Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. oktober 2005.
Efter lang tids stilstand, begynder kommunerne nu så småt at interessere sig for elektronisk sags- og dokumenthåndtering. De basale problemer med kommunesammenlægninger skal dog løses først.
De fusionsramte it-chefer rundt om i kommunerne begynder så småt at fatte interesse for FESD-systemer. Systemerne er en af de tonstunge hjørnesten i digitaliseringen af den offentlige forvaltning.
Sådan lyder vurderingen fra Center for Digital Forvaltning, CEDI, der netop har afsluttet en analyse, som omhandler kommuner og amters forventninger til de kommende års it-investeringer.
Man har længe ventet, at elektronisk sags- og dokumenthåndtering ville afskaffe mange tunge papirgange i de danske kommuner. Men trods stor opmærksomhed og debat om udvælgelsen af de tre FESD-leverandører, der i dag kan smykke sig med et fint blåt kvalitetsstempel, har kommunerne været træge til at afgive ordrer på FESD-systemer. Det ser dog ud til at være slut nu, lyder meldingen fra CEDI.
- Mange kommuner er stadig på det helt basale niveau, hvor de primære opgaver ligger i at definere den fremtidige it-infrastruktur. Vi er med andre ord helt dernede, hvor it-cheferne kigger på netværk og kabler, konvertering af data og tilretning af systemer. Men samtidig ser vi en vilje til at standardisere - det er blot et spørgsmål om, at kommunerne ikke er nået så langt endnu, siger leder af CEDI, Troels Andersen.
Troels Andersen påpeger, at mens markedet for ESDH-løsninger i øjeblikket ser ud til at være gået helt i stå, hvad kommunerne angår, er der allerede nu rigeligt gang i planerne hos ministerier og styrelser.
Arbejdsopgaverne med at smelte 271 kommuner sammen til blot 98 allerede fra første januar 2007 har betydet, at en egentlig strategi for de mere fremadrettede dele af den digitale forvaltning er rutsjet godt ned ad prioriteringslisten hos kommunerne.
- De koncentrerer sig lige nu om ikke at vågne op til sorte skærme, og det kan man ikke fortænke dem i. Det betyder bare, at vi nok skal et godt stykke ind i 2006, før man kan begynde at overveje nyinvesteringer, siger Troels Andersen.
Sidste år tegnede staten, Amtsrådsforeningen og KL kontrakt med de tre FESD-levendører, hvorfra den offentlige sektor fremover kan indkøbe systemer under en rammeaftale, der blandt andet har til formål at sikre, at hver enkelt kommune ikke skal ud i et langsommeligt EU-udbud. Leverandører lovede til gengæld, at de gennem en årrække ville videreudvikle løsningerne, efterhånden som erfaringer og standarder falder på plads.
Imidlertid rummer hele FESD-projektet også en standardiseringsdel, som også andre leverandører kan bruge. Det betyder reelt, at de tre FESD-leverandører ikke har nogen garanti for, at de offentlige instanser køber hos dem.
I dag er markedet præget af en lang række spillere.
Mens nogle kommuner slet ikke har implementeret løsninger til elektronisk sags- og dokumenthåndtering er der andre, der allerede har løsninger, som kan opgraderes til at overholde de standardiseringskrav, som FESD indeholder.
Midt i det hele blev så kommunalreformen bebudet. Med den skal kommuner smeltes sammen på kryds og tværs af nuværende kommunegrænser - og dermed også på tværs af nuværende it-systemer.
Det betød ifølge Troels Andersen, at de fleste nyinvesteringer i ESDH gik i stå i en periode, fordi der ganske enkelt ikke var fornuft i investeringer, der kort efter ville blive nedstemt i en ny storkommune.
- Men vores estimat er, at kommunerne alene næste år vil bruge seks milliarder kroner på it. Det er penge, der blandt andet dækker over nyinvesteringer, og her er ESDH-systemer en af milepælene, der vil blive en stor interesse for i løbet af de næste par år, vurderer Troels Andersen, der dog ikke tror på et boom i efterspørgslen, men snarere en løbende proces, hvor de nye storkommuner gradvist vil købe ind.
Udsigten til, at der endelig kommer gang i processen, glæder Peter Lorentz Nielsen, der er partner hos konsulentvirksomheden Devoteam Fischer & Lorentz med speciale i digital forvaltning og ESDH. Hans vurdering er også, at der ikke er tale om en ketchup-effekt, men snarere en glidende overgang, hvor de tre udvalgte FESD-leverandører ikke kan regne med at få den kommunale dominans, som der ellers var lagt op til i første omgang.
- Der tegner sig et billede af, at mange kommuner vælger at gå videre med systemer, de i forvejen har efter en sammenlægning. Det betyder, at konkurrencen på markedet fortsat eksisterer, og at løsningerne bliver presset ned i pris, siger Peter Lorentz Nielsen.
Han ser dog et muligt problem i, at markedet er så fragmenteret. Hensigten med FESD var blandt andet at standardisere, så den offentlige sektor kunne talesammen smerterfrit og uden større vanskeligheder. Men det var netop kun en hensigt - og ikke et krav til kommunerne, at de skal købe systemer, der overholder standarden. Og netop den frihed bekymrer Peter Lorentz Nielsen.
- Vi ser et meget nuanceret billede af kommuner, der vælger en række forskellige løsninger. Mange vil vælge at gå videre med systemer, hvor man reelt ikke har nogen garanti for, at de også i fremtiden vil overholde standarderne, og det besværliggør den standardisering, der er en af hensigterne med FESD, siger Peter Lorentz Nielsen, der håber, at kommunerne vil stille krav om overholdelse af FESD-standarderne uanset hvilken udbyder, de vælger.
Billedtekst:
- Mange kommuner vil gå
videre med systemer, hvor man reelt ikke har nogen garanti for, at de også i fremtiden vil overholde standarderne
Peter Lorenz Nielsen, Devoteam Fischer & Lorentz
Boks:
FESD og ESDH
FESD: Det Fællesoffentlige Sags- og Dokumenthåndteringsinitiativ
ESDH: Elektronisk Sags- og Dokumenthåndtering
Der er tre FESD-leverandører:
• CSC sammen med ScanJour og Rambøll Management
• Accenture sammen med Traen Informationssystemer og Rambøll Informatik
• Software Innovation sammen med Rambøll Management og Ementor.