Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.
dygtigste - erp
SAP har vundet markedsandele på at være sig selv i et marked præget af usikkerhed. Fremover skal væksten komme nedefra.
Hver gang konkurrenter køber hinanden, skifter ud og rokerer rundt, er SAP Danmarks direktør, Kenneth Mandrup, en glad mand. Hos SAP er stabilitet nemlig noget, der dyrkes helt bevidst. Med nogle af landets største virksomheder som kunder og millionprojekter er det livsnødvendigt for SAP, at der er ro om virksomheden.
- Stabiliteten er vores livsblod. Den leger vi ikke med. Derfor er alt, hvad vi gør, forsigtigt og velovervejet, siger han.
SAP's førsteplads i kategorien ERP kan blandt andet tilskrives, at SAP har ændret fokus. Fremover skal de processer, SAP får erfaring med hos de store kunder, komme de mindre kunder til gode - og selv om SAP aldrig bliver et produkt, man køber i en lille papkasse hos sin lokale softwareforhandler, ser Kenneth Mandrup et stort uudnyttet potentiale i det marked, hvor SAP er begyndt at få bedre og bedre fat.
- Vi har været heldige med, at vores arbejde med nogle af de største og markedsledende virksomheder i vidt forskellige brancher har givet os indsigt i, hvad der er "best practise". Den viden kan vi udnytte til at tilpasse produkter til mindre virksomheder i samme branche, og det betragter vi som en klar fordel, siger Kenneth Mandrup.
image skal vendes
Han peger på, at der i øjeblikket ikke er nogen egentlige ERP-tilbud til virksomheder i mellemstørrelsen. SAP har allerede produkter på hylderne til dette segment, så det er ikke egentlig produktudvikling, Kenneth Mandrup lægger vægt på, men snarere at få vendt et image, der er fulgt i halen på den succes, der følger med store millionprojekter.
- Vi er kendt for at lave meget omfattende og komplekse løsninger til meget store kunder. Det betyder, at mange tror, SAP kun er for meget store virksomheder, og det ry er det svært at komme af med, siger Kenneth Mandrup og henviser til, at SAP har rigeligt med eksempler på mindre installationer, der er købt uden mange nuller på checken.
Bevægelsen mod mindre kunder har i høj grad været med at til at fastholde SAP Danmarks konstante omsætningsfremgang. En graf over udviklingen de sidste fem år ligner en pæn trappestige, og i et marked, der i forvejen er både modent og forholdsvist mættet, har SAP formået at gå frem også på omsætningen. Det skyldes ifølge Kenneth Mandrup, at selskabet er blevet bedre til at tænke i mindre enheder.
- For få år siden var vi meget opsatte på, at SAP skulle levere væg til væg-installationer, men i dag er der simpelthen for meget dynamik i kundernes hverdag til, at vi kan regne med, at de køber SAP hele vejen rundt. Derfor er vi i dag mere åbne for integration til andre systemer, og den linje vil vi fortsætte.
Billedtekst:
- Stabiliteten er vores livsblod. Den leger vi ikke med. Derfor er alt, hvad vi gør, forsigtigt og velovervejet, siger SAP Danmarks direktør Kenneth Mandrup.
Foto: Torben Klint