Forvaltningsprojekt på vej mod drift

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.


I løbet af efteråret skal bestyrelsen for Projekt Digital Forvaltning have skruet en model sammen for, hvordan projektet kan blive permanent, og etablere en vedligeholdelses- og driftsorganisation.

Kommunernes Landsforening (KL), der indgår i en væsentlig magtalliance med Finansministeriet i bestyrelsen for Projekt Digital Forvaltning, presser på for et hamskifte for projektet og et fortsat fællesoffentligt samarbejde.
Efter at både lederen af Den Digitale Taskforce, Thomas Nielsen, og formanden for bestyrelsen, departementchef Karsten Dybvad, har taget afsked med projektet, er der for alvor sat fokus på fremtiden for konstruktionen, der blev etableret i 2001 som et treårigt projekt og siden forlænget, så det nu udløber ved udgangen af næste år.
- Jeg er, og KL er, stærkt interesseret i, at det fortsætter. Det er meget nødvendigt for at opbygge den nye og meget anderledes offentlige sektor, som kommer ud af opgave- og strukturreformen, siger KL's direktør, Peter Gorm Hansen.
Han var en af initiativtagerne til projektet og medlem af bestyrelsen, som mødes i dag for at diskutere såvel fremtiden for projektet som konkrete sager om en borgerportal og borgerkort.

Han lægger vægt på, at man netop på digitaliseringsområdet er på vej ind i en verden, hvor det datagrundlag og de arbejdsgange, systemerne understøtter, i langt højere grad bliver fælles gods end den enkelte myndigheds.
- Det, vi arbejder med lige nu, og skal have truffet beslutning om er ikke bare at være en udviklingsorganisation, men også en vedligeholdelses- og driftsorganisation. For alle de standarder og andre ting, der laves, skal jo vedligeholdes, og leverandørerne skal kende dem. Vedligeholdelsessiden har vi i Projekt Digital Forvaltnings første år ikke beskæftiget os synderligt med. Men den indhenter os jo nu. Vi har ikke fundet den endelige formel for, hvordan det skal være. Men der er meget stor opmærksomhed i bestyrelsen på, at det er noget, der engagerer alle niveauerne i det offentlige, for ellers kommer det aldrig til at gå. Og det er noget, vi skal have fundet en løsning på her i løbet af efteråret.
Hvordan konstruktionen skal være bliver debatteret intensivt lige nu, fortæller Peter Gorm Hansen. Og så fremhæver han, at udviklingselementet ikke skal væk, bare fordi man får projektet gjort permanent i en driftsfase.
- Nej - det er jo en af styrkerne. Jeg taler for, man skal køre begge dele, erklærer han.
Ifølge KL-direktøren er der en udtalt politisk og topadministrativ vilje til, at det digitale forvaltningprojekt skal være en del af moderniseringen af den offentlige sektor. Derfor skal den samarbejdsorganisation, det er udtryk for, fortsætte og modnes og tilpasses de nye vilkår.

Da projektet blev etableret, stod parterne lokalt og centralt over for hinanden i gensidig mistillid - med kommuner der frygtede, at det hele skulle samles i en stor server inde på Slotsholmen og alene styres derfra, og en centraladministration der så kommunerne som opfindere af bunkevis af dybe tallerkener, der ikke kunne stables. Sådan tænker mange stadig uden for inderkredsen, erkender Peter Gorm Hansen.
Selv, mener han, tingene har rykket sig, og han går efter en samarbejdsløsning.
- I kommunerne er de ikke nær så opsatte på individuelle løsninger længere. De er godt klar over, at hovedretten står på effektiviseringer, smalninger og bedre borgerservice i de kommende år. Men samtidig er det naivt at tro, at en fuldmægtig i et sektorministerium skal kunne diktere arbejdsgange ude i kommunerne. Top-down måden vil lide forlis, ligesom den outrerede 100 procents decentralisering. Ingen af delene kan lade sig gøre i den verden, vi lever i og er på vej ind i. Vi er nødt til at arbejde sammen, sætte standarder og tale det igennem. Grundlæggende kan du sagtens lave masser af fællesprojekter, men du skal løse dine interessekonflikter, inden du laver systemudvikling, siger KL's direktør.

Billedtekst:
STANDARDER - Vi er nødt til at arbejde sammen, sætte standarder og tale det igennem, siger KL's direktør, Peter Gorm
Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere