Konvergens og kulør på printermarkedet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. juli 2005.


Printere 
Multifunktionsmaskiner vinder stadig terræn, og farverne breder sig over hele feltet. Konvergens i print- og kopimarkedet ændrer brugernes hverdag, og nogle griber til uafhængig rådgivning om aftalejunglen.
Multifunktionsmaskiner og farvelasere er i fokus på printer/kopimarkedet. Leverandørerne retter ind mod den nye verden.

Vink farvel til din printer, og sig goddag til den kombinerede printer, scanner, kopimaskine og fax. En tendens til konvergens, sammensmeltning af funktionerne, har været længe undervejs, men er nu ifølge analysefirmaet IDC så udbredt, at der sælges flere multifunktionsmaskiner end enkelt-ditto.
Samtidig er kvaliteten af farveprintere steget, i takt med at prisen på både farvemaskiner, kopier og serviceaftaler på området er faldet. Maskiner med farvekapacitet er blevet standard - selv for små og mellemstore virksomheder. Det gør det muligt for dem at insource opgaver som produktion af brevpapir - komplet med logo i farver - og selv klare produktion af brochurer og reklamemateriale.
På markedet tegner der sig et billede af, at leverandørerne står over for hinanden i to lejre. På den ene side de traditionelle printerleverandører såsom HP, Lexmark, Epson og Oki, der skal udvide med kopikompetencer, og på den anden de "gamle" producenter af kopimaskiner, blandt hvem Xerox, Canon, Konica Minolta og Toshiba dominerer; de skal ind på printerproducenternes boldgade.
Hele vejen rundt er konkurrencen skarp, priserne falder, og hver især forbereder sig, som de bedst kan.
HP er blandt dem, der har dømt de gammeldags kopimaskiner døde. Printbaserede totalløsninger er vejen frem, lyder det herfra.
- Kopimaskinen dør, i og med at man kopierer stadig mindre. Det, man producerer, har man i elektronisk form, og det printer man efter behov. Naturligvis kan nogle stadig have brug for at kopiere. Men der, hvor kopimaskinens kerneelement, glaspladen, virkelig har en berettigelse, er til at scanne, siger Nikolaj Takla, der er produkt- og markedschef i HP Danmark.
MFP kalder man multifunktionsprinterne, og her er HP stormet frem inden for det seneste år. Tal fra IDC viser, at HP i første kvartal i år havde den største markedsandel i Danmark for MFP'er med en hastighed på over 21 print i minuttet. 21 procent tegner HP sig for mod bare otte procent i samme periode sidste år. Det er ifølge Nikolaj Takla takket være selskabets LaserJet 4345 MFP, hvis pris er i den lave ende, og som kan sælges uden den store uddannelses- og vedligeholdelsespakke.

I den anden ende af skalaen med en meget lille markedsandel, men til genæld en særdeles høj vækstrate finder man Toshiba Tec, hvis salg af farveMFP'er steg 200 procent sidste år og ventes at stige yderligere 100 procent i år, så den samlede markedsandel ventes at lande oppe omkring seks-syv procent.
Herfra vurderer direktør Steen Svartzengren - naturligt nok, at de gamle kopimaskineleverandører, der er vant til højvolumenproduktion og høj driftsikkerhed, er det sikre valg. Også han taler om farvernes fremmarch i og med, at prisbarrieren falder. Selv de dyrere farvemaskiner er der stigende efterspørgsel efter. Og han ser stadig en tendens til konsolidering hos kunderne, som rydder op i maskinparken og eksempelvis skifter en snes laserprintere ud med et par MFP'er og en håndfuld laserprintere.
- Der kommer et udskillelsesløb. Der er godt gang i markedet nu, fordi mange skifter ud, men feltet vil ikke være så bredt om to-tre år, vurderer han. Med den tilføjelse, at i det nye marked er kompetencer afgørende for succes - mere end om maskinen kører det ene eller andet antal gigaherz i processoren.
- Grunden til, at der stilles større krav til forhandlere end tidligere, er, at kunderne er blevet langt mere bevidste om at stille de rigtige spørgsmål i salgsfasen. Vi har eksempelvis bragt grafisk uddannet personale ombord, der kan tale med om farver, og vi har lavet et farveteam - også til at hjælpe forhandlerne, siger Steen Svartzengren.

Både han og Nikolaj Takla peger også på, at konsolideringstendenseen skaber behov for en særlig type rådgivning - hen i retning af, hvor mange meter en virksomheds medarbejdere skal gå for at komme hen til en printer. Og hvordan det skaber risiko for flaskehalse, hvis man koncentrerer for meget på for få maskiner, og de så går ned.
Hvordan konkurrencesituationen skærpes illustreres af, at der hele tiden kommer nye til i MFP-farvesegmentet. Det gælder eksempelvis Epson, som netop har lanceret en ny serie multifunktionsfarvelaserprintere til erhvervsbrug - den såkaldte Epson AcuLaser CX11N. Det marked forventer man sig meget af.
- I øjeblikket søger vi at kunne dække så mange behov for kunden som muligt. I dag er det jo sådan, at de både har en scanner, et par printere og en kopimaskine stående i de små og mellemstore virksomheder. For at ramme den del af markedet har vi lanceret en laser all-in-one maskine med det bedste, vi kan præstere inden for scannere og farvelasere og skabe noget synergi mellem de teknologier. Konvergens er et "fancy" udtryk for tiden - det handler dybest set om at få dækket en masse forskellige behov. Vi udnytter en række forskellige teknologier, vi er kendt for, nemlig at lave gode scannere og farvelasere, og samler dem i en maskine, siger produktchef hos Epson, Karsten Winther.
Der står rigtig mange kasser derude i dag, konstaterer han - med det efterfølgende budskab, at kunden vinder en bedre printøkonomi ved at skifte nogle af dem ud med en laser all-in-one.
Hvad økonomien angår, bevæger man sig her ind i kontrakt- og aftalejunglen, som også er under forandring.
Nikolaj Takla fra HP beskriver sine iagttagelser således:
- Kopimaskinen er næsten altid på kontrakt, som indkøbsafdelingen tager sig af. En printer er næsten altid er en ren hardware-anskaffelse, som it-afdelingen tager sig af, men med MFP-produkternes fremmarch ser vi en stadig stigende del af printmarkedet handlet på kontrakt. Vi befinder os i en brydningstid, og den enkelte leverandørs præference afhænger også i høj grad af, hvilken verden man kommer fra - kopi eller print.

Billedtekst:
HP LaserJet 4345 mfp Det er især takket være denne maskine, at HP er strøget til tops på MFP-hitlisten på bekostning af Canon. HP's markedsandel i 1. kvartal 2005 var 21 pct. mod Canons 14 pct. I 1. kvartal 2004 sad Canon på 22 pct. mod HP's 8 pct. iflg. IDC.

Billedtekst:
Epson AcuLaser CX11N Low-end leverandørerne møver også op i MFP-segmentet - eksempelvis Epson, med denne elegante sag, der oven i købet kan klare farver

Boks:
Farvelasere til under 5.000 kr.
Af Nicolai Devantier, PC World
Computerworlds søsterblad PC World bringer i julinummeret en test af farvelaserprintere. Her er nogle af dem, som er særlig velegnet som netværksprintere.

Læs hele testen i PC World nr. 7, juli 2005

Billedtekst:
OKI C3200n
Hurtig maskine, der rummer det hele og kan
erhverves til en fornuftig pris.
Dette muskelbundt arbejder hurtigt, præcist og leverer et flot farveresultat. OKI's printer er feltets suverænt hurtigste, og den arbejder i et sejt, roligt og malende tempo, der signalerer udholdenhed. Til prisen på 3.749 kroner får man netkort, et års onsite-garanti, en fornuftig sidepris samt toner til 3.000 sider.

Billedtekst:
DELL 3100cn
Stor kraftkarl til netværket med masser af plads til papir.
Printeren er meget hurtig til små jobs på få sider, og knap så hurtig til store opgaver. Den første side ligger i papirbakken efter bare ti sekunder, hvilket gør 3100cn til feltets næsthurtigste starter. Til de større kontoropgaver tager den sig noget bedre tid.

Boks:
Lexmark C510
Er effektiv til sort/hvide print og har masser af kræfter.
Modellen er en hurtig monokrom-printer, som også kan udskrive i farve. Vi kan anbefale denne maskine til dem, der har størst behov for at udskrive dokumenter i sort/hvid fra kontorpakken, men stadig ønsker muligheden for at krydre dokumenterne med farve. Farveudskrifterne er af rimelig kvalitet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere