Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. august 2005.
Krav om dokumenteret modenhed er på vej til danske it-virksomheder, når det offentlige køber løsninger og konsulenttimer. Gennem et år har Videnskabsministeriet drøftet med repræsentanter for branchen, hvordan det kan foregå. Man er endnu ikke nået til enighed, og selv om parterne melder positivt ud, mærker man tydelig uenighed mellem dem. På den ene side vedkender branchen sig, at modenhedscertificeringen CMMI hos it-leverandøren kan være en vej til at undgå it-katastrofer, på den anden side forventer branchen, at der tilsvarende skal stilles krav til modenhed hos den offentlige modpart.
At det kan være påkrævet fik softwareselskabet Systematic at føle. Firmaet er med modenhedsniveau 4 blandt Europas højest certificerede softwarevirksomheder efter CMMI. Det var ikke nok til at forhindre, at et EPJ-projekt i Århus Amt blev væsentligt forsinket og løb ind i talrige budgetoverskridelser - prisen løb fra 50 millioner kroner til en kvart milliard kroner. Systematic var moden. Men det var den offentlige kunde ikke.
En anden problemstilling føjer sig til. Den handler om den danske erhvervsstruktur med små virksomheder. IT-Brancheforeningens Jakob Lyngsø er bange for, at de små it-virksomheder bliver chanceløse med krav om certificering, fordi de ikke har råd. Store - amerikanskejede - virksomheder vil til gengæld have den nødvendige pondus og økonomi og herefter sætte sig totalt på det offentlige marked. Bemærk i den forbindelse, at de indiske it-fabrikker i Bangalore i rigt mål er certificerede og altså er i stand til at dokumentere, hvordan de arbejder ordentligt og struktureret - i modsætning til de danske. Sådan kan globalisering også mærkes.
Helt åbenlyst er forsvindende få danske it-virksomheder certificerede. Og da modenhedsudvikling tager flere år, ville der ikke være leverandører at vælge imellem for de offentlige kunder, hvis kravet blev indført i morgen.
Mens det endnu er uklart, hvilke krav man kan stille til en offentlig samarbejdspartner i et projekt - ud over en åbenlys certificering i projektledelse som Prince 2 og et udviklingsarbejde om Best Practices - er det lettere at nå sagens kerne på leverandørsiden: Skal de CMMI-certificeres eller ej?
En pragmatisk løsning er ønskelig. Der er ingen grund til, at vi skal opfinde en dyb tallerken i den tro, at vi bare er meget anderledes end i andre lande. Men samtidig må vi anerkende, at der i den danske erhvervsstruktur er kulturer og arbejdsmåder, der kan være svære at forene med den bureaukratiske model for procesforbedring, som CMMI er udtryk for. Og der findes opgaver, som nok kræver kvalitet i udførelse, men måske ikke hele modenhedsapparatet. Det må derfor være opgavens karakter - taler vi om et EPJ-system, en administrativ rutine eller et jagerfly? - der afgør modenhedskravet.
Kunsten må være en model med trin, der bygger på elementer i CMMI, og som er mulig for små innovative virksomheder at kaste sig ud i. Det behøver ikke at blive så dyrt, som branchen frygter. Der findes en del autoriserede automekaniker-værksteder med få hoveder og begrænset omsætning. Det er bare at komme i gang.
Læs side 8