Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. april 2005.
Første generation af IP-telefoni gav besparelser til store virksomheder, men mindre virksomheder har ikke haft gode argumenter for at skifte. Der skal nye tjenester til, mener Ciscos tekniske direktør.
Vancouver: Det har taget nogle år, men nu er de små og mellemstore virksomheder klar til at tage IP-telefoni til sig.
Det mener Ciscos tekniske direktør, Charles Giancarlo. Han begrunder det med, at nu kommer de brancherettede applikationer, som kan berettige et skift i teknologi.
- Vi brugte de første år på at få teknologien til at virke. Derefter gik der tid med at indhente de traditionelle telefonsystemer, når det gælder de mere avancerede funktioner. Men nu er vi fokuseret på at fremme udviklingen af applikationer, siger han.
Charles Giancarlo mener, at IP-telefoni i starten primært var interessant for meget store virksomheder med mange filialer. De kunne skrotte deres lokale omstillingsanlæg og centralisere driften med et IP-baseret telefonsystem. Samtidig sparede de udgifter til lokale teknikere, fordi langt mere kunne styres centralt.
Men de fordele oplevede mindre virksomheder ikke. Et IP-telefonsystem er ikke i sig selv billigere end et traditionelt omstillingsanlæg.
Som et eksempel på de applikationer, der dukker op nu, nævner han sygehuse. Når et sygehus indfører IP-telefoner, kan sygeplejerskerne bruge telefonen ved patientens seng til at indtaste informationer i den elektroniske patientjournal.
- Men der er også brug for udvikling af servicesiden. Infrastrukturen skal udvikles, så den kan styres og overvåges af internetudbyderen. På den måde kan telefoni blive til en tjeneste, man betaler for, snarere end et system, man køber til virksomheden, siger han.
Næste skridt bliver at kombinere IP-telefoni med video. Charles Giancarlo er selv ingen fan af videokonferencer:
- Jeg har gerne haft det sådan, at jeg kom et kvarter for sent til videokonferencer. På det tidspunkt har de enten fået det til at virke eller opgivet og slukket for det! Men vi arbejder på at udvikle systemer til samarbejde, som er til at bruge i praksis, siger han.
Det drejer sig om et system, der har høj båndbredde og høj opløsning. Skærmene er store, så hele oplevelsen kan minde mere om at være i stue med dem, man kommunikerer med.
På telefonisiden har Cisco allerede indbygget videomuligheder i IP-omstillingsanlægget. Hvis man ringer fra en videotelefon til en anden, der også har videomulighed, bliver det automatisk aktiveret.
- Over de næste fem år vil video blive en vigtig del af samarbejdet i virksomheder. Det her kommer også ud i de private hjem, men det starter i virksomhederne, mener Charles Giancarlo.
Torben B. Sørensen er freelancejournalist
Se også 2. sektion side 6-7
Billedtekst:
fart på - For seks år siden havde vi intet salg af telefonudstyr til virksomheder. I dag er vi blandt de tre største. De viser, hvor meget IP-telefoni har taget fart, siger teknisk direktør Charles Giancarlo, Cisco Systems.