Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. september 2005.
Tele-konkurrenter? Nye teknologier og konvergens truer teleselskabernes position på telemarkedet og giver plads til traditionelle it-selskaber.
Den digitale konvergens gør det nemmere for it-selskaberne at tilbyde telefoni som en ydelse på linje med alle andre it-ydelser og applikationer. En stor trussel mod de traditionelle teleselskaber kommer fra Microsofts Life Communication Server, der gør det nemmere for it-selskaberne at æde sig ind på teleselskabernes domæne.
Den digitale konvergens begynder for alvor at true begrebet tele som noget særligt, der adskiller sig fra de øvrige it-ydelser.
Konvergensen betyder, at tele kan leveres over de samme platforme som alle øvrige it-ydelser og ikke kræver særlig teknik, indsigt eller infrastruktur - et konkret eksempel er IP-telefoni og herunder SIP-protokollen, der gør det muligt at hælde telefonien ned i samme kabel som alt andet data ind og ud af virksomheden. Dermed sparer virksomheden teleforbindelserne og behøver kun en dataforbindelse ind og ud af huset (se boksen om SIP).
Dermed er teleselskabernes særlige rolle truet, og telebranchen som begreb er truet. Den digitale konvergens betyder, at det bliver nemmere at levere teleydelser og nemmere at integrere dem med øvrige digitale tjenester og it-ydelser. Det betyder igen, at teleselskaberne generelt får konkurrence fra mange flere selskaber, fordi kravet til telekompetencer reduceres og adgang til at levere tele øges. Men det betyder først og fremmest, at teleselskaberne får større konkurrence fra selskaber, der traditionelt ellers er forankret i it-branchen. Dermed kan telebranchen blive reduceret til blot at være en del af it-branchen.
Et eksempel på dette er Microsoft, der i marts lancerede et nyt produkt Life Communication Server. Serveren kan give virksomheder et meget fleksibelt og godt integreret redskab til at holde styr på medarbejderne og integrere al kommunikation imellem dem. Serveren giver nemlig dels adgang til en enterprise-version af Messenger, samtidig med at den giver adgang til information om, hvor en medarbejder befinder sig: For eksempel kan man klikke på en mail fra en kollega, hvorefter man får at vide, om han er online, hans kalender-information og om, hvornår han er ledig næste gang. Men den tredje og sidste funktion er nok den vigtigste, og den der for alvor kan skræmme teleselskaberne: Nemlig at man i office-miljøet, f.eks. i
e-mail-programmet, kan klikke på en kollega eller en anden kontaktperson, og dér vælge at ringe op til ham. Og hvis folk ringer ind, får man vist opkaldet på skærmen og kan sende det videre eller integrere det i office-miljøet på en lang række måder.
Rent teknisk vil opkaldet gå over Life Communication Serveren, hvis modtageren af opkaldet befinder sig i samme virksomhed og dermed er koblet til samme Life Communication Server.
Findes kontaktpersonen uden for huset kræver det, at serveren er koblet til virksomhedens omstillingsanlæg eller til IP-telefoni. Life Communication Server er allerede forberedt til at kunne kobles sammen med mange forskellige producenters omstillingsanlæg og senere vil der formodentligt også blive mulighed for at koble to forskellige virksomheders Life Communication Servere direkte op mod hinanden.
Det er disse muligheder, der bør skræmme teleselskaberne. For Microsofts nye server giver en markant understøttelse af den tendens, der tyder på, at tele blot bliver en applikation og en service på linje med mange andre it-services som for eksempel e-mail og kontorprogrammer. Dermed mister teleselskabernes deres dominans og får pludselig en lang række nye konkurrenter, nemlig de øvrige teleselskaber, systemintegratorerne og netværksleverandører.
Ganske vist er omtalte nye produkt fra Microsoft blot et eksempel på den stadig større integration af tele med øvrig it og på, at tele bliver nemmere og nemmere at levere - men eksemplet kan blive en særlig stor trussel, fordi det netop er Microsoft, der leverer den. Derfor må konkurrenterne forudse en ganske god integration med den Microsoft-platform, som næsten alle danske virksomheder anvender i en eller anden form i forvejen.
Officielt har Microsoft ingen planer om at blive leverandør af tele og Thomas Schnegelsberg, divisionschef i Microsoft Danmark, mener ikke, at serveren nødvendigvis behøver skabe frygt blandt teleselskaberne:
- Teleselskaberne kan reagere på to måder. Den ene reaktion svarer til den, musikindustrien valgte over for MP3-musikken - nemlig at stikke hovedet i busken og håbe, at det går over. Den anden og langt bedre strategi er at se det her som en fordel for teleselskaberne - en ting som kan støtte op om deres forretning også. Det er en fantastisk mulighed for teleselskaberne for at levere en ydelse mere, som kan skabe flere loyale kunder, mener han.
- Det er klart, at det kan true dem, hvis de fortsat tænker traditionelt, men det er ikke vores rolle at tage deres marked eller fjerne deres indtægtskilder, siger Thomas Schnegelsberg.
Teleanalytikeren Jesper Haumann fra Devoteam Fischer & Lorenz mener dog, at Microsofts Life Communcation Server blot er første skridt for firmaets indtog på telemarkedet.
- Man skal holde øje med Microsoft på det her område. Microsoft har som alle andre virksomheder brug for at skabe nye indtægtskilder, og indtoget på telemarkedet er oplagt, ligesom vi så med eBays køb af Skype. Hvorfor skulle Microsoft lade de andre løbe med telefonimarkedet, siger han.
Han mener at det er oplagt for Microsoft at forsøge sig med et indtog, fordi Microsoft i forvejen sidder på softwareplatformen i langt de fleste virksomheder.
- Jeg tror, at kontorapplikationerne, som f.eks. Notes og Outlook fremover bliver omdrejningspunktet for vores kommunikation, og med Life Communication Server får man en form for multimediekommunikation, som også integrerer telefoni. En stærk integration af telefonien med den øvrige kommunikation og databehandling.
- Microsoft er ikke gået hele vejen. De har med en etablering af strategiske alliancer taget de første skridt, der gør, at deres applikationer kan snakke sammen med udstyret fra de store leverandører af telefoniudstyr - Cisco, Nortel, Siemens, Avaya osv. Foreløbig har de således overladt den såkaldte call control til dem. Men det er bare første skridt. Næste skridt kan være, at de også vil have call control ind i deres software, og at vi vil se, at der i Microsofts nye styresystem Windows Vista måske vil være call-funktioner. Hvis det sker, vil det være et hårdt slag for producenterne af telefoniudstyr og vende op og ned på hele branchen, og et sådant tiltag fra Microsoft vil være det første i en række af sammestød mellem de store aktører på markedet.
Foreløbig er der ikke sat nogen Life Communication Server i drift i Danmark, men Thomas Schnegelsberg fra Microsoft fortæller at "to håndfulde" store danske virksomheder har produktet i test og overvejer at installere serveren. Han vil dog ikke fortælle hvilke virksomheder, det drejer sig om, men fortæller, at det både er virksomheder, som er på vej over til ren IP-telefoni, der overvejer produktet, og virksomheder som vil beholde deres nuværende øvrige teleinstallation, herunder PBX.
Boks:
SIP: Kun én dataforbindelse
ud af huset - også til telefoni
Hvis virksomheden anvender standarden SIP i sin IP-telefoni, kan den ofte nøjes med én datalinje ud af huset og kan droppe de gamle telefonforbindelser og omstillingsanlæg.
Dermed er SIP endnu et eksempel på en teknologi, som udgør en trussel for teleselskaberne, fordi den bryder med teleselskabernes monopol og gør tele til en ydelse, der kan leveres side og side med øvrige it-ydelser og kan leveres af mange flere.
Et nyt eksempel er netværksleverandører og systemintegratoren Axcess, der i løbet af ugen annoncerede, at den er gået sammen med teleudbyderen Cirque Erhverv om at sælge IP-telefoni til erhvervslivet baseret på standarden SIP. Virksomheder kan dermed nøjes med én datalinje ud af huset.
Hos Axcess mener administrerende direktør Stig Abildsø, at SIP vil lægge yderligere pres på teleselskaberne, fordi virksomhederne med kun én forbindelse ud af huset nemmere kan shoppe rundt mellem selskaberne.
ct/fog
Læs mere om samarbejdet mellem Axcess og
Cirque på side 7 i 2. sektion af dagens avis.
Boks:
Microsoft i alliance om ip-telefoni
Microsoft har allieret sig med teleselskabet Qwest om at levere IP-telefoni til små og mellemstore virksomheder. Dermed bliver Qwest den første teleudbyder, som benytter sig af Microsofts IP-telefonisoftware Solution for Enhanced VoIP.
Microsofts samarbejde med Qwest betyder, at Qwest vil tilbyde IP-telefoni baseret på Microsofts teknologi og Qwests egen protokol. Det fælles IP-telefoniprodukt vil blive baseret på tilbuddet om en række hostede tjenester med tilknytning til blandt andet Microsofts Exchange Server. De to selskaber forventer at sende produkterne på markedet i 2006. jss