Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.
For at opnå den vækst, der har gjort 3 til årets vækstkomet i Top 100, har teleselskabet måttet slås med børnesygdomme. Indhold er næste taktiske skridt for at vinde kunder.
Kulørt, ungt og underholdende. Sådan lyder mantraet hos 3, der skal rette op på det faktum, at selskabet siden årsskiftet har haft en tilbagegang på knap 8.000 kunder, hvilket bringer det samlede antal ned under 117.000.
- Vi skal være meget bedre til at definere vores præmisser, for vi skal ikke konkurrere med 2G-selskaberne på deres. Vi skal konkurrere på 3G-teknologien og de muligheder, den giver. Vores positionering skal være musik. Den vil vi eje og drive, siger administrerende direktør Morten Christiansen.
Han peger på, at den yderligere satsning på indhold langt hen ad vejen skal målrettes selskabets yngre kundesegment.
Morten Christiansen tiltrådte stillingen som administrerende direktør i august, hvor han overtog posten fra Jesper Weng. For den nye direktør er det vigtigt at fortælle kunderne, hvorfor de skal skifte til 3. Det mener han ikke, at selskabet har været dygtigt nok til frem til nu.
- Vi har selvfølgelig fået nogle kunder på billige håndsæt og på en del hype omkring teknologien, og det er nok mange af dem, der er siet fra. Nu skal vi koncentrere os om at levere det, vi har lovet vores kernekunder, siger Morten Christiansen.
Han understreger, at det handler om at holde fokus på at definere de eksisterende kunders behov og opfylde dem. Det sker i samarbejde med en skov af underleverandører, der skal levere alt fra streaming af sport, podcasting af radiokanaler til afspilning af MP3-filer.
- I dag bliver der udviklet produkter specifikt til telefonerne, og de kunder, vi har, bruger de services, vi tilbyder. Vi skal ikke skabe et behov for eksempelvis musik, for det eksisterer allerede. Vi skal kunne levere et produkt, der underbygger en konvergens af medier, så vores kunder ikke behøver både en MP3-afspiller og en mobiltelefon.
Prisen for at være først
Uhørt høj vækst har givet teleselskabet Hi3G Denmark - bedre kendt som 3 - titlen som årets vækstkomet i Top 100. I regnskabsåret 2004 havde 3 en vækst i omsætningen på ikke mindre end 6.196,2 procent, hvilket ikke er vanlig kost blandt teleselskaber. Og det har heller ikke været omkostningsfrit at være først til at tilbyde danske telekunder en ny teknologi og en ny måde at have telefon på.
- Der har både været software- og hardwareproblemer, og det har også smittet af på kundeservicen, som det har været nødvendigt for os at skalere op, siger Morten Christiansen.
Han understreger, at det er prisen for at være først, men at det til gengæld også er noget, man som virksomhed lærer meget af.
- Man kan ikke lære spillet, hvis man ikke er med i kampen. Det er klart, at det er nemmere at træde ind som næste generation af ledelsen, som jeg har gjort. Det er nemmere nu, for mange af de tekniske problemer er løst, og vi er ved at være garvede 3G-udbydere.
Fremtiden for 3 indeholder ikke kun spil, tapeter til mobilens skærm og de nyeste musikvideoer. Der skal også satses på et segment af erhvervskunder. 3 forventer, at behovet for det mobile kontor skal være med til at trække udbredelsen af 3G-teknologien op i et endnu højere gear.
- Det er en hel anden historie og nogle helt andre ting, der skal til. Det handler om, at businesskunderne skal kunne bruge de samme applikationer mobilt, som de bruger på kontoret. Vi har allerede nu godt fat i business-segmentet og har en større del af de kunder end vores konkurrenter, siger han.
bismag af malurt
Omsætningsfremgangen har dog en anelse bismag. Stigningen er fra cirka fem millioner til 333,7 millioner kroner, men selskabet har samtidig måttet æde et resultat på mere end 527 røde danske millioner kroner.
Sammenholdt med resultaterne fra tiden i Orange er tallene med til at gøre Morten Christiansen til en af dem i telebranchen, der har den diskutable ære at have brugt flest penge. Ved udgangen af 2004 kostede hver af 3's 125.000 kunder mere end 4.200 kroner. Med til det regnestykke hører dog, at der har været tunge investeringer forbundet med opstarten.
Morten Christiansen understreger, at det endnu ikke handler om positive tal på bundlinjen. Det handler om at indfri de løfter, der er givet til de eksisterende kunder, og få demonstreret, at 3G kan mere end samtale og sms'er. Samtidig kigger selskabet på nye teknologier, der kan bygges oven på 3G, og som kan være med til at give selskabet de forventede 500.000 kunder.
Billedtekst:
Kulørt, ungt og underholdende, lyder mantraet for 3 og selskabets administrerende direktør Morten Christiansen. Foto: Torben Klint