Reklamens magt

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. maj 2005.


Det er slut med ministres optræden i reklametryksager efter statsminister Anders Fogh Rasmussen har sagt stop. Beslutningen er foranlediget af videnskabsminister Helge Sanders optræden i et annonceindstik for Hewlett Packard.
Som det senere har fremgået i pressen, er Sander dog ikke alene om at indgå i markedsføringsmateriale - også eksempelvis indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen har bidraget med kontrafej i en HP-reklame sidste år. Dertil har en vifte embedsmænd fra stat, amt og kommuner, som de færreste i it-verdenen har kunnet undgå at bemærke, bidraget med erfaringer i diverse kundemagasiner fra forskellige virksomheder.
Eksperter i offentlig forvaltning har været på banen og fordømt praksis. Og hvad skal man ikke tænke som skatteyder, når man på den måde indirekte er med til at støtte store virksomheders kampagner?
Det er naturligt at være skeptisk og kritisk, når ministre og embedsmænd indgår i en kommerciel sammenhæng. Men det er for unuanceret og forkert bare at forbyde det. I stedet burde der udarbejdes et kodeks og et særligt regelsæt for, hvad der kan accepteres af folkets tjenere.

For reklamerne kan også være en platform for vigtige budskaber, der har stor samfundsmæssig nytte. Hvis en embedsmand kan fortælle om besparelser og forbedringer af en offentlig service i forbindelse med et tiltag - uden at anprise en leverandør eller et produkt - kan erfaringen overbevise andre om at komme i gang. Det foregår i de såkaldte kundehistorier. Eller hvis en minister kan formidle en vigtig pointe om eksempelvis fællesoffentlige og leverandøruafhængige standarder, har det samfundsmæssig værdi. Og det forpligter leverandøren, som finansierer reklamen.
Netop derfor er Helge Sanders konkrete indlæg i HP's reklamefolder ikke kritisk. Det fremstår klart adskilt fra det øvrige indhold, og man mistænker ikke ministeren for at mene, at den offentlige sektor skal købe servere fra det amerikanske firma.
Langt mere problematisk og alvorligt er ministerens optræden i pressemeddelelser og ditto møder. Senest aktuelt i forbindelse med annonceringen af samarbejdet mellem KMD og SAP. Her sagde ministeren i KMD's pressemeddelelse blandt andet: "Der er lagt op til et spændende samarbejde mellem SAP og KMD. Et parløb mellem en af de førende internationale softwareleverandører til globale virksomheder og den største it-leverandør til danske kommuner."
Så kommer den dominerende kommunale aktør ikke tættere på en ministeriel anprisning i forhold til en aftale, der potentielt kan vise sig problematisk for befolkningen.

Det er ikke første gang, ministeren glemmer guldvægten og i stedet medbringer den fra badeværelset. Det gjorde ministeren også i 2003, da han lagde armen om Microsofts skulder ved et fælles pressemøde om Microsofts åbne XML, der måske ikke er åben nok. Ministeren risikerer ved disse lejligheder at fremstå som virksomhedernes tjener, ikke befolkningens. Ministerens og hans rådgiveres dømmekraft har ikke på dette punkt udviklet sig. Desværre er det svært at gennemskue, om statsministerens formaninger også strækker sig til slige aktiviteter.
Læs side 6




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere