Forvaltningsprojekt på vej mod drift

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.


I løbet af efteråret skal bestyrelsen for Projekt Digital Forvaltning have skruet en model sammen for, hvordan projektet kan blive permanent, og etablere en vedligeholdelses- og driftsorganisation.

Kommunernes Landsforening (KL), der indgår i en væsentlig magtalliance med Finansministeriet i bestyrelsen for Projekt Digital Forvaltning, presser på for et hamskifte for projektet og et fortsat fællesoffentligt samarbejde.
Efter at både lederen af Den Digitale Taskforce, Thomas Nielsen, og formanden for bestyrelsen, departementchef Karsten Dybvad, har taget afsked med projektet, er der for alvor sat fokus på fremtiden for konstruktionen, der blev etableret i 2001 som et treårigt projekt og siden forlænget, så det nu udløber ved udgangen af næste år.
- Jeg er, og KL er, stærkt interesseret i, at det fortsætter. Det er meget nødvendigt for at opbygge den nye og meget anderledes offentlige sektor, som kommer ud af opgave- og strukturreformen, siger KL's direktør, Peter Gorm Hansen.
Han var en af initiativtagerne til projektet og medlem af bestyrelsen, som mødes i dag for at diskutere såvel fremtiden for projektet som konkrete sager om en borgerportal og borgerkort.

Han lægger vægt på, at man netop på digitaliseringsområdet er på vej ind i en verden, hvor det datagrundlag og de arbejdsgange, systemerne understøtter, i langt højere grad bliver fælles gods end den enkelte myndigheds.
- Det, vi arbejder med lige nu, og skal have truffet beslutning om er ikke bare at være en udviklingsorganisation, men også en vedligeholdelses- og driftsorganisation. For alle de standarder og andre ting, der laves, skal jo vedligeholdes, og leverandørerne skal kende dem. Vedligeholdelsessiden har vi i Projekt Digital Forvaltnings første år ikke beskæftiget os synderligt med. Men den indhenter os jo nu. Vi har ikke fundet den endelige formel for, hvordan det skal være. Men der er meget stor opmærksomhed i bestyrelsen på, at det er noget, der engagerer alle niveauerne i det offentlige, for ellers kommer det aldrig til at gå. Og det er noget, vi skal have fundet en løsning på her i løbet af efteråret.
Hvordan konstruktionen skal være bliver debatteret intensivt lige nu, fortæller Peter Gorm Hansen. Og så fremhæver han, at udviklingselementet ikke skal væk, bare fordi man får projektet gjort permanent i en driftsfase.
- Nej - det er jo en af styrkerne. Jeg taler for, man skal køre begge dele, erklærer han.
Ifølge KL-direktøren er der en udtalt politisk og topadministrativ vilje til, at det digitale forvaltningprojekt skal være en del af moderniseringen af den offentlige sektor. Derfor skal den samarbejdsorganisation, det er udtryk for, fortsætte og modnes og tilpasses de nye vilkår.

Da projektet blev etableret, stod parterne lokalt og centralt over for hinanden i gensidig mistillid - med kommuner der frygtede, at det hele skulle samles i en stor server inde på Slotsholmen og alene styres derfra, og en centraladministration der så kommunerne som opfindere af bunkevis af dybe tallerkener, der ikke kunne stables. Sådan tænker mange stadig uden for inderkredsen, erkender Peter Gorm Hansen.
Selv, mener han, tingene har rykket sig, og han går efter en samarbejdsløsning.
- I kommunerne er de ikke nær så opsatte på individuelle løsninger længere. De er godt klar over, at hovedretten står på effektiviseringer, smalninger og bedre borgerservice i de kommende år. Men samtidig er det naivt at tro, at en fuldmægtig i et sektorministerium skal kunne diktere arbejdsgange ude i kommunerne. Top-down måden vil lide forlis, ligesom den outrerede 100 procents decentralisering. Ingen af delene kan lade sig gøre i den verden, vi lever i og er på vej ind i. Vi er nødt til at arbejde sammen, sætte standarder og tale det igennem. Grundlæggende kan du sagtens lave masser af fællesprojekter, men du skal løse dine interessekonflikter, inden du laver systemudvikling, siger KL's direktør.

Billedtekst:
STANDARDER - Vi er nødt til at arbejde sammen, sætte standarder og tale det igennem, siger KL's direktør, Peter Gorm
Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere