Mobiltelefonen bliver omstillingens forlængede arm

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 4. november 2005.


Avaya bruger IP-telefoni til at integrere mobiltelefoner i omstillingsanlægget.
Resultatet af telegiganterne Avayas og Nokias samarbejde er nu på markedet: Et system, der forlænger omstillingsanlægget ud i mobiltelefonen.
Med systemet kan en medarbejder modtage opkald til kontornummeret på sin mobiltelefon. Han kan stille opkaldet om til et andet lokalnummer, sende det videre til en gruppe, eller flytte det fra sin mobiltelefon til systemapparatet, når han kommer ind på kontoret.
- Folk vil gerne have én enhed, hvor de kan få samme funktionalitet, som de er vant til at have på kontoret, siger landechef Bent Vindmar fra Avaya.
Teknisk set foregår integrationen ved, at der kører en applikation på Nokia-mobiltelefonen. Den kommunikerer med IP-telefonidelen af et Avaya-omstillingsanlæg. Løsningen kræver en Nokia-mobiltelefon med SymbianOS V7 eller højere.
Kommunikationen med mobiltelefonen foregår som almindelig GSM-trafik. Systemet benytter gængs tonesignalering til at angive, hvordan omstillingsanlægget skal behandle opkaldet. Da systemet anvender almindelig GSM, kan det bruges med enhver udbyder.
- Vi har valgt først at tilbyde løsningen til Nokia, fordi de er førende inden for smartphones. Men vi vil også understøtte andre platforme, for eksempel BlackBerry, siger Carolyn Nguyen, der leder Avayas strategi for mobile løsninger.
Hun fortæller, at den største hindring for systemet udbredelse er, at det kræver, at virksomheden investerer i IP-telefoni. Har den først det, er funktionen en oplagt udvidelse, der både kan give bedre funktionalitet og spare penge, mener hun.
- Med løsningen får man ét telefonnummer til erhvervsbrug. Og man får kun én voice mail, nemlig virksomhedens. Det sparer udgiften til mobiludbydernes voice mail, siger Bent Vindmar.
Idet alle opkald fra mobiltelefonen går ud fra virksomhedens omstillingsanlæg, kan man også spare penge på teleregningen. Især opkald fra mobiltelefoner til udlandet bliver på den måde billigere.

Billedtekst:
Det er omstillingen Nokias nye E60, E61 og E70 understøtter integrationen med Avayas omstillingsanlæg.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere