Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. september 2005.
Leverandørerne er på pinebænken efter A.P. Møller - Mærsks køb af hollandske P&O Nedlloyd.
Når virksomheder overtages og fusioneres, skal it-systemerne strømlines, og dermed bliver der ryddet op i leverandørkredsen. Mens IBM med Mærsk Data venter øget forretning som følge af rederiets ekspansion, håber indiske Tata, for hvem P&O Nedlloyd er den største kunde, at blive inde i varmen.
Hvilken rolle Tata kommer til at spille på længere sigt i den fusionerede virksomhed er stadig uklart. Men klart er det, at den fusionerede gigant er en lækkerbisken for leverandører.
- Den vil mange meget gerne være leverandør til. Transportsektoren byder på kraftige vækstrater, og rederiets ekspansionsplaner var en medvirkende årsag til, at IBM købte Mærsk Data, siger Karsten Fogh Ho-Lanng, Nordic Research Manager hos IDC.
For P&O Nedlloyd har Tata eksempelvis etableret udviklingscentre i Chennai og Pune med cirka 350 medarbejdere plus 100-150 i London.
- P&O Nedlloyd har brugt Tata gennem længere tid. De har haft en outsourcingaftale med Tata, som er udbygget gennem 10-12 år. Vi har haft samtaler med Tata for at sikre os, at de aftaler fortsætter i den periode, hvor vi skal køre parallelsystemer. Det skal vi minimum et halvt år, meddeler Maersk Sealands CIO, Michael Laursen, via sin informationsafdeling.
Tata Consultancy Services, der er blandt de største leverandører af offshore services i Danmark og en stor global aktør, har i forvejen foden inden for på Esplanaden.
- Vi har et lille års tid kørt to projekter med Tata - et mindre om styring af reefer containere og et lidt større om styring af lastvognstransporter. Der er tale om udviklingsarbejde, og projekterne er i deres afsluttende fase, lyder kommentaren fra Michael Laursen.
Tata holder kortene meget tæt til kroppen. Regionschef Brijesh K. Singh nøjes med at konstatere, at Møller-sagen er af stor strategisk betydning.
Ifølge Tatas danske forretningsagent Ragnar Nordahl, er 85 procent af al Tatas forretning genplaceringsordrer fra eksisterende kunder, og Tata har gennem otte år haft en årlig vækst på omkring 50 procent.
IDC's Karsten Fogh Ho-Lanng kan sagtens forestille sig, at der bliver plads til Tata hos A.P. Møller - Mærsk.
- Men det står klart, at IBM i høj grad kommer til at profitere af overtagelsen. Svagheden for de "rene" offshore-virksomheder som Tata er, at de ikke har samme lokale repræsentation som eksempelvis IBM, der også har store offshore-afdelinger, og derfor har mulighed for at skubbe opgaver til Indien, når det giver mening for dem. Omvendt giver det god mening for A.P. Møller - Mærsk at have en partner, de selv kan styre mere direkte på offshore-forretningen. Så der kan Tata også have en styrke, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Selv om Tata og IBM konkurrerer, samarbejder de også. Tata har netop sammen med IBM og flere andre indiske selskaber som Infosys Technologies, vundet en outsourcingkontrakt med den hollandske finanskoncern ABN Amro. Aftalen er med en værdi på 11 milliarder kroner den største indiske it-ordre nogensinde. Her skal IBM stå for infrastruktur som vedligeholdelse af pc'er, mens Tata og Infosys skal styre den øvrige vedligeholdelse.
Billedtekst:
Ombejlet A.P. Møller - Mærsk har opkøbt rederiet P&O Nedlloyd. Spørgsmålet er nu, hvem der skal levere it-ydelser til den nye gigant.