64-bit: Fra Windows til Playstation

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. februar 2005.


En ny chip, med kræfter som en supercomputer, er på vej til stuerne. Sonys næste Playstation skal fjerne barriererne mellem pc og underholdningselektronik - og 64 bit bliver standard overalt.

Det er nemt at vende det døve øre til, når antallet af gigahertz og megabytes flyver gennem luften. Vi har gennem tyve år vænnet os til, at maskinerne arbejder stadig hurtigere og lagrer stigende mængder af information. Intet nyt under solen der. Undtagen når hegnspælene for ydelser virkelig bliver flyttet.
Meget tyder på, at vi de kommende måneder vil bevidne, at den teknologiske rækkevidde bliver drastisk forøget - bevægelsen fra en 32-bit-verden til udstyr, der kører med 64-bit. I store professionelle it-installationer er det ikke nyt. Der har man eksklusive, luksusløsninger med 64-bit mange steder. Nu kommer teknologispringet hjem til os og lander på pc'en på skrivebordet, i dvd-optageren og på spillekonsollen. Og det bliver værd at lægge mærke til.
Fra starten af året har en række annonceringer givet fingerpeg om, hvor vi er på vej hen. Både Intel og AMD har lovet, at der kommer cpu'er til skrivebordspc'en, som både bliver i stand til at køre de programmer, som vi har i forvejen (32-bit-programmerne) og samtidig kan afvikle fremtidens 64-bit-applikationer. Og det vil kunne ske i styresystemet fra Microsoft, der forbereder lanceringen af Windows XP Professional X64 Edition, som skulle få premiere omkring sommerferien.

En 64-bit-arkitektur giver svimlende muligheder. Fordoblingen i antallet af bits betyder, at pc'en principielt vil kunne adressere 16 TB RAM. Det lader Microsoft nu i første omgang blive til virtuel hukommelse på harddisken, men hvor RAM-begrænsningen i Windows i dag er 4 GB så bliver grænsen for X64-versionen 128 GB RAM. I praksis vil brugerne opleve det som superhurtig programafvikling, hvor computeren ikke skal bruge tid på at skrive og læse fra harddisken for at håndtere store billedfiler eller multimedieapplikationer.
Det er ikke kun isoleret på computeren, behovet er til stede. Spilkonsoller, DVD-optagere, bredbåndsbokse og eksempelvis digitale sattelitmodtagere har brug for flere kræfter, når der skal jongleres på tværs af udstyret med film, musik og spil.
Og netop markedet og mulighederne for hjemmeunderholdning har fået et stærkt konsortium på banen. Denne uge løftede IBM, Sony og Toshiba sløret for et sandt 64-bit-monster af en CPU, som skal proppes i Sonys næste Playstation - Playstation 3, der skulle komme på gaden i 2006.

Det særlige ved chippen "Cell", der bygger på en forvokset Power PC - kendt fra Macintosh - er, at den rummer ni regneenheder som fungerer parallelt - det resulterer i en voldsom kraft, som er særdeles velegnet til at behandle nutidens krav til lyd og grafik. Ifølge selskaberne bag er "Cell" ti gange hurtigere end andre pc-CPU'er på markedet og skulle kunne understøtte flere styresystemer. Derfor er iagttagere allerede begyndt at spekulere på, om Playstation kun er begyndelsen for den alsidige "Cell". Playstation 2 har solgt 70 millioner eksemplarer på verdensplan, og kommer efterfølgeren i nærheden heraf, skal "Cell" produceres i en volumen, der kan presse prisen ned og gøre den interessant i en række andre produkter inden for hjemmeelektronik og - måske - pc'er. Men udfordringen er en høj varmeudvikling som følge af et højt strømforbrug på 30 watt, der betyder, at den må luftkøles for at komme af med varmen. Det er en barriere for "Cell" i andre sammenhænge, hvor det er nødvendigt og smartere med strømsvage (billig i drift) og kølige (mindre i omfang) løsninger.

Og så måske alligevel ikke. Sony har nemlig netop licenseret en kerneteknologi fra chipudvikleren Transmeta: LongRun 2, der giver markant lavere strømforbrug - LongRun2 har bragt stofskiftet i Transmetas processorer Crusoe og Efficeon ned til mindre end et par watt. Mon ikke Sony pønser på at kunne bruge aftalen i Cell-projektet, der efter fire års udvikling, endnu stadig er på prototype-niveau?
Licensaftalen er i øvrigt udtryk for et komplet strategiskift for kriseramte Transmeta. Født i dotcom-braget og stærkt medieomtalt lykkedes det aldrig selskabet at tjene penge på de strømsvage chips, der blev puttet i tablet-pc'er fra Sharp og Fujitsu på det japanske marked. Og selv om HP hoppede på vognen i visse modelserier, skuffede salget af maskinerne med de langsomme chips sammenlignet med Intels. Derfor dropper Transmeta egen udvikling og vil i stedet leve af licensering til andre chip-fabrikanter i håbet om at blive en slags pendant til bilbranchens Bosch.

Billedtekst:
64-bit En ingeniør fra IBM viser en prototype af Cell - den nye 64- bit-chip, som skal bruges i Sonys næste Playstation, Playstation 3. Cell er blevet til i et samarbejde mellem IBM, Sony og Toshiba, som siger, at chippen er ti gange hurtigere end andre pc-CPU'er på
markedet og vil understøtte flere styresystemer.

Boks:
Moderne chips
Pc-chips:
Intel Pentium - 32-bit-baseret på den legendariske x86-serie. 64-bit-udvidelser på vej med dobbeltkerne under Pentium 4-navnet.
AMD Athlon - udfordreren til Intels Pentium og kom allerede i 2003 med dobbeltkerne, så 64-bit-programmer kan afvikles. AMD bygger som Intel også på x86-designet.

Server-chips:
Itanium 2 - ægte 64-bit. Dyr. Initiativtageren HP har trukket sig, kun Intel er tilbage.
Xeon - Intelchip med dobbeltkerne og dermed mulighed for kørsel af 64-bit-applikationer.
Opteron - AMD. Dobbeltkerne så man kan afvikle 64-bit-applikationer.

Specialchip:
Transmeta - 32-bit. Lavt strømforbrug, men langsom. Meget trængt af Pentiums M version.

Totalchip:
Cell - ægte 64 bit fra IBM, Sony og Toshiba. Debuterer tilsyneladende i Playstation 3, men har sandsynligvis langt større muligheder for anvendelse.

Boks:
64-bit fra microsoft
Windows XP 64-bit Edition til store servere, der kører med den rene 64 bit Itanium CPU.

Windows XP Professional X64, der kan køre på Athlons dual kerne CPU, som benyttes i almindelige skrivebordsmaskiner. Det betyder, at
brugeren kan køre både
eksisterende 32-bit-applikationer og kommende 64-bit applikationer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere