Tjenesterne driver udviklingen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. september 2005.


Udbredelsen af den digitale signatur kan ikke presses ned over hovederne på folk. Først når indholdet af tjenesterne er uimodståelige, bestiller folk en signatur - men så vil det også gå hurtigt.

Den digitale signatur er et år bagud. Men samtidig er udviklingen begyndt at tage alvorlig fart. Meldingen fra TDC, der står for distributionen, er ikke til at tage fejl af. Den 18. juni i år, skulle 700.000 danskere efter planen have hentet den digitale signatur, men i praksis er der kun udstedt godt 442.000 signaturer på nuværende tidspunkt. Men selv om de tørre tal dokumenterer, at den digitale signatur endnu er langt fra at have fået sit folkelige gennembrud, er TDC alligevel fuld af fortrøstning.
- Vi må erkende, at vi har et efterslæb med at få udbredt signaturen. Men til gengæld kan vi også se, at indholdet i tjenesterne, der benytter den digitale signatur, nu er ved at nå en kritisk masse, der giver en stigende efterspørgsel, siger afdelingsleder i TDC Certificering, Morten Storm Petersen.
Han henviser til den seneste net-sællert, sundhed.dk, der de seneste uger har stimuleret en enorm interesse for den digitale signatur, da tjenesten for to uger siden lancerede adgang til landspatientregistret.

For at sikre, at uvedkommende ikke kan skaffe sig adgang til de meget personfølsomme oplysninger hos tjenesten, stiller sundhed.dk krav om, at man logger sig på med den digitale signatur. Tjenestens lancering vakte så stor opmærksomhed blandt danskerne, at TDC i dagene efter oplevede et regulært boom i antallet af bestillinger af den digitale signatur. Normalt udsteder TDC cirka 1.000 signaturer om dagen, men lanceringen af det nye indhold på sundhed.dk sendte øjeblikkeligt TDC på overarbejde, da 21.000 bestillinger poppede ind på kun fire dage.
- Vi vidste ikke noget om den nye service på sundhed.dk, og derfor kom det selvfølgelig bag på os, at bestillingerne pludselig boomede. Men det er et godt eksempel på, at det er indholdet, der driver udbredelsen. Borgerne er jo nødt til at have signaturen for at få adgang til det spændende indhold, siger Morten Storm Petersen.

TDC har tidligere oplevet tilsvarende pludseligt opståede efterspørgsler, når nye tjenester blev lanceret. Selv om sundhed.dk slog alle rekorder hos TDC, er flere tjenester ifølge Morten Storm Petersen på vej, og derfor forventer han, at der bliver kortere og kortere mellem de booms, som TDC netop har oplevet et eksempel på.
- Vi ser, at flere af de gamle tjenester som eksempelvistnetborger.dk eller toldskat.dk begynder at bruge den digitale signatur, men endnu mere positivt er det, at de fleste nyere og kommende tjenester udelukkende satser på den, siger Morten Storm Petersen, der nu anser udbredelsestempoet for at være oppe i det gear, det gerne skulle være på nuværende tidspunkt.
For at udbrede kendskabet yderligere, har en række offentlige tjenester netop lanceret en kampagne, hvor skuespillerneLars Bom og Søren Fauli skal forsøge at lokke danskerne ind på den digitale kurs. Kampagnen har blandt andet til formål at promovere services, der bruger den digitale signatur. Og dem bliver der flere og flere af. Da eDag2 løb af stabelen 1. februar i år, var et af kravene, at alle landets kommuner skulle være i stand til at kommunikere krypteret ved hjælp af signaturen, og en række andre services er hoppet med på den udvikling. En af dem er det meget populære service, Netborger.dk, som udvikles og drives af KMD. Her kan man få adgang til en række informationer og statistikker om Danmark, og husejere kan blandt andet få adgang til at se oplysninger om deres bolig - hvis de logger ind. Hos KMD kan det ske med den egenudviklede Fælles Pinkode, som 663.387 danskere i øjeblikket er i besiddelse af. Adgang kan dog også ske med den digitale signatur.
- Netborger er en bred service og et eksempel på, hvor meget man kan få ud af, at betjene sig via nettet. Den slags vil vi komme til at se mere til fra alle kanter, og vi tror på, at den digitale signatur om nogle år fuldstændigt vil have erstattet de fleste andre signaturer, siger Peder Bo Christensen, der er produktmarkedschef hos KMD.

Som leverandør af en service vil KMD ikke medvirke til at promovere en enkelt løsning frem for en anden, men i stedet blot tilbyde adgang via de kanaler, som efterspørges hos borgerne. Derfor er det indtil videre nødvendigt for KMD at tilbyde en række muligheder for adgang, men til slut vil den digitale signatur vinde på anvendeligheden, lyder hans spådom.
- Problemet med den digitale signatur har hidtil været, at et ikke tilstrækkelikt antal tjenester bruger den. Det betyder, at mange kun har brug for signaturen en gang om året - og så er besværet med at få fat i den større end udbyttet. Man finder en anden vej rundt. Men når det bliver en hyppigere rutine at bruge det offentlige på nettet, vil signaturen boome, siger Peder Bo Christensen der dog forudsætter, at signaturen løbende integreres i andre løsninger - som for eksempel ind i et chipbaseret sygesikringsbevis, som da vil blive til et identifikationskort, man kan bruge både online og i den virkelige verden.

Boks:
Vi har talt med:

• Peder Bo Christensen, KMD.
• Jørgen Pedersen, ToldSkat.
• Jakob Harder, Kommunernes Landsforening.
• Jørgen Horwitz, Finansrådet.
• Morten Storm Petersen, TDC.
• Peter Kruse, Csis.
• Steen Pedersen, Ementor.
• Preben Andersen, DK-CERT.
• Morten Elbæk Petersen, Sundhed.dk.
• Glenn Leervad-Bjørn, Videnskabsministeriet.
• Peter Fjeldbye, PBS.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere