Billigere support skal lokke små kunder til

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. april 2005.


cisco partner summit 2005 Cisco Systems samlede 2.200 af firmaets
forhandlere og andre partnere til konference i den canadiske by Vancouver den
4.-7. april. Antallet af gæster blev set som et tegn på, at it-branchen er i bedring:
Sidste år trak et lignende arrangement 1.500 partnere.
Cisco indfører en kundesupport, der specielt er rettet mod små og mellemstore virksomheder. Under ti procent af dem har i dag en servicekontrakt.

Kunder med en servicekontrakt er mere tilfredse. Det ved Cisco Systems fra undersøgelser af kundetilfredshed. Men blandt de små og mellemstore kunder er servicekontrakter sjældne: Under ti procent tegner dem.
- For at ændre på det indfører vi nu SMB Support Assistant. Hidtil har vi kun haft supportproduktet Smartnet, der er rettet mod store, teknisk kompetente kunder, siger Karl Meulema, der er ansvarlig for markedsføring af services.
Han mener, at de små og mellemstore virksomheder som regel ikke er særlig teknisk kompetente - og at de heller ikke ønsker at blive det. Derfor har de brug for en support, der er let at bruge.

Produktet vil blive solgt af Ciscos partnere, der ofte selv vil stå for kundesupporten. Dermed bliver det også dem, der ringer til supportcenteret, når de støder på problemer, de ikke selv kan løse.
Cisco opretter nye supportcentre, der kan betjene folk på otte forskellige sprog. Dansk er ikke på listen fra starten, men det ser Claus Holm fra Cisco i Danmark ikke som et problem:
- Vi har sagt, at vi er mere interesserede i at få høj teknisk kompetence end i at få supportpersonale, der taler dansk. Kontakten vil alligevel som regel gå gennem forhandleren, der ikke har noget problem med at tale engelsk om tekniske problemer, siger han.
Seniorkonsulent Jesper Haumann i det uafhængige konsulentfirma Devoteam Fischer & Lorenz peger dog på, at Cisco måske meget vel gør en dyd af nødvendigheden.
- Ciscos tiltag fokuserer på små og mellemstore virksomheder. Dette skal ses i lyset af, at konkurrencen om de store kunder er hård, og at større virksomheder i højere grad vurderer, hvorledes allerede foretagne investeringer kan genanvendes, siger han.
Henning Glegg-Sørensen fra partneren IBM er dog godt tilfreds med det nye tilbud:
- Vi har en stor koncentration af opgaver for store kunder, så vi har behov for at få en balance med nogle flere små og mellemstore kunder. Vi anvender i forvejen support fra Cisco på den måde, at den indgår i vores eget supportprodukt til kunderne, siger han.
Torben B. Sørensen er freelancejournalist

Billedtekst:
- De små og mellemstore virksomheder er sjældent teknisk kompetente - og det ønsker de heller ikke at blive, siger Karl Meulema fra Cisco Systems.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere