Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. juni 2005.
Store IT-dag var dagen, hvor DSB S-tog introducerede teater, fællesdans og hightech-legetøj som en del af arbejdet med
at formulere en ny it-strategi.
Vejen til en effektiv it-strategi går gennem fællesdansende chefer i et telt midt mellem S-tog og Metro-tog på den futuristisk udseende Flintholm Station i København.
Hvis logikken i den fremgangsmåde ikke i første omgang træder tydeligt frem, har det sin helt klare grund: DSB S-Togs "Store IT-dag", var nemlig langt fra, hvad it-strategiudformninger normalt er. Mens mandag morgens passagerer stod ind og ud af togene lige ved siden af, havde it-afdelingen kaldt til kick-off møde i store telte på stationen, hvor dagens menu både stod på it-teater og alternative workshops, som deltagerne skulle igennem.
Blandt indslagene var et fremtids-teknologisk legehjørne arrangeret af videnscentret Innovation Lab i Århus, hvor deltagerne kunne lege med nanoteknologi, RFID-chips og brintbiler, men også mere jordnære it-emner blev behandlet, diskuteret og endevendt dagen igennem.
- Vi kunne jo have skrevet den nye it-strategiplan selv, og det overvejede vi også. Men nu tvinger vi folk til at tage stilling til it, lyder en lille bid af forklaringen fra Birgitte Pahl, der er chef for DSB S-togs it- og dokumentationsafdeling.
Baggrunden for arrangementet var, at DSB S-tog i disse dage arbejder med at skrive en ny plan for virksomhedens fremtidige brug af den it, der bliver stadig mere integreret bag driften af de tog, som tusinder af københavnere hver dag er afhængige af. I erkendelse af, at DSB S-tog er en så kompleks virksomhed med så vidt forskellige anvendelsesmuligheder inden for it, var det nødvendigt at tænke kreativt, fortæller Birgitte Pahl.
- Vi har erkendt, at de menneskelige aspekter er de vigtigste inden for it. Nogle kender jo ikke engang et almindeligt Excel-ark, fordi de ikke har tid til at sætte sig ind i, hvad det kan bruges til. Ved at give folk ejerskab til det hjælper vi til en større forståelse og interesse for de muligheder, der ligger i it, siger Birgitte Pahl, der som it-ansat var i klart mindretal på dagen.
Deltagerne bestod nemlig primært af folk fra andre funktioner i DSB S-tog, der igennem en række workshops skulle
tage stilling til it-mæssige spørgsmål, selv om de til dagligt beskæftiger sig med helt andre ting.
DSB S-tog har ikke tidligere forsøgt sig med en så alternativt anlagt event, hvor så mange forskellige mennesker fra hele organisationen er med. Og selv om Birgitte Pahl på forhånd havde forventet at få en masse alternative ideer til virksomhedens fremtidige it-strategi, var det heller ikke uden bekymringer, at hun lagde opgaven ud i hele virksomhedens hænder. Flere har nemlig undervejs kommenteret, at et så markant anderledes arrangement nødvendigvis må give et øget forventningspres på it-afdelingen, fordi alle pludselig har været med til at fortælle dem, hvad de skal lave. Men i længden er gevinsterne større, mener Birgitte Pahl.
- It er jo noget, man først for alvor lægger mærke til, når det pludselig ikke virker. Det gør, at folk heller ikke danner sig en mening om, hvordan det skal udvikles. Ved at gøre det på denne måde laver vi en forstyrrelse i folks hverdag, hvor de pludselig selv begynder at tænke over mulighederne.
De forslag, der i løbet af dagen kom ind, vil nu blive indarbejdet i it-afdelingens arbejde med en ny it-strategiplan for DSB S-tog. Langt fra alle forslagene vil blive til virkelighed, men Birgitte Pahl håber, at det alternative arrangement i større grad har sat it på dagsordenen hos DSB S-tog.