Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 4. november 2005.
Enkelte store virksomheder er begyndt at efterspørge den ekstra sikkerhed, der ligger i at sprede it-aktiviteterne på tre centre. Selskaber som CSC og IBM har begge sammenkoblet deres tre centre i år.
Stadig flere danske virksomheder ønsker at være helt sikre på at holde deres systemer kørende. Det har fået et par af de største danske datacentre til at etablere en trecenter strategi. CSC og IBM har begge forbundet deres tre datacentre, som for begge selskabers vedkommende er placeret med pæn afstand i københavnsområdet.
- Det, der satte os i gang, var, at vi blev stillet over for krav om, at vi skulle levere fuld disaster recovery. Det kræver efter vores opfattelse en trecenter-løsning, siger direktør Lisbeth Hvidkjær fra CSC Nordic.
Forklaringen på, at det ikke skønnes nok, at to centre supplerer hinanden, er populært sagt, at det er nødvendigt med en server, der kan give et billede af situationen, når der kommer en melding om, at der er noget galt, fordi man ikke får svar fra en gruppe servere i en klynge: Problemet er, at det kan skyldes alt fra en lille uregelmæssighed på forbindelserne mellem serverne til, at et flystyrt fuldstændig har destrueret installationen.
- Løsningen er at placere en server et tredje sted, der kan fortælle, hvordan situationen er og forhåbentlig vise, at begge klynger kører normalt. Dermed er man i gang med at bruge et tredje center, siger resource engineering manager Gérard Caron fra CSC.
En anden årsag til, at en del virksomheder etablerer tre centre, er, at de ønsker at formindske risikoen for uregelmæssigheder ved at sprede arbejdsbyrden.
- Hidtil har virksomheder, der har benyttet to centre, ofte kørt både produktion og backup i begge centre. Nu overvejer nogle af disse at flytte en del af produktionen til et tredje center, for at gøre den mere robust over for uregelmæssigheder, siger Gérard Caron.
I nogle tilfælde overvejer virksomhederne, hvor hurtigt de kan komme i gang igen efter en katastrofal hændelse eller et større nedbrud. Her er udfordringen, hvor hurtigt man kan genetablere fuldt spejlede systemer, hvis man har mistet den ene del. Der er virksomheder, som af denne grund har valgt en RAID-løsning (Redundant Array of Inexpensive Disks), der kører som et ekstra sæt spejlede kopidiske i et andet center.
- Dermed kan vi genetablere spejlingen med det samme og komme i normal drift betydelig hurtigere end tidligere. Man har stadig en dobbelt løsning - selv i det tilfælde, at man skulle have mistet et center, siger Gérard Caron.
SAS var den første kunde, der stillede krav til CSC, som krævede en tre center-løsning. I forbindelse med outsourcingaftalerne med SAS overtog CSC flyselskabets tidligere center på Amager. Det er dette center, der nu er forbundet med CSC's to andre på Retortvej i Valby og på Lersø Park Alle på det ydere Østerbro.
IBM har først og fremmest etableret sin trecenter-løsning for at etablere mere kapacitet.
- Der er meget få kunder, der i dag efterspørger en trecenter-løsning, men vi var i den situation, at vi efterhånden havde opbrugt kapaciteten på vores centre i Brøndby og i Ejby ved Glostrup. Derfor har vi besluttet at udbygge centret i Ballerup med 1.200 kvadratmeter for at supplere de to øvrige centre, siger direktør Ole Hamann fra IBM Service Delivery Center Danmark.
Efter udbygningen er centret i Ballerup oppe på 2.200 kvadratmeter.
I udlandet er der, ifølge IBM-direktøren, en tendens til, at man etablerer et tredje center af hensyn til disaster recovery, men i de tilfælde placeres de geografisk adskilt.
- Typisk lægger man det tredje center 300-400 km væk i en anden region for at sikre sig mod, at flere centre i et område sættes ud af spillet af en orkan eller et jordskælv. Men det er jo ikke situationer, vi regner med at komme til at stå i herhjemme, siger han.
Det betyder dog ikke, at han afviser mulighederne for at tilbyde for eksempel hurtig genetablering ved at benytte tre centre.
- Det er klart, at man får et stærkt setup med tre centre, og at det giver en række nye muligheder, som der sagtens kan blive efterspørgsel efter i de kommende år, siger Ole Hamann.
CSC mener, at andre i fremtiden vil gøre som de to selskaber.
- Vi kommer til at se flere, der får behov for tre centre, siger Lisbeth Hvidkjær.
Billedtekst:
klar - Der er meget få kunder, der i dag efterspørger en trecenter-løsning, men efter en udvidelse er vi klar, hvis efterspørgslen kommer, siger Ole Hamann, IBM Service Delivery Center Danmark.
Billedtekst:
flysikkerhed SAS var CSC's første kunde, der stillede krav om en trecenter-løsning. Da CSC indgik en outsourcingaftale med SAS, indrettede man et tredje datacenter i flyselskabets tidligere center på Amager.