Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. marts 2005.
Den canadiske virksomhed Research In Motion har med stor succes skabt en veritabel kult om sit
mobilværktøj, BlackBerry, i Nordamerika og Storbritannien. I år gælder det resten af verden.
Waterloo, Canada: Nogle kalder det "Me Too" - også mig - markedsføring. Når topchefer og trendsættere har en BlackBerry, vil alle de andre også have én. Og lige nu er mobile emails - BlackBerry'ens kernefunktionalitet - det, alle taler om.
I Danmark forlyder det, at TDC's beslutning om at få BlackBerry på hylderne bunder i et stærkt ønske fra en direktør i et stort, herværende medicinalselskab, som havde set en konsulent fra McKinsey jonglere med sin. Også mig, forlangte direktøren, og nu venter TDC at introducere den i 2. kvartal i år.
Research In Motion - RIM i daglig tale - har sit hovedkvarter i Waterloo halvanden times kørsel vest for Toronto. Her elsker man anekdoter om BlackBerry'en. For eksempel om dengang USA's præsident skulle tale ved en konference og bad de tilstedeværende om at slukke for deres mobiltelefoner, PDA'er... OG BlackBerry'er. Den er hverken en PDA eller smartphone. Den er for mobile enheder, hvad Kleenex er for lommetørklæder, siger en Waterloo-borger og erklærer sit eget eksemplar uundværligt.
Historien om, at BlackBerry'en er den eneste håndholdte terminal, som canadiske ministre må have med til regeringsmøder, er også populær. Ligesom virksomheden RIM er det i lokalsamfundet som stor arbejdsgiver med omkring 2.500 lokale ansatte, og dets stiftere er det som velgørere og gavmilde sponsorer af eksempelvis lokale forskningsaktiviteter.
RIM har aftaler med cirka 75 teleoperatører om salg af BlackBerry-konceptet, og selskabet planlægger at søsætte 100 nye aftaler i år. Mange af dem i mindre lande som Danmark.
Selskabet håber også at nå ud på forbrugsmarkedet. Det går langsomt, og det må vel at mærke heller ikke være på bekostning af det professionelle marked. Det er kernekunderne her, produkterne indrettes efter.
David Werezak, Vice President for virksomhedens Enterprise Business Unit, understreger, at det er på den baggrund, RIM har kunnet blive certificeret som leverandør til den amerikanske regering og testet og godkendt af eksempelvis de store finansvirksomheder og advokatfirmaer. Her handler det ikke kun om, hvad BlackBerry kan, men også hvad den ikke kan
- Der kommer aldrig kameraer i vores produkter. Mange af de virksomheder, vi sælger til, har forbud mod brug af telefoner med indbygget kamera. Vi bruger heller ikke løse hukommelseskort; det ville udgøre en sikkerhedsrisiko. På samme måde vil vi aldrig integrere en MP3-spiller i en BlackBerry, for det vil dræne batteriet uhensigtsmæssigt. Vi prøver simpelthen at fokusere på, hvad erhvervskunderne har brug for og undgå alt, hvad de ikke vil have, siger han.
Det, BlackBerry'en til gengæld har, er push e-mail - altså konstant adgang til e-mails, der skubbes ud på terminalen på samme måde som en sms. Ud over at den er en telefon og kan køre Java-applikationer.
Gennem partnerskaber med eksempelvis SAP og Salesforce.com får BlackBerry-brugerne adgang til virksomhedssystemer som CRM, ERP og SCM. Nye samarbejdsaftaler indgås hele tiden, understreger David Werezak.
På nyhedsfronten er en WiFi BlackBerry til brug på en trådløst LAN også på vej.
Hvad selve terminalen angår, lancerede RIM sidste år en version, der ligner en mobiltelefon mere end den traditionelle brede BlackBerry med komplet tastatur. Og for at sætte gang i telefonversionen har selskabet indgået et samarbejde med en erfaren mobiltelefonproducent, Siemens, som har introduceret Siemens SK65 med BlackBerry software.
Hvorvidt BlackBerry bliver en sællert i Europa på linie med Nordamerika henstår i det uvisse. Teleanalytiker John Strand tvivler på det. Tele- og mobiltraditionerne er forskellige, påpeger han og henviser blandt andet til, at nordamerikanerne har en stor PDA- og personsøgertradition i modsætning til europæerne.
Hos RIM understreger David Werezak interessen i og troen på det europæiske marked.
- Forretningsfolk søger at løse de samme problemer allevegne. Vi har alle brug for adgang til vores mails og til virksomhedssystemer, når vi er i felten. Europæerne er ganske vist hyppige sms-brugere, men det er en uformel form for kommunikation. E-mail er påkrævet til mere formel kommunikation og transaktioner, hvor du har brug for dokumentation.
RIM etablerede selskabet i 1997 og lancerede BlackBerry i 1999. Den hurtige datatransmissionsteknologi GPRS, der er en forudsætning for de mobile e-mailtransmissioner, blev først introduceret i Europa i 2001.
Broderparten af BlackBerry samles på seks produktionslinier i Waterloo, hvor den fysiske kapacitet er fem millioner terminaler om året, og en udvidelse af fabriksarealet med næsten 40 procent er planlagt til næste sommer. Det anses for en stor fordel at have produktionen så tæt på designafdelingen.
En del af fremstillingen er dog outsourcet til partnere i Ungarn og Storbritannien, og efterhånden som BlackBerry gror ind i Asien, venter RIM at etablere produktion også her.
Billedtekst:
- Der kommer aldrig kameraer i vores produkter David Werezak, Vice President, rim