Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.
dygtigste - basissoftware
Tendensen til, at store koncerner outsourcer deres udviklingsarbejde, har i høj grad drevet væksten i Texas Instruments' danske datterselskab.
Med en misundelsesværdig vækst, der bliver ved og ved, fremstår Texas Instruments nordjyske datterselskab som et fyrtårn, der spreder lys i en region, hvor det ellers har set sort ud i flere år.
- Vi har da gjort det pænt godt, lyder det med en for regionen karakteristisk underdrivelse fra administrerende direktør Kim Breum-Christensen.
Han mener nok, at vækstraterne kan holde, og dermed har han noget at leve op til. I de fem regnskabsår, der er gået, siden Texas Instruments i 1999 overtog det danske mobiludviklingsselskab ATL-Research, er det gået stærkt. Bundlinjen har udviklet sig fra et lille minus på fem millioner kroner dengang til et plus på 48 millioner i 2003 og 77 millioner kroner i 2004. Omsætningen løb sidste år op i 315 millioner kroner i den danske afdeling, der tjener sine penge på at fakturere udviklingstimer til det amerikanske moderselskab.
I 1998 fremviste de specialiserede udviklere i ATL-Research verdens dengang mindste mobiltelefon. Siden har behovet hos mobilproducenterne for hurtigt udviklingsarbejde ført til, at mange har outsourcet det.
outsourcing driver fremgang
- Outsourcing har i de seneste år været den primære faktor, der har drevet fremgangen hos os, naturligvis i kombination med, at vi har vundet markedsandele. Vores kunder har lagt en stor del af deres udviklingsarbejde ud, så de i høj grad bygger på vores referencedesign. Time-to-market er et kardinalpunkt for dem. Derfor er de nødt til at bygge på noget, der er langt fremme. Hvis de selv skulle udvikle det hele, ville det tage uforholdsmæssigt lang tid, siger han.
Kompetencen i Danmark er at lave en komplet mobiltelefon, altså hele indmaden i telefonen. Kunden tager platformen og arbejder videre med den eller bruger den, som den er. Fidusen for Texas Instruments, verdens største producent af mobiltelefonchips, er omsætning i milliardklassen, når platformene kommer i masseproduktion. Konkurrenterne til Texas Instruments' danske datterselskab er fifty/fifty kunderne selv - med det, de ikke har outsourcet - og andre lignende udviklingsselskaber. Et af konkurrenceparametrene er dokumenteret modenhed i udviklingsprocesserne.
arbejdet på to fronter
- Det er et konkret ønske fra hele det businessområde, vi betegner som wireless. Globalt set. For i en udviklingsvirksomhed er det processerne, det drejer sig om, processerne, man hele tiden skal have styr på. Vi har arbejdet på to fronter: I februar blev vi ISO 9001/2000-certificeret, og derudover er vi i færd med at blive CMMI-certificeret på niveau tre. Det regner vi med at nå om et halvt år, fortæller Kim Breum-Christensen.
CMMI-arbejdet har stået på i halvandet år, og selv om certificeringen endnu ikke er på plads, kan virksomheden allerede mærke en positiv effekt, tilføjer han.
Texas Instruments har 149 fastansatte medarbejdere. Dertil kommer cirka 30 "contractors" - konsulenter, der er indstationeret i selskabet. Sidstnævnte er der i særlig grad blevet flere af på det seneste.
Netop hvad medarbejdere angår, ligger Texas Instruments godt placeret i det sydvestlige Aalborg i hjertet af den nordjyske teleklynge. Her har virksomheder som Dancall, Flextronics og RTX Telecom gået op og ned gennem årene, og internationale koncerner som Ericsson, Bosch Telecom og Siemens har eller har haft udviklingsaktiviteter.
- Vi ligger i et smørhul - det er et gode uden lige. Jo flere virksomheder med aktiviteter på vores felt, desto bedre. Vi hjælper hinanden med at uddanne medarbejdere, og interessen hos de unge for at vælge de relevante uddannelser øges. Vi mener, det har betydning for branchen, at en virksomhed som Texas Instruments klarer sig godt. Det giver muligheder for folk, der arbejder i branchen, og er med til at skabe dynamik og nye virksomheder.