Næste IP-fase hedder lejeløsning

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.


lej en telefon
Allerede inden første fase af IP-telefoniens indtog er afsluttet, begynder næste fase at brede sig: Lejeløsninger.

IP-telefoni eller VoIP er ikke nye begreber i danske virksomheder. Men endnu inden de har forstået begrebet til bunds, skal de lære et nyt: Hostet VoIP, dvs. IP-telefoni som en service eller lejeløsning.
- I løbet af i år og de næste par år vil IP-telefonimarkedet ændre sig lidt. Så er det ikke længere løsninger, som installeres ude hos kunden, som vil boome. Det vil mere være de hostede løsninger, forklarer Karsten Fogh Ho-Lanng, der er analysechef hos IDC.
Han begrunder udviklingen med to parallelle udviklingstræk:
- Der vil ske to ting på det hostede marked: For det første vil de store virksomheder købe hostede VoIP-løsninger, for eksempel hos IBM. Det vil de gøre i sammenhæng med deres øvrige infrastruktur. Det er nemlig et naturligt træk at få hostet sin VoIP, når andre centrale applikationer er hostede, siger han.
For det andet vil de små og mellemstore virksomheder gå VoIP-vejen og vil derfor efterhånden få tilbudt nogle løsninger og pakker med IP-telefoni som en service og netcentrisk løsning. For eksempel ved at virksomheden lejer en virtuel del af en stor central PBX-løsning hos et teleselskab.
- Vi har ikke set så meget af sidstnævnte endnu, men kigger man på vækstforventningerne på det område, så er de meget store, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Han forventer, at bevægelsen over på lejeløsninger, hostede VoIP-løsninger, vil blive stor, efterhånden som de store IP-installationer er færdige. Bevægelsen vil komme inden for de næste par år, vurderer han.
Han forventer endda, at nogle af de store virksomheder, som i dag har været pionerer, og som allerede har fået installeret IP-telefoni-løsninger hos sig selv, dropper det igen til fordel for hostede løsninger. Fordelen i forhold til i dag er lavere udgifter til administration, vedligeholdelse og opgradering, samt større frihed til at shoppe rundt og vælge leverandører frit, efterhånden som tilbuddene udvikler sig - hvilket igen kan give mulighed for at spille leverandørerne ud mod hinanden og opnå bedre tilbud.

Boks:
private branch exchange
En PBX er en lokal telefoncentral, normalt placeret i virksomheden og koblet på telenettet, men kontrolleret og styret af virksomheden. En PBX giver adgang til en række interne numre (lokalnumre) og et lavere antal udgående numre (trunks). Både indgående og udgående opkald bliver normalt switchet automatisk af PBX-softwaren. Nogle virksomheder vælger blot IP mellem de eksisterende PBX-centraler på virksomhedens forskellige adresser. Andre vælger en fuld VoIP-løsning, som ofte indebærer udskiftning af PBX'erne, hvis de ikke understøtter VoIP.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere