Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. september 2005.
IT-Brancheforeningen fik i fredags sine absolut yngste medlemmer. De tre stiftere af Vivax - henholdvis 22, 23 og 24 år gamle - meldte sig ind for at kunne
trække på netværket.
Unge kræfter og ideer haves - netværk søges. Sådan kunne en kontaktannonce fra Vivax have set ud, hvis ikke firmaets stiftere i stedet havde vandret hen til IT-Brancheforeningen i Christian den IV.'s gamle børsbygning og meldt sig ind.
- Vi fik anbefalet foreningen af en af vores forretningspartnere, og så tog vi et møde med dem og syntes, at de havde noget at tilbyde os, forklarer Peter Andersen, en af de tre unge bag firmaet Vivax, der udvikler systemer til præsentation af produkter på fladskærme i detailbutikker - såkaldt digital point of sale.
Formålet med medlemskabet er først og fremmest at skabe kontakter med andre i branchen, der kan føre til partnerskaber og nye kunder. Og forhåbentligt nogle gode råd med på vejen fra de garvede i branchen:
- Det er en ekstra gevinst for os, at vi får nogen at sparre med. Det er vigtigt for en iværksættervirksomhed som vores, siger Johnny Møller, der også allerede har meldt sig og sine to kompagnoner til et præsentationsmøde om salg hos IT-Brancheforeningen.
Henrik Egede, kommunikationschef i IT-Brancheforeningen, er naturligvis glad for nye medlemmer, men ekstra begejstret når det drejer sig om en ung, nystartet virksomhed.
- Hovedparten af vores medlemmer har været i marken i mange år, men vi vil gerne være en brancheforening for alle. Specielt nystartede virksomheder, for her har vi meget at give, og så er det spændende at følge dem vokse sig større, siger han, der er imponeret over Vivax-folkenes målrettethed.
- Jeg synes, det er flot, at de tænker "nu skal vi have et netværk" og så melder sig ind. Vores væsentligste produkt for den slags virksomheder er også, at man møder andre forretningsfolk på lige fod, som man kan lære af og lade sig inspirere af, siger Henrik Egede.
Vivax har kun et halvt år på bagen, og lancerede sit første produkt for fire uger siden. Men de tre fyre på 22, 23 og 24 år har tidligere sammen startet en anden virksomhed op, der solgte informationssystemer til uddannelsessteder.
- Vi syntes ikke, at de løsninger, der var, kunne nok, så vi besluttede at udvikle vores egen. Og så videreudviklede vi det, så det også kunne bruges i detailhandlen, forklarer Jens Mikkelsen om Vivax' tilbliven.
Billedtekst:
Velkommen - IT-Branceforeningen er et sted, hvor alle kan komme - ikke kun dem, der har præsteret noget gennem tre årtier, siger kommunikationchef Henrik Egede.
Foto: Torben Klint