For lidt kundeservice i dansk digital forvaltning

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. april 2005.


Danmark bevarer sit EM i digital forvaltning i Accentures årlige globale undersøgelse. Men når det gælder kundeservice, dratter den hjemlige offentlige sektor flere pladser ned ad listen.

På positivsiden kan Danmark med en delt global tredjeplads - sammen med Singapore og efter Canada og USA på første- og andenpladsen - stadig prale af et europamesterskab i digital forvaltning. Uændret gennem flere år i Accentures undersøgelser.
På negativsiden betyder en skærpelse af undersøgelsens fokus på den reelle nytteværdi for borgerne, at Danmark i netop den del ryger adskillige pladser ned på en global sjetteplads - overhalet af Finland og Frankrig.
Spørgsmålet om værdiskabelse for kunderne er skruet op til at vægte 50 procent. Baggrunden er, at de fleste lande efterhånden har nået de øvre grænser for, hvor mange af de traditionelle serviceydelser, der kan lægges ud på nettet. For at understrege, at kundeservice er en vigtig del af digital forvaltning, er titlen på undersøgelsen, der nu er udarbejdet for sjette år i træk, samtidig ændret fra E-government Leadership til Leadership in Customer Service.
- Undersøgelsen viser, at der i Danmark stadig tænkes lidt mere indefra og ud end udefra og ind. Hvis der er noget, vi kan lære af Canada på førstepladsen eller den private sektor, er det at anlægge et kundeperspektiv. At se på deres ønsker og behov samt hvilke implikationer det har for, hvilke ydelser man leverer, og hvilke kanaler bruger, siger administrerende direktør hos Accenture i Danmark, Jakob H. Kraglund.
Han tilføjer, at Danmark stadig ligger meget flot i undersøgelsen, og der er ingen grund til, at man ikke skulle kunne blive nummer et. Det kræver blot, at kunden i højere grad sættes i centrum. Forudsætningerne burde være i orden, for Danmark er godt med i både bredden og dybden, fremgår det af undersøgelsen.
Som et konkret eksempel nævner Jakob H. Kraglund nye ydelser baseret på integration af flere offentlige systemer. Øget kundeorientering kan være, når ToldSkat arbejder sammen med SU-styrelsen, der administrerer uddannelsesstøtten, så studerende får et elektronisk praj, når de har tjent så meget, at de er ved at miste deres SU.
- Det er noget, der giver værdi for den enkelte - i det her tilfælde den studerende. Grundlæggende har det at gøre med systematisk at tænke på, hvilke ydelser, der skaber en værdi for kunden, siger Jakob H. Kraglund.
Som aktuelt eksempel peger Accenture-direktøren også på Justitsministeriets bestræbelser på at få flyttet administrationen af pas, kørekort og nummerplader over i kommunerne. Det er et eksempel på et område, hvor folk nok vil få nogle mere hensigtsmæssige løsninger, fordi de kun skal henvende sig ét sted én gang, siger han.
Undersøgelsen viser, at danskerne er de flittigste internetbrugere med 82 procent, og Danmark har den tredjehøjeste frekvens af eGov-brugere. Men kun 19 procent mener, regeringen gør et godt stykke arbejde med digital forvaltning, og generelt er danskerne lunkne i forhold til forbedringer.
At danskerne befinder sig på et så sofistikeret niveau er både en fordel og en ulempe. Det betyder, de har meget høje forventninger, og der skal større incitamenter til at øge deres brug af online-kanalen, hedder det i undersøgelsen.
Generelt konkluderer Accenture, at borgerne er hurtigere til at tage nye serviceydelser til sig, end myndighederne er til at levere dem. Og myndighederne træffer investeringsbeslutninger uden et klart overblik over deres effekt.
Analysen er foretaget på baggrund af et omfattende rundspørge i 22 lande.

Billedtekst:
på toppen Administrerende direktør hos Accenture i Danmark, Jakob H. Kraglund, regner med, at Danmark uden problemer kan blive nummer et, når det gælder digital kunde-
service.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere