IBM jagter unge piger

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. november 2005.


Sammen med EDB Gruppen og Teknologisk Institut opruster kvinder fra IBM nu indsatsen for at skaffe flere kvinder i it- verdenen. Nu er
målgruppen for programmet "Teknologi og piger" udvidet fra folkeskolen til gymnasieniveau.

I går var der flere piger hos IBM end normalt. De kom fra handelsskolen Niels Brock og var kun på besøg en enkelt dag, men håbet er, at de vender tilbage engang.
Besøget er nemlig en del af firmaets indsats for at få unge piger til at interessere sig mere for it og teknologi - inden de vælger uddannelse. Nu bliver der skruet op for blusset, og sigtekornet indstillet bredere, så programmet også omfatter gymnasieelever.
- Vi har været ude på ét gymnasium og én handelsskole nu, og det har vi haft rigtig gode erfaringer med. Så det vil vi fortsætte med fremover, siger Annette Stausholm Nielsen, afdelingsleder hos IBM og initiativtager til "Teknologi og piger".
I de tre år, programmet har kørt, har det været henvendt til piger i folkeskolens ældste klasser.
1.550 piger har indtil videre været igennem det fulde program, der omfatter en workshop på skolen, besøg på virksomheden bagefter og en mentorordning pr. e-mail.
Til workshoppen ude på skolen stiller it-firmaerne med op til 20 kvindelige medarbejdere, afhængigt af antallet afdeltagende elever, og der er også tit kvindelige it-studerende med.
Ved at gå et alderstrin op, får Annette Stausholm Nielsen og hendes kvindelige kolleger kontakt med pigerne på et tidspunkt, hvor de er blevet mere bevidste om, hvad fremtiden skal byde på. I første halvdel af 1.g, som er målgruppen, står pigerne over for endeligt at skulle vælge retning for deres studentereksamen.
- Vi kan se, at de i højere grad kobler indholdet af workshoppen med, at de skal have et arbejde bagefter. Pigerne i gymnasiealderen stiller mere fokuserede spørgsmål end folkeskolepigerne, hvor det mere handler om, at vi giver dem en sjov oplevelse og viser, at der er kvinder i it-jobs, siger Annette Stausholm Nielsen.

Billedtekst:
bevidsthed Annette Stausholm Nielsen, IBM, får kontakt med pigerne på et tidspunkt, hvor de er blevet mere bevidste om, hvad fremtiden skal byde på.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere