Danware er for dårlig til at sælge varen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 11. februar 2005.


Danware mangler styrke i sin distribution og skuffer derfor med små markedsandele og moderat vækst. Selskabet udnytter ikke sit vækstpotentiale, siger en analytiker.

En smal salgskanal begrænser det børsnoterede softwarefirma Danwares vækstmuligheder, vurderer analytiker Claus Almer fra investeringsbanken ABG Sundal Collier.
Danware har klaret sig gennem de senere års it-krise med høj lønsomhed og en god likviditet og uden de store skrammer på omsætningen.
Men nu er tiderne forandret, og der kræves igen vækstboller på it-suppen, for at aktionærerne kan opleve et løft i deres formue. Men Danware er ikke dygtig nok til at udnytte sit markedspotentiale, kritiserer analytikeren.

Bedste løsning - dårligt salg
Hovedproduktet, Netop Remote Control, som udgør over 70 procent af Danwares salg, er af brancheblade kåret som den bedste løsning på markedet, men det kan man langtfra se på salget.
- Har man den bedste løsning, kan man ikke stille sig tilfreds med at have en markedsandel på 7 til 10 procent i Europa og mellem 1 og 3 procent i USA, siger Claus Almer.
Fra Birkerød er Danwares administrerende direktør, Peter Grøndahl, enig i at salgskanalen kan forbedres, men han vurderer, at selskabet er på rette vej.
- Vi kigger selvfølgelig hele tiden på, hvad vi kan gøre bedre og hvordan. Vi er ikke styret af, hvordan analytikere synes, vi klarer opgaven. Men kan det blive bedre? Ja, naturligvis kan det blive bedre, siger Peter Grøndahl.
Danware bruger indirekte salgskanaler i mere end 50 lande, men manglen på distributører gør, ifølge analytikeren, at produktet ikke kommer til sin ret.
- Skal man følge en strategi om høj vækst, må Danware udvide sin distributionskanal, så selskabet får flere hænder til at sælge sine produkter. Øget salg er den metode, som giver størst mulig løftestangseffekt af det arbejde, Danware nu engang har foretaget, ræsonnerer Claus Almer.
Danwares eneste omkostning ved at sælge mere af dets produkt er prisen på en cd-rom, når først udviklingen er betalt, så lønsomheden ved mersalg er meget høj.

Amerikanere har fordel
I dag er Symantecs pcAnywhere den største konkurrent med en markedsandel på over 50 procent i enterprisemarkedet, hvor Danware også retter sin fokus.
Den amerikanske virksomhed har fordel i at kunne bundte sit produkt sammen med sin velkendte antivirus-software.
- Markedet er ved at modnes, så markant vækst kan kun opnås ved at øge sin markedsandel, og i dag hindrer Danwares manglende styrke i kanalen en forbedring, lyder dommen fra ABG Sundal Collier.
Danware har netop lanceret en ny version af sit hovedprodukt, men for at stille investeringsbanken tilfreds skal der vises vækst, og der kræver, at Danware haler nogle store ordrer i land.

Billedtekst:
- Vi kigger selvfølgelig hele tiden på, hvad vi kan gøre bedre og hvordan. Vi er ikke styret af, hvordan analytikere synes, vi klarer opgaven. Men kan det blive bedre? Ja, naturligvis kan det blive bedre, siger administrerende direktør i Danware Peter Grøndahl. Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere