Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. april 2005.
Inmobia er en af de mindre danske indholdsleverandører, der oplever de stigende omkostninger ved at være på forkant i en verden, hvor operatørerne hersker suverænt, og det bliver stadig sværere at være lille.
I år blev den danske indholdsleverandører Inmobia nomineret til en 3GSM-award, mobilverdens svar på en Oscar. Det blev ikke til sejr i år, men ikke desto mindre er serien Almost Hollywood, verdens første sæbeopera udviklet som en mobilservice, alligevel på vej på til de virtuelle hylder hos mobilleverandørerne.
- Vi har lige startet det omfattende salgsarbejde, vi har en partneraftale med Nokia og har en fornemmelse af, at vi sidder med et varmt stykke wienerbrød her. På den årlige Millia-konference er vi nomineret til endnu en pris, så det ser rimeligt lyst ud, siger Flemming Lund, administrerende direktør for Inmobia.
- Almost Hollywood er et video-produkt, som er på forkant med det øvrige indhold på markedet, men vi har også udviklet på det de sidste to år, siger Flemming Lund.
Han mener, at nøglen til succes på det globale indholdsmarked er at være helt fremme med det, som ingen andre har. Og det koster.
Almost Hollywood har kostet millioner af kroner at udvikle. Det er blandt andet udgifter til partnere, som står for filmoptagelser, castingprocessen, skuespillernes lønninger, efter-produktion, tryksagerne og udviklingen af det Javaspil, der følger med, som øger omkostningerne.
- Hvis du havde et enkelt Javaspil for to år siden, var du hot, nu er du tæt på ligegyldig, med mindre det er en mærkevare som for eksempel Spiderman. Det kan ikke længere stå alene. De dage, hvor man kan sidde og arbejde et par timer i garagen og så tro, at man kan trænge igennem, er definitivt slut, siger Flemming Lund.
Ifølge Inmobia-chefen bunder en del af problemstillingen i, at indholdsleverandørerne stadig er afhængige af operatørernes goodwill. Det er svært at trænge igennem på markedet, hvis man ikke er en del af deres produktpalette på selskabernes respektive portaler. Og teleoperatørerne tager typisk ikke produkter ind, før de er sikre på, at der er salg i dem, og efterfølgende inkasserer de ofte mellem 30 og 50 procent af omsætningen ved salget.
- Med 2,5G- og 3G-telefoner og services bliver indholdet rigere, men også mere og mere komplekst, og det betyder igen øgede udviklingsomkostninger. For at trænge igennem med dit produkt, skal du foretage nogle meget tunge investeringer på noget, som du dybest set ikke ved, om du kommer til at tjene penge på, og det gør det meget svært at være lille garageselskab. Din ide kan være nok så god, men du skal være sikker på at have budgettet, og det er de færreste en- til to-mandsselskaber, der har, siger han.
Flemming Lund forudser nogle uundgåelige konsekvenser af udviklingen.
- Vi ser allerede nu, at de store mediehuse kommer til at sidde på det her marked. De har kendte mærker, de har råd til at bruge 400-800 timer på udvikling, de har kræfterne til at markedsføre aggressivt, og de kan tåle at udvikle på produkter, som måske ikke bliver den store sællert, siger han.
Han anbefaler små nystartede selskaber at kigge mere på forretningsapplikationer til mobiltelefonerne end på det overfyldte underholdningsmarked.
- Der er begrænset indhold til erhvervslivet lige nu. Kan du udvikle en applikation, der eksempelvis gør, at kalenderfunktionen, som næsten alle bruger, får flere funktioner, så mener jeg, at kan man stadig være på forkant også som lille selskab, vurderer Flemming Lund.
Billedtekst:
Som at være der selv Danske Inmobia har udviklet Almost Hollywood, som er verdens første sæbeopera udviklet som en mobilservice.