Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. oktober 2005.
TDC taber terræn på bredbåndsmarkedet i Danmark. Selskabet har da også netop i den forgangne uge med sine priser i Sverige vist, at det kan levere samme slags forbindelser til en fjerdedel af den pris, danskerne må betale.
Antallet er bredbånds-abonnementer pr. 1.000 indbyggere i Danmark er blevet mere end fordoblet fra sommeren 2003 til denne sommer, nærmere bestemt fra 551 til over 1.100 i år. Det viser den netop offentliggjorte halvårlige telestatistik fra IT- og Telestyrelsen.
Men TDC har ikke formået at lokke nogen af de nye kunder til. TDC's markedsandel på bredbåndsabonnementer, dvs. på internetforbindelser over 144 kbit/s er således faldet fra knap 65 procent sidste sommer til under 55 procent denne sommer.
Måske skyldes nedgangen, at TDC's priser fortsat ligger i den høje ende. Både når man sammenligner med konkurrenterne, og når man sammenligner med udlandet.
TDC har i den forgangne uge selv bidraget med dokumentation for, at de priser som de tager for deres bredbåndsforbindelser i Danmark, ligger langt over, hvad forbindelserne kan produceres til. Det er sket efter, at TDC har lanceret bredbånd til private i Sverige, til priser der ligger på en fjerdedel af de priser, som danskerne skal betale.
For eksempel koster en 8 Mbit/s forbindelse i Sverige kun 200 danske kroner, mens danskerne må bøde 800 kroner for den samme forbindelse. Og en 28 Mbit/s forbindelse fra TDC i Sverige koster så lidt som 240 danske kroner. Den type forbindelse leverer TDC slet ikke i Danmark.
TDC's chef for privatmarkedet Gert Reider forklarer:
- I Sverige har vi et mere moderne net og dermed lavere omkostninger. Samtidig har vi der baseret os på en selvbetjeningsløsning. Derfor er det billigere i Sverige.
Hvorfor laver I ikke en selvbetjeningsløsning i Danmark?
- Der er i det danske marked ikke plads til produkter, der ligner de svenske, siger Gert Reider.
Har I ikke et forklaringsproblem overfor de danske forbrugere med den store forskel:
- Nej, slet ikke, slutter Gert Reider.