Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. februar 2005.
Freeway, der blev kendt for Dating.dk, er i gang med at udvikle mødestedet for børn og unge Arto.dk til en indbringende forretning.
I løbet af få måneder vil folkene bag det populære Arto.dk community lancere flere nye tiltag og stramme op på betalingsmodellen for selskabet. Egen mobiltelefoni og live video på Arto-stedet vil blive søsat om få måneder.
Arto.dk fik sidste år gjort en forretning ud af mødestedet. Der blev skabt et overskud på en million kroner, og det ventes at stige markant til seks millioner kroner i 2005, skønner manden bag Arto.dk, Morten Borg. Han solgte sidste år aktiemajoriteten, 51 procent, til Freeway.
- Efter vi er kommet i Freeway-regi, er der sat gang i udviklingen. Vi havde en ganske god forretning sidste år, og i 2005 tegner det væsentligt bedre, siger Morten Borg, den 26-årige stifter og direktør, der er uddannet i informationsvidenskab fra Aarhus Universitet. Han etablerede sitet som et forum for udveksling af vittigheder, men glæder sig nu over, at det forretningsmæssigt er blevet alvor med Arto.dk.
Mobiltelefoni bliver næste skud på stammen for webstedet, der allerede med held har integreret mobiltelefoniens
SMS'er og MMS'er med chat og debat på nettet. I april ventes mobiltjenesten Artomobil at blive lanceret. Den er skåret over samme læst som lavpristelefoniselskabet Telmore og baseret på en aftale med Sonofon. Sonofon købte i april sidste år discount-aktøren CBB Mobil, hvis system det netop er, Arto-dk lægger an til at bruge.
- Vi har en stor kundemasse, der bruger deres mobiltelefoner meget. Så vi forventer en pæn omsætning, selv om vi ikke i forvejen er kendt for mobiltelefoni, siger Morten Borg.
Ideen er at brande det som et Arto-produkt og give Arto-brugere en række fordele. Morten Wagner, der er marketingdirektør for Freeway, peger på, at en frugtbar udvikling for et teleselskab ikke bare er at banke prisen stadig længere ned, men tilføje anden værdi end billige samtaleminutter.
- Når man for eksempel bruger sin Arto-telefon, kan man komme til sin Arto-profil på telefonen, og man kan få ting ud hurtigere og bruge telefonen til chat på Arto. Der er mange muligheder, vi arbejder med. Det handler om, at folk kommunikerer med hinanden, og om at man gør det på forskellige måder. Sammensmeltningen giver nye muligheder for forretningsudviklingen, siger Morten Wagner.
Arto.dk benytter allerede WAP-teknologi i mobiltelefonien, men arbejder med en række Java-applikationer, som kan gøre løsningen bedre og mere elegant.
Levende video er nok et nyt ben, som Arto-forretningen skal hvile på. Morten Borg vurderer, at introduktionen kan ske inden for to-tre måneder. Systemet er ved at blive finpudset og testet.
- Vi håber naturligvis, at vi også dér kan skabe mere indtjening ved at tilbyde mere indhold. Det er en meget lille del af vores brugere, der rent faktisk betaler et VIP-abonnement på 20 kroner om måneden. Vi vil nødigt begynde at tage betaling for det, vi har vænnet medlemmerne til er gratis, men efterhånden som vi introducerer nyt indhold, vil vi tage betaling for det, forklarer Morten Borg.
95 procent af medlemmerne betaler med deres mobiltelefon. Det skærer imidlertid en stor bid af kagen for Arto.dk, eftersom teleselskabet tager 25 procent i gebyr for mobilbetalinger, og der betales yderligere til et mellemled, selskaber som Unwire og Telitas. I og med at omkring 80 procent af indtjeningen kommer fra brugerne, overvejer man i Freeway, hvordan man selv kan bevare en større del. Eksempelvis ved at overtage eller etablere et formidlerselskab.
Ud over aktiemajoriteten i Arto.dk overtog Freeway sidste år 50 procent af både bredbåndstelefoniselskabet Telefin, Trendsales, der sælger modetøj på nettet, og Park Nightclub.