Mobiltelefonen bliver omstillingens forlængede arm

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 4. november 2005.


Avaya bruger IP-telefoni til at integrere mobiltelefoner i omstillingsanlægget.
Resultatet af telegiganterne Avayas og Nokias samarbejde er nu på markedet: Et system, der forlænger omstillingsanlægget ud i mobiltelefonen.
Med systemet kan en medarbejder modtage opkald til kontornummeret på sin mobiltelefon. Han kan stille opkaldet om til et andet lokalnummer, sende det videre til en gruppe, eller flytte det fra sin mobiltelefon til systemapparatet, når han kommer ind på kontoret.
- Folk vil gerne have én enhed, hvor de kan få samme funktionalitet, som de er vant til at have på kontoret, siger landechef Bent Vindmar fra Avaya.
Teknisk set foregår integrationen ved, at der kører en applikation på Nokia-mobiltelefonen. Den kommunikerer med IP-telefonidelen af et Avaya-omstillingsanlæg. Løsningen kræver en Nokia-mobiltelefon med SymbianOS V7 eller højere.
Kommunikationen med mobiltelefonen foregår som almindelig GSM-trafik. Systemet benytter gængs tonesignalering til at angive, hvordan omstillingsanlægget skal behandle opkaldet. Da systemet anvender almindelig GSM, kan det bruges med enhver udbyder.
- Vi har valgt først at tilbyde løsningen til Nokia, fordi de er førende inden for smartphones. Men vi vil også understøtte andre platforme, for eksempel BlackBerry, siger Carolyn Nguyen, der leder Avayas strategi for mobile løsninger.
Hun fortæller, at den største hindring for systemet udbredelse er, at det kræver, at virksomheden investerer i IP-telefoni. Har den først det, er funktionen en oplagt udvidelse, der både kan give bedre funktionalitet og spare penge, mener hun.
- Med løsningen får man ét telefonnummer til erhvervsbrug. Og man får kun én voice mail, nemlig virksomhedens. Det sparer udgiften til mobiludbydernes voice mail, siger Bent Vindmar.
Idet alle opkald fra mobiltelefonen går ud fra virksomhedens omstillingsanlæg, kan man også spare penge på teleregningen. Især opkald fra mobiltelefoner til udlandet bliver på den måde billigere.

Billedtekst:
Det er omstillingen Nokias nye E60, E61 og E70 understøtter integrationen med Avayas omstillingsanlæg.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere