Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. juli 2005.
Selv om flere virksomheder benytter sig af den lette adgang til at optage IP-telefoni ulovligt, har Datatilsynet ikke planer om at lave en vejledning til virksomhederne.
Datatilsynet må på banen og lave en vejledning til virksomhederne. Sådan lyder kravet fra fagforeningen Prosa, der i sidste uge offentliggjorde en rundspørge blandt sine medlemmer. Rundspørgen viste, at fire ud af 50 virksomheder, der har IP-telefoni, optager ansattes telefonsamtaler. Heraf oplyser halvdelen ikke de ansatte om det - og den praksis, er ulovlig.
Teknik til optagelse af telefonsamtaler bliver både billigere, nemmere og langt mere tilgængeligt, når virksomhederne skifter til IP-telefoni. Og selv om loven klart foreskriver, at mindst den ene part i en samtale skal være bevidst om at der optages, viste Prosas resultater, at nogle virksomheder enten ikke kender reglerne - eller blæser på dem. Det får nu Prosa til kræve klare retningslinjer på området.
- Det er ikke nok bare at satse på, at arbejdsgiverne er flinke nok til at lade være med at optage, hvis de får muligheden. Derfor er vi nødt til at have præciseret reglerne, siger faglig sekretær i Prosa, Hanne Lykke Jespersen. Hun henviser til en række tidligere sager, hvor arbejdsgiverne ulovligt læste med i medarbejdernes e-mail, selv om medarbejderne ikke var orienteret om, at det skete.
I Norge gik det norske datatilsyn for nyligt ud og præciserede, hvordan den norske lov skal forstås, efter at det var blevet opmærksom på den nye tendens.
En sådan præcisering har det danske Datatilsyn imidlertid ikke tænkt sig at lave lige nu og her. I stedet vil Datatilsynet forsyne sin hjemmeside med udtalelser fra tidligere sager, der omhandler optagelse af samtaler, og så i øvrigt stå til rådighed med rådgivning til de virksomheder, der henvender sig.
- Det er ikke vores normale praksis at lave egentlige vejledninger eller pjecer, og i øjeblikket vurderer vi, at der er ikke er behov for en ekstra indsats på området, siger kontorchef i Datatilsynet, Lena Andersen.
Det svar er Prosa imidlertid ikke tilfreds med.
- Det her er ny teknologi, som vi kan forvente vil blive brugt bredere, når den bliver mere udbredt. Derfor er det nu, behovet for oplysning er størst, og det er altså Datatilsynets opgave, siger Hanne Lykke Jespersen, der frygter slinger i valsen, når arbejdsgiverne selv skal fortolke reglerne for optagelse og arkivering af samtaler.
Fra politisk hold er der opmærksomhed på, at det kan blive nødvendigt med mere præcis information om de regler, der gælder på området.
- Optagelse af samtaler kan meget let være på kant med loven, hvis ikke virksomhederne har helt styr på, hvordan reglerne er. Min holdning er, at det må være en opgave for myndighederne at forsyne dem med konkret information, siger Morten Helveg Petersen, der er it-ordfører hos de Radikale.
Han vil nu undersøge, om det er Datatilsynet, Videnskabsministeriet eller en helt tredje myndighed, der bedst vil kunne varetage udarbejdelsen af en vejledning og herefter arbejde for, at fortolkningen af reglerne på området bliver præciseret.
Billedtekst:
Politisk initiativ Den radikale it-ordfører Morten Helveg Petersen vil undersøge, hvilken myndighed der bedst kan stå for en vejledning om reglerne for telefonaflytning.
Foto: Torben Klint