Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. december 2005.
Der er ikke mange uden for mobilkredse, der kender Dangaard Telecom, men den sønderjyske mobildistributør er blandt verdens største
af sin slags og leverer 70 procent af danske mobiltelefoner.
Et år, der begyndte som en lidt mat affære for Dangaard Telecom, er endt med store smil på de ledende læber i hovedkvarteret i Padborg.
I finansåret 2003/2004 havde virksomheden lukket seks reparationsværksteder, afskediget 160 mand og havde - viste det sig i begyndelsen af 2005 - næsten halveret sit årsresultat før skat: fra 125,8 millioner kroner til 59,6 millioner. Men Dangaard Telecom tjente dog penge og havde store planer for fremtiden:
Chief operating officer Michaél Køehn Milland sagde til Computerworld, at han ikke kunne komme i tanke om et eneste marked, hvor Dangaard Telecom ikke tog markedsandele, og at nye markeder i de nye EU-lande og Mellemøsten var i kikkerten.
Her sidst i 2005 er det atter blevet tid til at finde kuglerammerne frem og gøre status for et finansår, og selv om Dangaard endnu ikke har røbet detaljerne, ser det ud til, at der var hold i optimismen fra årets begyndelse. I hvert fald er omsætningen endnu en gang vokset - fra 9,8 til nu over 12 milliarder kroner.
- Det gør os til verdens største eller næststørste distributør af mobiltelefoner og tilbehør. Også overskuddet er bedre end nogensinde, sagde en begejstret chief executive officer, Steen F. Pedersen, i en forbindelse til sin lokale avis, JydskeVestkysten.
Lige så ukendt Dangaard måtte være i den danske offentlighed, lige så velrenommeret er den danske gigant i mobilbranchen. Det kom i år blandt andet til udtryk, da Hewlett-Packard (HP) i januar udpegede Dangaard Telecom til også at agere europæisk salgskanal, når selskabets nye smartphones skal introduceres. Den sønderjyske distributør har tidligere haft succes med at sælge HP's lommecomputere sammen med GPS-løsninger. Og det er netop evnen til at sælge produkter sammen med ekstra services, der skal give resultaterne. Ja, og så Dangaards imponerende netværk - med kontorer i 14 lande i Europa og Mellemøsten og kontakt til 30.000 forretninger.
Dette netværk skulle også være grunden til, at Michael Mathiesens svenske satsning, Cellpoint, i februar indgik en distributionsaftale med Dangaard Telecom. Denne gang var det det trådløse Bluetooth-headset Flamingo, sønderjyderne sagde ja til at pushe til detailmarkedet.
Endnu et eksempel på Dangaards talent for at lande perspektivrige kontakter: I august landede distributøren en aftale om at distribuere produkter, der flytter Skype fra den virtuelle verden til den fysiske - startpakker, headsets, DECT-telefoner og deslige. Med aftalen får Dangaard også mulighed for at præinstallere Skype-software på de smartphones, som distributøren sælger.
Skype-aftalen kom blandt andet i stand via den danske it-entreprenør Morten Lund. Han var en af de første investorer i Skype og er desuden god ven med den danske medstifter Janus Friis.
Samme Morten Lund står i spidsen for det danske softwarefirma Bullguard, der med Dangaard Telecom som samarbejdspartner udvikler sikkerhedssoftware til mobiltelefoner - for nu lige at nævne endnu et eksempel på Dangaards mange samarbejder. For Dangaard Telecom handler samarbejdet ikke bare om et nyt forretningsområde, men også om at beskytte den eksisterende, givtige forretning med at distribuere millioner af mobiltelefoner:
- Vi ved godt, at hvis der kommer en kæmpevirus, og folk bliver bange for at bruge deres mobiltelefoner, så kan vi ikke sælge noget. Så det er også for at understøtte vores salg, forklarede projektleder Mogens Jakobsen fra Dangaard i august til Computerworld.
Men det er naturligvis fortsat den traditionelle forretning, distributionsdelen, der skal trække læsset: I det seneste år har Dangaard Telecom ifølge JydskeVestkysten solgt flere end 10 millioner mobiltelefoner. Og i Danmark har 7 ud af 10 mobiltelefoner, der ryger over diskene, været gennem Dangaards sønderjyske hænder.
Billedtekst:
I disse dage er det er svært for Steen F. Pedersen, CEO for Dangaard Telecom, at bevare pessimismen.
Regnskabet for det netop lukkede finansår 2004/2005 tegner til at lande på et rekordresultat for den sønderjyske distributør af mobiltelefoner med mere.