Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. oktober 2005.
Projekt Digital Forvaltning har i det store og hele været en succes, og den tværoffentlige forankring af projektet er unik på verdensplan, siger OECD. Chefen for Den Digitale Taskforce havde dog gerne set, at OECD-analysen havde fokuseret mere på fremtidige barrierer for digitalisering end på fortidens forhindringer.
Da dette magasin blev afleveret til trykkeriet midt i oktober var det et meget stort åbent spørgsmål, hvilken model Projekt Digital Forvaltning fortsætter efter, når projektperioden udløber ved udgangen af 2006.
Hvis det overhovedet fortsætter. Et nærliggende bud kunne jo også være at gøre det tværoffentlige projekt permanent og forankre det i Finansministeriet.
Beslutningen om, hvordan den fortsatte digitalisering af den offentlige sektor skal forløbe, hvor fokus skal være og - ikke mindst - hvordan og hvor meget digitaliseringen skal styres, skal tages af regeringen i samarbejde med de kommunale parter. Det vil sige KL og Amtsrådsforeningen. Beslutningen sker sandsynligvis inden årsskiftet.
Chefen for Den Digitale Taskforce gennem de seneste tre år, Thomas Nielsen, afventer ikke selv afgørelsen, men har benyttet udløbet af sin kontraktperiode til at søge jobbet som kundechef i den nye, fusionerede organisation Skat, hvor han fra 1. november skal stå i spidsen for at omsætte den politiske målsætning - at yde øget service overfor borgere og virksomheder - fra teori til praksis.
Thomas Nielsen ønsker ikke, situationen taget i betragtning, at sige, om han personligt anser en fortsættelse af Projekt Digital Forvaltning i sin nuværende form for at være den optimale måde at fortsætte digitaliseringen af den offentlige sektor i Danmark på.
- Det er og bliver en politisk beslutning, hvad der skal ske. Selvfølgelig vil bestyrelsen for Projekt Digital Forvaltning komme med en indstilling. Men her og nu er tre nye bestyrelsesmedlemmer ved at tiltræde, og de skal først have en chance for at sætte sig ind i tingene. Så jeg vil sige, at spørgsmålet om, hvad der kommer til at ske er meget åbent, siger Thomas Nielsen.
Han mener, at der er to næsten lige oplagte konklusioner at drage af den rigtig pæne OECD-evaluering af Projekt Digital Forvaltning, som kom i starten af oktober (se også artiklen side 50-54).
- Enten kan politikerne sige: Det var en succes, så lad os fortsætte ad samme spor. Eller de kan sige, det var en succes, lad os så komme videre og flytte fokus hen et andet sted, mener Thomas Nielsen.
EVALUERING FRA OECD
Taskforce-chefen er dog ikke i tvivl om, at OECD-rapporten, som er bestilt og betalt af regeringen, kommer til at få stor vægt, når Projekt Digital Forvaltnings fremtid skal afgøres.
- Derfor ærgrer det mig egentlig, at OECD-rapporten er skåret over den samme læst, som de har brugt de seneste fire år. Efter min mening er der sket så stor en udvikling i dansk e-government i den periode, at det ikke længere er særlig relevant at fokusere på barrierer som internetadgang, A- og B-hold, lovgivning og digitaliseringsbudgetter, siger Thomas Nielsen.
- I stedet ville det have været dejligt med mere fokus på organisatoriske forhold, målbarhed og det svære samspil mellem it og forretning, som i dag er dansk e-governments helt store udfordringer, siger han.
Han understreger dog, at det ikke ændrer ved, at der trods alt er mange gode anbefalinger i rapporten.
Evalueringen rummer 23 hovedanbefalinger og mange underanbefalinger. Men netop om fremtiden har rapporten ikke en klar anbefaling.
OECD skriver ganske vist, at Danmark bør bibeholde et fællesoffentligt set up. Men derudover lyder anbefalingen, at "fordele og ulemper ved at fortsætte Projekt Digital Forvaltning bør undersøges og overvejes".
OECD: DANMARK ER ROLLEMODEL
Thomas Nielsen er bestemt ikke ked af de karakterer, OECD uddeler.
- Jeg er meget glad for, at OECD udnævner Projekt Digital Forvaltning til en succes. Det er da også gået stærkt i Danmark, siden starten i 2001, hvor Danmark bestemt ikke lå i verdens Top 3. Det har været enormt spændende og et stort privilegium at være med til at få visionen til at lykkes, siger Thomas Nielsen.
Og lykkedes er det i en grad, så OECD udnævner Danmark til rollemodel for organiseringen og den tværoffentlige forankring af Projekt Digital Forvaltning.
Samarbejdet mellem de kommunale, statslige og amtslige parter er utrolig godt set i forhold til andre lande, og rollefordelingen er god, mener OECD.
Der er også ros til projekter som eDagene og digital signatur-udrulningen.
- I Danmark er digital signatur en dårlig historie i medierne, fordi milepælene ikke er nået, men internationalt set er satsningen på en national standard for digital signatur en rigtig god historie, siger Thomas Nielsen.
Der er mindre gode anmeldelser fra OECD til anstrengelserne for at forfølge de målbare mål, der er sat i strategien, ligesom det offentlige Danmark ikke har taget business cases til sig i tilstrækkelig grad. De opstillede mål i strategien er ganske enkelt ikke operationelle nok til at bruge i den enkelte institution, mener OECD.
- Det er selvfølgelig skuffende, når vi faktisk har haft fokus på det i lang tid, er Thomas Nielsens kommentar til kritikken.
BORGEREN STADIG IKKE I CENTRUM
Det andet store kritikpunkt fra OECD er, at taskforcen ikke har haft den store succes med at understøtte den borgerrettede tilgang i myndighedernes eGov-initiativer. At den offentlige sektor stadig har indadrettet fokus og interesserer sig mere for egne effektiviseringsgevinster end for borgernes behov.
Kort sagt: Der er stadig store problemer med at sætte borgeren i centrum.
- Det ved vi jo godt. Men vi ved ikke, hvordan vi skal løse det, siger Thomas Nielsen.
- Derfor ville jeg gerne have haft mere fokus på den barriere fra OECD. For eksempel er det et stort problem, at der er stor mangel på kvalificerede personer ude i organisationerne. Personer, som kan forstå, hvordan man anvender it forretningsmæssigt, og som kan omsætte det, vi vil samfundsmæssigt med Projekt Digital Forvaltning, til forretningsløsninger i den enkelte organisation, siger Thomas Nielsen.
Knapheden på de kompetencer er en stor barriere for at få sat borgeren i centrum, mener han.
- Det er en svær opgave, som en lettere it-interesseret faglig leder eller administrator ikke kan løfte. Hvis situationen skal ændres, kræver det både, at offentlige topledere begynder at interessere sig mere for it, og at it tænkes naturligt ind i opgaveløsningen fra starten. Og det kræver igen at it bliver en core business i den offentlige sektor. Sådan er det ikke i dag, siger Thomas Nielsen.
Hertil kan føjes, at Skat har sikret sig så godt som det er muligt, når det gælder at sætte skatteborgeren i centrum ved at ansætte netop Thomas Nielsen som kundechefen, der skal stå i spidsen for en nytænkning af serviceopgaven.
Den tidligere taskforcechef har - om nogen - øje for at omsætte det, Danmark vil med digital forvaltning, til konkrete forretningsløsninger.
Billedtekst:
- I Danmark er digital signatur en dårlig historie i medierne, fordi milepælene ikke er nået, men internationalt set er satsningen på en national standard for digital signatur en rigtig god historie, siger Thomas Nielsen.
Foto: Torben Klint