Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. marts 2005.
Gartner-analytikeren Laura Behrens advarer mod at tro på en fager ny digital underholdningsverden.
Det bliver ikke nemt for it-branchen at komme ind i showbusiness og overtage tv'ets plads.
Laura Behrens, senioranalytiker hos amerikanske Gartner G2, ridser faldgruberne op for Computerworld.
Der er for mange spørgsmål og for lidt "value for money" til slutbrugerne. Bare sådan noget som interoperabilitet enhederne imellem.
- Det går hen over hovederne på mange, i både it- og tv-industrien, siger Laura Behrens.
En baggrund inden for tv og radio samt års erfaring som rådgiver og researcher for Gartner gør hende i stand til at se de fatale fodfejl.
- I tyve år har man troet, at en skærm var en skærm. Men et tv er ikke det samme som en pc. Man gik ud fra, at alt indhold helst skal leveres individuelt via nettet, og at alle forbrugere ville acceptere den samme kvalitet i net-tv som med andet net-indhold, siger Laura Behrens om it-branchen. Men også tv-industrien satser på forkerte præmisser.
- Man har troet, at seerne ville tage interaktivitet til sig, uden at man skulle gøre noget for det. Men det kræver en ekstraordinær indsats og seer-oplysning, uddyber Laura Behrens.
Visse udbydere er gået ud fra, at den teknologiske udvikling betyder, at alt indhold skal være gratis og tilgængeligt for alle forbrugere konstant. Og troet, forbrugerne ville tage tilbuddene til sig, blot de findes.
- Det er utopisk. Ja, fuldstændigt urealistisk, kommenterer Laura Behrens.
Forvirringen er total, for ingen af de to industrier bestemmer farten. Derfor gribes alle muligheder for at komme først med det sidste.
- Firmaer, som skaber, samler og markedsfører kvalitetsindhold, er med til at nære udviklingen. Sony køber MGM, der ejer film- og pladeselskaber, multimedia, distribution og så videre. Indholdsleverandørerne bliver magtfulde, vurderer Laura Behrens.
Derfor ser hun en mulighed for tele- og kabel-operatører, der allerede tilbyder forskelligt indhold, og som har den direkte forbindelse.
- Men begynder teleselskaberne at producere net-tv, skal de ikke lave noget, der er så anderledes, at folk hverken kan eller vil bruge det. Så overlever de ikke, advarer hun.
Men hvad nytter teknologiske fremskridt, hvis interessen mangler?
- Forbrugerne er ikke klar over deres magt. Der er mange forskellige services her i USA, og der kommer mange flere fremover. Men det betyder ikke, at folk er villige til at betale for det, forklarer Laura Behrens.
De nye tiltag indtager måske ikke hjemmefronten, fordi maskinellet ikke kan tale sammen, og fordi indholdet, uanset skærmtype, ikke ændrer sig.
- Forskellen fra før er, at primetime-shows og Super Bowl bliver sendt i High Definition (HDTV, red.). Tv-branchen bliver mere kreativ, især på IP-tv, spår Laura Behrens.
Lukningen af det analoge sendenet i en nær fremtid vil også give utilfredse forbrugere, men det bekymrer ikke Laura Behrens.
- Vi overlevede Y2K, så hvis omstillingen til digitalt tv ikke bliver en glidende overgang, så går det nok endda, mener hun.
Billedtekst:
computer-tv
Packard Bell har taget konsekvensen: Alle pc'erne er fremover udstyret med tv-kort.