opgave at forene design med ny teknologi. Alligevel har produkternes design fået en mere central rolle hos Amitech de seneste år, hvor it-producenten har forsøgt at rykke computerudstyret ind i de danske stuer. Først forsøgte Amitech sig i 1996 med et nyt design af frontpanelerne med rolige linjer, færre knapper og mindre synlig teknik. Det blev i 1998 til et stort computerbord tegnet af en møbeldesigner og udformet i røgfarvet glas, hvor computeren kunne gemmes væk under bordet.
- Der har været en enorm modstand mod at få de her store grå, larmende apparater ind i stuen. Derfor har vores initiativer på det område været meget afhængige af designet, forklarer Jan Bandsberg Nielsen, som tilføjer, at disse initiativer netop gav Amitech blod på tanden til at arbejde videre med udviklingen - og satse mere på design.

For fem år siden kontaktede producenten et hold industrielle designere i Århus. De fik til opgave at skabe en computer, som kunne anvende standardkomponenter.
- Det betød, at vi ikke selv skulle opfinde indmaden - eller komponenterne. De var til gengæld meget mindre end tidligere, og vi kunne gemme teknikken væk i en mindre og mere stilfuld udgave. Den kaldte vi Amitech SmartSize, fortæller marketingchefen.
Bestræbelserne på at få internet og multimedia ind i stuen er hos Amitech kulmineret i produktet HomeCenter Living - en pc, der ligner et almindeligt hi-fi-apparat. Og som er støjdæmpet til stuebrug.
At Amitech benytter standardkomponenter i deres maskiner sætter nogle begrænsninger for, hvor vilde produkterne kan blive i designet.
- Det er ikke muligt at skabe en buet bærbar computer - fordi alle de kort, der skal sidde i computeren, de er fuldstændig lige, siger Jan Bandsberg Nielsen fra Amitech, som også finder leverandører, hvor man selv kan være med til at påvirke produktets design - så det eksempelvis produceres i et Amitech kabinet.

I dag er designet en naturlig del af udviklingen, når der skabes nye Amitech-produkter. Startskuddet lyder typisk, når en ny teknologi er klar til at blive markedsført. Det betyder eksempelvis, at firmaet i denne tid venter på, at Intel i løbet af foråret kommer på markedet med et nyt chipsæt, der vil skabe muligheder for mindre udstyr, der kræver mindre strøm, afgiver mindre varme - og dermed støjer mindre.
- Det appellerer jo til en ny type design, der er mindre, smartere og mere elegant, lyder det fra Jan Bandsberg Nielsen, som løfter sløret for, at Amitech i foråret 2006 vil lancere et fladskærms-tv designet af en dansk designer og produceret i Danmark.
At design gør en forskel for Amitech-brandet - det er marketingchefen ikke i tvivl om. Men skal det skabe mersalg, må produktet ikke blive dyrere. For Jan Bandsberg Nielsen mener ikke, at forbrugerne vil betale for designet.
- Design er virkelig en gyser at arbejde med, når det gælder indtjening. Alle snakker jo design, men de vil ikke betale for det. Men kan jeg få et design-produkt ned i samme pris som alt andet, så vinder jeg. Hvis to computere er ens på det tekniske indhold og sælges til samme pris, men den ene skiller sig ud ved, at der er kælet for design-detaljerne, så vælger folk den. Men koster den blot 1.000 kroner mere, vælger de modellen i et mere kedeligt design.

Boks:

Boks:
Vi har talt med:

• David Fellah, designer og
direktør, Designit
• Svend Onø, designer og
indehaver af Onø Design
• Jørgen Bruhn, formand for
priskomiteen bag Dansk Innovations- & Designpris 2005
• Jan Bandsberg Nielsen, marketingchef, Amitech
• Anders Elbak, analytiker, IDC




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere