Nye tjenester skal drive IP-telefoni

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. april 2005.


Første generation af IP-telefoni gav besparelser til store virksomheder, men mindre virksomheder har ikke haft gode argumenter for at skifte. Der skal nye tjenester til, mener Ciscos tekniske direktør.

Vancouver: Det har taget nogle år, men nu er de små og mellemstore virksomheder klar til at tage IP-telefoni til sig.
Det mener Ciscos tekniske direktør, Charles Giancarlo. Han begrunder det med, at nu kommer de brancherettede applikationer, som kan berettige et skift i teknologi.
- Vi brugte de første år på at få teknologien til at virke. Derefter gik der tid med at indhente de traditionelle telefonsystemer, når det gælder de mere avancerede funktioner. Men nu er vi fokuseret på at fremme udviklingen af applikationer, siger han.
Charles Giancarlo mener, at IP-telefoni i starten primært var interessant for meget store virksomheder med mange filialer. De kunne skrotte deres lokale omstillingsanlæg og centralisere driften med et IP-baseret telefonsystem. Samtidig sparede de udgifter til lokale teknikere, fordi langt mere kunne styres centralt.
Men de fordele oplevede mindre virksomheder ikke. Et IP-telefonsystem er ikke i sig selv billigere end et traditionelt omstillingsanlæg.
Som et eksempel på de applikationer, der dukker op nu, nævner han sygehuse. Når et sygehus indfører IP-telefoner, kan sygeplejerskerne bruge telefonen ved patientens seng til at indtaste informationer i den elektroniske patientjournal.
- Men der er også brug for udvikling af servicesiden. Infrastrukturen skal udvikles, så den kan styres og overvåges af internetudbyderen. På den måde kan telefoni blive til en tjeneste, man betaler for, snarere end et system, man køber til virksomheden, siger han.
Næste skridt bliver at kombinere IP-telefoni med video. Charles Giancarlo er selv ingen fan af videokonferencer:
- Jeg har gerne haft det sådan, at jeg kom et kvarter for sent til videokonferencer. På det tidspunkt har de enten fået det til at virke eller opgivet og slukket for det! Men vi arbejder på at udvikle systemer til samarbejde, som er til at bruge i praksis, siger han.
Det drejer sig om et system, der har høj båndbredde og høj opløsning. Skærmene er store, så hele oplevelsen kan minde mere om at være i stue med dem, man kommunikerer med.
På telefonisiden har Cisco allerede indbygget videomuligheder i IP-omstillingsanlægget. Hvis man ringer fra en videotelefon til en anden, der også har videomulighed, bliver det automatisk aktiveret.
- Over de næste fem år vil video blive en vigtig del af samarbejdet i virksomheder. Det her kommer også ud i de private hjem, men det starter i virksomhederne, mener Charles Giancarlo.
Torben B. Sørensen er freelancejournalist

Se også 2. sektion side 6-7

Billedtekst:
fart på - For seks år siden havde vi intet salg af telefonudstyr til virksomheder. I dag er vi blandt de tre største. De viser, hvor meget IP-telefoni har taget fart, siger teknisk direktør Charles Giancarlo, Cisco Systems.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere