Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.
lej en telefon
Allerede inden første fase af IP-telefoniens indtog er afsluttet, begynder næste fase at brede sig: Lejeløsninger.
IP-telefoni eller VoIP er ikke nye begreber i danske virksomheder. Men endnu inden de har forstået begrebet til bunds, skal de lære et nyt: Hostet VoIP, dvs. IP-telefoni som en service eller lejeløsning.
- I løbet af i år og de næste par år vil IP-telefonimarkedet ændre sig lidt. Så er det ikke længere løsninger, som installeres ude hos kunden, som vil boome. Det vil mere være de hostede løsninger, forklarer Karsten Fogh Ho-Lanng, der er analysechef hos IDC.
Han begrunder udviklingen med to parallelle udviklingstræk:
- Der vil ske to ting på det hostede marked: For det første vil de store virksomheder købe hostede VoIP-løsninger, for eksempel hos IBM. Det vil de gøre i sammenhæng med deres øvrige infrastruktur. Det er nemlig et naturligt træk at få hostet sin VoIP, når andre centrale applikationer er hostede, siger han.
For det andet vil de små og mellemstore virksomheder gå VoIP-vejen og vil derfor efterhånden få tilbudt nogle løsninger og pakker med IP-telefoni som en service og netcentrisk løsning. For eksempel ved at virksomheden lejer en virtuel del af en stor central PBX-løsning hos et teleselskab.
- Vi har ikke set så meget af sidstnævnte endnu, men kigger man på vækstforventningerne på det område, så er de meget store, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Han forventer, at bevægelsen over på lejeløsninger, hostede VoIP-løsninger, vil blive stor, efterhånden som de store IP-installationer er færdige. Bevægelsen vil komme inden for de næste par år, vurderer han.
Han forventer endda, at nogle af de store virksomheder, som i dag har været pionerer, og som allerede har fået installeret IP-telefoni-løsninger hos sig selv, dropper det igen til fordel for hostede løsninger. Fordelen i forhold til i dag er lavere udgifter til administration, vedligeholdelse og opgradering, samt større frihed til at shoppe rundt og vælge leverandører frit, efterhånden som tilbuddene udvikler sig - hvilket igen kan give mulighed for at spille leverandørerne ud mod hinanden og opnå bedre tilbud.
Boks:
private branch exchange
En PBX er en lokal telefoncentral, normalt placeret i virksomheden og koblet på telenettet, men kontrolleret og styret af virksomheden. En PBX giver adgang til en række interne numre (lokalnumre) og et lavere antal udgående numre (trunks). Både indgående og udgående opkald bliver normalt switchet automatisk af PBX-softwaren. Nogle virksomheder vælger blot IP mellem de eksisterende PBX-centraler på virksomhedens forskellige adresser. Andre vælger en fuld VoIP-løsning, som ofte indebærer udskiftning af PBX'erne, hvis de ikke understøtter VoIP.