Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. november 2005.
Sammen med EDB Gruppen og Teknologisk Institut opruster kvinder fra IBM nu indsatsen for at skaffe flere kvinder i it- verdenen. Nu er
målgruppen for programmet "Teknologi og piger" udvidet fra folkeskolen til gymnasieniveau.
I går var der flere piger hos IBM end normalt. De kom fra handelsskolen Niels Brock og var kun på besøg en enkelt dag, men håbet er, at de vender tilbage engang.
Besøget er nemlig en del af firmaets indsats for at få unge piger til at interessere sig mere for it og teknologi - inden de vælger uddannelse. Nu bliver der skruet op for blusset, og sigtekornet indstillet bredere, så programmet også omfatter gymnasieelever.
- Vi har været ude på ét gymnasium og én handelsskole nu, og det har vi haft rigtig gode erfaringer med. Så det vil vi fortsætte med fremover, siger Annette Stausholm Nielsen, afdelingsleder hos IBM og initiativtager til "Teknologi og piger".
I de tre år, programmet har kørt, har det været henvendt til piger i folkeskolens ældste klasser.
1.550 piger har indtil videre været igennem det fulde program, der omfatter en workshop på skolen, besøg på virksomheden bagefter og en mentorordning pr. e-mail.
Til workshoppen ude på skolen stiller it-firmaerne med op til 20 kvindelige medarbejdere, afhængigt af antallet afdeltagende elever, og der er også tit kvindelige it-studerende med.
Ved at gå et alderstrin op, får Annette Stausholm Nielsen og hendes kvindelige kolleger kontakt med pigerne på et tidspunkt, hvor de er blevet mere bevidste om, hvad fremtiden skal byde på. I første halvdel af 1.g, som er målgruppen, står pigerne over for endeligt at skulle vælge retning for deres studentereksamen.
- Vi kan se, at de i højere grad kobler indholdet af workshoppen med, at de skal have et arbejde bagefter. Pigerne i gymnasiealderen stiller mere fokuserede spørgsmål end folkeskolepigerne, hvor det mere handler om, at vi giver dem en sjov oplevelse og viser, at der er kvinder i it-jobs, siger Annette Stausholm Nielsen.
Billedtekst:
bevidsthed Annette Stausholm Nielsen, IBM, får kontakt med pigerne på et tidspunkt, hvor de er blevet mere bevidste om, hvad fremtiden skal byde på.
Foto: Torben Klint