Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 2. september 2005.
Vallensbæk Kommune har fået et nyt, tidssvarende serverrum. Bag dets etablering ligger en ændring af it-organisation, arkitektur og netværk samt kommunens måde at budgettere it på.
Indtil for nylig havde it-afdelingen på Vallensbæk rådhus et serverrum, som for længst var blevet for småt og uhensigtsmæssigt. Som i mange andre private og offentlige virksomheder benyttede man et ledigt rum i kælderen, da man skulle finde plads til de første servere - i dette tilfælde for cirka otte år siden.
Nu er alle it-faciliteter blevet samlet centralt på rådhuset, og det nye serverrum er dobbelt så stort, som behovet er i øjeblikket. Men bag etableringen af serverrummet ligger en fuldstændig omlægning af kommunens måde at budgettere it på.
Grundlaget blev lagt for lidt mere end et år siden, da kommunen vedtog en it-handlingsplan, som blandt andet omfattede, at der skulle etableres nyt serverrum samtidig med, at it-ressourcerne blev samlet centralt.
- Hidtil havde kommunen haft flere separate netværk på henholdsvis rådhuset og skoleområdet og for andre forvaltninger. Og de medarbejdere, der drev disse net og ydede support på dem, kendte godt nok hinanden, men de havde ikke megen kontakt, fordi de stort set ikke havde nogen berøringsflader, og vi kunne ikke hjælpe hinanden, siger it-chef Henrik Oppenhejm fra Vallensbæk Kommune.
I dag er disse medarbejdere samlet i it-centeret på rådhuset.
- Vi har samlet kræfterne og fået et it-center med mere ekspertise, og medarbejderne har mulighed for at arbejde med bredere opgaver end tidligere, siger it-chefen.
Ændringen medførte, at alle kommunens servere blev samlet på rådhuset, og man er i gang med at etablere fiberforbindelser ud til alle institutioner og eksterne afdelinger. Det har kunnet gøres forholdsvis overkommeligt, fordi NESA allerede var i gang med at erstatte luftkablerne ud til alle disse afdelinger med kabler i jorden. Kommunen fik i den forbindelse fik mulighed for at få fibre.
Samtidig med centraliseringen blev budgetteringen af området ændret.
- Tidligere var it-budgettet bare et regnskab. Det betød, at hver gang vi skulle foretage en investering, skulle vi have det bevilget. Nu er det ændret til en rullende teknologiaftale, hvor der først bliver afsat penge til at betale for de opgaver, som er faste år for år hos KMD, CSC og TDC, og til leasing og afdrag på lån. Herefter er der afsat midler til at udskifte alle pc'er og servere løbende over en periode på tre år og netværksudstyr og kopimaskiner over en periode på fem år. Inden for disse rammer blev det også muligt at finde penge til serverrum og ændringer i arkitektur og infrastruktur, siger Henrik Oppenhejm.
Når kommunen har kunnet gå over til denne budgetteringsmodel, skyldes det ifølge Henrik Oppenhejm, at det er blevet nemmere at forudsige fremtiden på it-området i det offentlige.
- Staten er kommet med en række udmeldinger i forbindelse med kommunalreformen om fællesoffentlig elektronisk sags- og dokumenthåndtering (FESD) samt om digital signatur. Samtidig har KMD givet deres bud på, hvordan udviklingen vil forme sig. Disse og lignende udmeldinger har gjort det lettere for kommunerne at lægge planer for it-udviklingen over en videre horisont, siger Henrik Oppenhejm.
Det tidligere serverrum på Vallensbæk rådhus var på ni kvadratmeter, og det var oprindeligt stedet, hvor Tele Danmarks telefonudstyr var placeret. Her var et serverrack efterhånden blevet til to og tre.
- Det var vokset ved knopskydning, uden at der var lagt en strategi for væksten, og vi havde nået en grænse, hvor der ikke kunne være mere, siger Henrik Oppenhejm.
Dengang benyttede man et såkaldt kategori 3 UPS-nødstrømsanlæg, som ikke er sikret mod lynnedslag eller andre forhold, der kan give udsving i strømmen.
I dag benytter man et kategori 9 UPS-nødstrømsanlæg, som er sikret mod strømudsving, og det er yderligere suppleret med en dieselgenerator, som kan holde en række centrale funktioner i gang i ti timer, inden der skal hældes mere diesel på tanken.
Det betyder, at selv under en større strømafbrydelse vil telefonanlægget fortsat fungere. Desuden er 15 pc'er i centrale funktioner på rådhuset forsynet med strøm fra særlige røde stikkontakter, så reception, rådhusbetjente, it-support og it-vagthavende og en række andre nøglefunktioner som borgerservice fortsat kan fungere.
- En borger, der henvender sig i receptionen, bør ikke gå med uforrettet sag, blot fordi der er strømafbrydelse. Vi ønsker at opretholde et vist niveau af service i sådanne situationer. Det er baggrunden for anskaffelsen af generatoren, siger Henrik Oppenhejm.
Der har ikke været strømafbrydelse, siden generatoren blev sat op, men it-afdelingen regner med snart at lave en test, hvor den lukker for hovedafbryderen for at konstatere, om nødprocedurerne er på plads.
En opgradering af køleanlægget var et andet ønske ved etableringen af det nye serverrum.
- Tidligere havde vi et anlæg, som kølede hele rummet. Ved i stedet at etablere et køleanlæg, der udelukkende køler, der hvor det er nødvendigt, og som henter kold luft ind udefra i de kølige årstider, har vi opnået besparelser, der gør, at det nye anlæg hurtigt tjener sig hjem, siger Henrik Oppenhejm.
Endelig er det nye rum generelt mere hensigtsmæssigt. Det samler ikke fugt, og der går ikke vandrør gennem det. Ud over at rumme kommunens servere er knudepunkterne for fiberLAN'et og det nye telefonanlæg, der er forberedt for IP-telefoni, placeret i rummet. Som en del af kommunens it-handlingsplanen blev der også fastlagt en it-sikkerhedspolitik, og et af resultaterne af den var, at adgangforholdene til det nye serverrum blev strammet.
I dag benyttes såvel nøgle som en lås styret af et elektronisk identifikationskort. Det medfører, at der nu føres en log over, hvem der har fået adgang til rummet, hvilket man ikke havde tidligere.
Det er virksomheden Enaco, der efter et udbud har stået for planlægning og udførelse i forbindelse med etableringen af det nye serverrum.
- Det har været en betydelig lettelse for os at have et firma til at stå for projektledelsen, som både er i stand til at rådgive os, og som står for kontakten til håndværkere og lignende, siger it-chefen.
Billedtekst:
Nye rutiner - Vi har samlet kræfterne og fået en it-afdeling med mere ekspertise, siger it-chef Henrik Oppenhejm, Vallensbæk Kommune.
Foto: Torben Klint