Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 3. juni 2005.
Det er til en vis grad it-afdelingernes egen skyld, at de ikke er klædt på til at administrere mobile enheder. Mange har nemlig forsømt at lægge en strategi for området, siger Peter Ibsen fra TDC Mobil.
Det er først og fremmest forbedringerne inden for overførsel og behandling af data på mobiltelefoner og lommecomputere, der skaber nye behov for såvel styring som support, mener vicedirektør Peter Ibsen fra TDC Mobil Erhverv.
- Tidligere var en mobiltelefon fortrinsvis til at tale i, og da var det naturligt, at supporten lå hos forhandlere. Nu er de små computere, og dermed ligger opgaven snarere hos it-afdelingen, siger Peter Ibsen.
Det har man langt fra forstået overalt, mener han.
- Man kan klandre en del it-afdelinger for, at de ikke har mobilitet med i deres it-strategi. Det gør, at de er dårligt klædt på, når de nu kommer til at sidde med ansvaret for eksempelvis sikkerheden på de trådløse enheder, der er i brug i virksomheden, siger han.
Kommunikationen over mobilnettene er sikker. Der er endnu ingen, der har demonstreret, at de kan knække krypteringen på signalerne i luften. Men ifølge vicedirektøren er mange brugere ikke tilstrækkeligt opmærksomme på sikkerhedsaspekterne i forbindelse med andre anvendelser.
- Mange benytter ikke password, og de holder ikke øje med sikkerhedsniveauet, når de benytter andre trådløse teknologier som Bluetooth eller WiFi. I dag er der ingen grund til at afskrive de trådløse enheder på grund af sikkerheden: Der er løsninger. Den største risiko er menneskelige fejl, siger Peter Ibsen.
TDC Mobil har en erhvervsløsning - SecureMobil - som binder enheden, SIM-kortet og brugerens password sammen, og som forenkler sikker opkobling til lokalnet. Herudover lancerede selskabet midt i sidste måned den såkaldte BlackBerry-løsning. Der tale om en serverbaseret løsning, der hurtigt sender e-post ud på dedikerede BlackBerry-enheder.
Med udgifter til server, licenser og abonnement er der tale om en investering fra 40.000 kroner og opefter. Alligevel er disse enheder særdeles populære især i USA.
- Man kan diskutere designet på de første BlackBerry-enheder, men det er min opfattelse, at teknologien sætter standarden for, hvor nemt det skal være at modtage e-post på en mobil enhed. Det er dog en løsning, der kræver, at man har en it-afdeling, siger Peter Ibsen.
Billedtekst:
forsømmelse
- Man kan klandre en del it-afdelinger for, at de ikke har mobilitet med i deres it-strategi, siger Per Ibsen, vicedirektør, TDC Mobil.
Foto: Bo Tornvig