Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 4. november 2005.
Snart vil en række forsøg på at gennemføre serviceorienteret arkitektur (SOA) vise sig at slå fejl på grund af dårlig styring, spår analysebureauet Gartner.
I løbet af det næste år vil der komme en række bemærkelsesværdige SOA-fiaskoer, mener ana-
lysebureauet Gartner Group.
- Årsagen er mangelfuld projektstyring. På lidt længere sigt ligger udfordringerne i at få forenklet det ekstremt komplicerede middleware-lag, siger vicedirektør Paolo Malinverno fra Gartner.
Gartner har introduceret ideen om, at modtagelsen af nye teknologier udvikler sig efter det, de kalder en hypecyklus: Først bliver teknologien lanceret som løsningen på alle problemer. Så følger, når den begynder at blive virkeliggjort, en skuffelsesfase, og derefter kommer det lange seje træk, hvor teknologien glider ud i bred anvendelse. Ifølge Paolo Malinverno er SOA nu i realitets- og skuffelsesfasen.
- Den store fordel ved SOA er, at det bliver muligt at genbruge softwareelementer. Det er godt nok noget, vi er blevet lovet flere gange de sidste femten år, uden at det er blevet virkeliggjort. Der er helt bestemt meget hype om SOA i betragtning af, at der er meget lidt nyt bag begrebet: Ideerne er tyve år gamle. Det, der er nyt, er, at vi nu er ved at have standarderne til at etablere komponentbaseret arkitektur, og vi har bindeleddene i form af webservices og Java,
Også Hewlett-Packard (HP) forventer, at styringen af SOA-projekterne vil stille udfordringer.
- Man er nødt til at betragte dette i forhold til de organisatoriske processer og de mennesker, der udfører arbejdet: Hvordan har afdelingerne det med, at de applikationer, som de har brugt ressourcer på at udvikle, skal deles med andre, som ikke har investeret i det? Det kan blive nødvendigt, at ledelsen skærer igennem, siger Mark Rotts, der er såkaldt fellow i HP.
Martin Percival, der er såkaldt teknologi-evangelist i BEA går et skridt videre.
- Der er behov for en slags venligtsindet diktatur, som kan slå fast, at virksomheden benytter disse bestemte services på disse bestemte måder. Ellers vil udviklernes naturlige trang til at finde på nye løsninger føre til, at virksomheden får en masse services, som overlapper hinanden, siger han.
Hvordan skal virksomhederne så undgå, at deres SOA-projekt bliver en af fiaskoerne. Gartner-analytikeren har et par råd.
- Begynd med et overkommeligt problem, snarere end med en stor vision om at konvertere hele virksomhedens it til SOA. Og sørg for, at virksomhedens organisation er forberedt for serviceorienteret arkitektur, så du undgår, at afdelingerne holder sig tilbage fra at bruge deres budgetter til fælles opgaver, siger Paolo Malinverno.
Såvel HP som BEA og andre større leverandører udvikler særlige management-systemer til SOA.