Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. oktober 2005.
Den fælles offentlige sundhedsportal, sundhed.dk, henvender sig til hele Danmark og er et vigtigt led i e-government. Men hvad glæde har borgeren af den, hvis man ikke kan forstå, hvad der står?
Forfatter:
Ann Birk Nielsen, 28 år, studerer dansk på Københavns Universitet.
Skriver om:
Den fælles offentlige sundhedsportal sundhed.dk. i relation til borgerne.
Med andre ord:
- Med udgangspunkt i to forskellige amter har jeg undersøgt menustrukturen og udformning af tekst på de to amters profilsider på sundhed.dk. Mit speciale består blandt andet af en rapport, som er udarbejdet for sundhed.dk. I den har jeg som noget nyt taget udgangspunkt i borgerne. Tidligere undersøgelser af portalen har i højere grad fokuseret på navigationen og brugen af de forskellige funktioner.
Hvordan fik du ideen?
- Det gjorde jeg via mit job som studentermedhjælper hos sundhed.dk, hvor jeg tog mig af brugerhenvendelser. Der var tydelig forskel fra amt til amt, hvordan menustrukturen var sat sammen samt mængden af tekstinformation. Det synes jeg kunne være interessant at undersøge nærmere samt finde en løsning på.
Hvad er konklusionen i rapporten?
- Sundhed.dk har to store målgrupper af brugere: borgerne og de sundhedsfaglige. Rapporten viser tydeligt, at en stor del af informationen var for afsenderorienteret og ikke altid forståelig for målgruppen, der tæller borgerne. Tag bare et ord som ‘patientkontor', hvad dækker det egentlig over? En kontor for patienter eller et kontor, hvor sundhedsfaglige får viden om patienter? Gruppen af sundhedsfaglige er ikke i tvivl om, hvad begrebet dækker. Men det er selvfølgelig svært at skrive en tekst med hele Danmark som målgruppe.
Kommer sundhed.dk til at benytte sig af din rapport?
- Sundhed.dk har allerede fået min rapport og har lagt den ud på deres intranet. På den måde kan de cirka 750 redaktører, som er tilknyttet sundhedsportalen, se, hvad det er borgerne efterspørger både i menustrukturen og i de artikler, der lægges ud på siden.
Hvilke hjælpemidler har du benyttet?
- Fem interviewpersoner, internettet og en båndoptager. Men faktisk valgte jeg bevidst til min undersøgelse af menustrukturen ikke at lade mine interviewpersoner navigere rundt på nettet, da det kan fjerne fokus fra opgaven. I stedet gav jeg dem en række forskellige kort, som de selv skulle gruppere, ud efter hvad de opfattede som værende mest logisk. På den måde kom jeg frem til borgernes opfattelse af, hvad der er retningslinjerne for en god menustruktur.
Hvad er dit drømmejob?
- Jeg kunne godt tænke mig at arbejde i krydsfeltet mellem it, kommunikation og sundhed for eksempel som projektleder hos NNIT.
Ann Birk Nielsen arbejder på nuværende tidspunkt for en stor international it-virksomhed i Dublin og afleverer sit speciale til jul.