Kan de små og mellemstore virksomheder sikre væksten for it-leverandørerne?

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. november 2005.


De små og mellemstore virksomheder tegner
sig for halvdelen af markedet.

Den næste erobring for de største europæiske it-leverandører er udset til at være de små og mellemstore virksomheder (SMV). Og med god grund, for efter nogle år med trangere vilkår, forventes de at udgøre over halvdelen af markedet i de kommende fem år. Men det er jo ikke første gang, leverandørerne har udset sig dette segment, og det har før vist sig at være en svær opgave.
IDC definerer SMV-markedet som virksomheder med op til 499 ansatte. Dem er der 14 millioner af i Vesteuropa - mod cirka 20.000 af de store. Dermed ligger over 99 procent af virksomhederne i SMV-segmentet, hvilket gør det til et særdeles attraktivt marked for de store it-leverandører, der ellers har deres primære marked blandt de største virksomheder.

Men det er ikke helt enkelt at udvide kundeporteføljen med de mange attraktive mellemstore virksomheder.
For det første forventer små og mellemstore virksomheder, ligesom de største virksomheder, at deres leverandører kan møde dem i øjenhøjde. Det vil sige, at de kan sætte sig ind i kundens forretning og er den ligeværdige partner, der kan give oplevelsen af at være en prioriteret kunde.
For det andet er SMV ikke noget segment i sig selv. For selv om de deler en række fælles træk, er små og mellemstore virksomheder lige så forskellige som store: De har specifikke forretningsmæssige problemstillinger, der er knyttet til karakteren af deres forretning - ikke størrelsen af deres virksomhed.
Således er industrispecifikke applikationer en af de tre højest prioriterede it-opgaver for SMV-virksomheder i Vesteuropa i dag, sammen med sikkerhed og serverkonsolidering.
På den modsatte side tæller til gengæld, at især de største blandt de mellemstore virksomheder i høj grad er begyndt at tænke og indkøbe it på samme måde som de store virksomheder, leverandørerne kender i forvejen.

Konklusionen må være, at selv om det er et meget interessant og umiddelbart også helt oplagt marked at gå efter, er der nogle udfordringer med at ramme de små- og mellemstore virksomheder, det er nødvendigt at få styr på, hvis man skal have succes som leverandør til denne målgruppe.
Foruden nødvendigheden af at have en prissætning og et produktudbud, der matcher, ser det ud som om kanalerne skal spille en afgørende rolle: De er vant til at handle med de små og mellemstore kunder og til at møde dem i øjenhøjde. De leverandører, der har styr på deres kanalstrategi, er også dem der står med de største chancer for et gennembrud i dette marked.




IT-JOB

MAN Energy Solutions

LTSA 4-Stroke Technical Advisor

Netcompany A/S

Test Specialist

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Test Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere