Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.
dygtigste - forretningssoftware
Behovet for oprydning, optimering og integration af virksomheders binære rodebutikker har skabt et voksende forretningsområde for Component Software.
Component Softwares største konkurrenter er de potentielle kunder. Det er det lettere kryptiske paradoks, der gør, at den norske virksomhed konstant og hele tiden må trimme, optimere og effektivisere den måde, de gør deres arbejde på. Udfordringen ligger nemlig i, at Component Software skal gøre arbejdet bedre, hurtigere og mere effektivt, end hvad virksomhederne selv er i stand til.
Oprindeligt var Component Software primært leverandør af en række softwareprodukter fra andre virksomheder. Fokus var på produkter, der imødekom virksomhedernes behov for at strukturere og rense store datamængder, integrere dem og til slut bruge dem mere aktivt i form af blandt andet Business Intelligence. Bag Component Softwares førsteplads i kategorien forretningssoftware ligger dog mere end bare en forhandlerrolle. Efterhånden som virksomhedernes afhængighed af data er vokset - og datamængderne er eksploderet - har Component Software spottet, at dens ekspertise kan bruges til at speede processerne op, når virksomhederne begynder at tænke i centralisering af deres it-systemer.
Derfor er det primært i konsulentydelser, Component Software henter den vækst, der de kommende år skal drive virksomheden frem.
- Jeg gætter på, at ni ud af ti større virksomheder tænker i projekter som dem, vi beskæftiger os med. Kommunalreformen, hvor adskillige kommuners it pludselig skal lægges sammen, er også et eksempel på den udvikling, der er i gang, siger Claus Kruse, der i august tiltrådte som direktør i Component Software.
Selv om virksomheder i stigende grad er begyndt at interessere sig for at gøre tingene mere gennemskuelige for sig selv, er Component Software mere end nogensinde nødt til at være på tæerne.
- Mange vælger nemlig at gøre det selv - ofte med manuel sortering af kæmpestore datasæt, som de må bruge år på at validere og rense for at højne datakvaliteten. Og det er her, vores opgave ligger, for vores speciale ligger netop i at automatisere og dermed nedbringe den tid, de bruger på de ofte kolossale opgaver.
at erkende sit rod
Gevinsten ved automatisering er let at bevise, for det kan umiddelbart omsættes i kroner og øre, hvad der spares ved for eksempel at skære et halvt år af en fire år lang proces. Men i paradokset ligger også en anden faktor, der er noget mere uhåndterbar og implicit.
- Hvis man erkender, at man har brug for at rydde op, erkender man også, at man har rod. Og der er jo altid en, der er ansvarlig for orden i data hos de virksomheder, vi har som kunder. Af og til kan denne person umiddelbart føle sig lidt trådt over tæerne, fortæller direktøren, der dog påpeger, at en ensartet og velorganiseret datastruktur efterhånden er ved at udvikle sig til en strategisk parameter hos mange virksomheder.
Siden Component Software besluttede sig for at ændre fokus fra rent salg af software til også at tilbyde egentlige projekteringer, er der rykket markant ved omsætningen. I dag henter virksomheden cirka 50 procent af sin omsætning i at bistå kunder, der er fusioneret, har skiftet system eller bare trænger til at få ryddet op. Og samtidig hiver Component Software en del omsætning hjem på at sortere data, så de kan bruges mere målrettet i Business Intelligence.
- Udvikling i retning mod centraliseret it er et resultat af, at den teknologiske udvikling nu har gjort det muligt at sidde i Indien og arbejde på en server i Glostrup. Det kræver flere centraliserede data, og det gør, at markedet for vores løsninger vokser.